Jag har slitit mitt hår över varför jag ser TS inlägg i annan färg på min jobbdator men inte på min hemdator.
Jag är inloggad på båda datorerna, så samma inställningar borde gälla. Men på min jobbdator så får jag den eftertraktade funktionen att TS inlägg färgas lätt blått. Dock inte på min hemdator.

Vad är det jag missar?
 
Bart Bart skrev:
Jag har slitit mitt hår över varför jag ser TS inlägg i annan färg på min jobbdator men inte på min hemdator.
Jag är inloggad på båda datorerna, så samma inställningar borde gälla. Men på min jobbdator så får jag den eftertraktade funktionen att TS inlägg färgas lätt blått. Dock inte på min hemdator.

Vad är det jag missar?
Vad är det för operativsystem i dom olika datorerna?
Inställningar för grafiken?
Vilken vebbläsare & version?
mm mm?
 
Windows 10 pro i hemdatorn
Windows 10 Enterprise i jobbdatorn
Båda uppdateras enligt schema och har de senaste uppdateringarna. Jobbdatorn är ny medan hemdatorn har ca tre år på nacken.

Testat med senaste versionerna och uppdateringarna av Edge, IE, Opera och Firefox i båda.
Jag har rensat alla temporära internetfiler och cookies.

På hemdatorn har jag försökt med flera olika färgscheman på både datorn och den externa skärmen utan resultat.

Det måste vara nåt jag gravt missar. Nåt jag lyckats göra i inställningarna på hemdatorn.
Som gammal nätverks- och PC/servertekniker svider det att inte hitta felet på egen hand :oops:
Stoltheten får sig en törn ...
 
Tror att det hänger ihop med vad du har för bildskärm och bildskärmsintällningar.
 
Har testat med att återställa alla inställningar på både datorn och skärmen. Utan resultat. Testat flera olika inställningar. Utan resultat. Det är en stationär dator.

Ska testa med en annan skärm senare, om jag kan låna grabbens skärm några minuter.
 

Bästa svaret

Mina grabbar har ”gaming-inställningar” på sina skärmar och där brukar det t ex vara svårare att se ljusgråa streck. Jag har för mig att allt brukar vara mycket gråare eller kanske mer gulaktigt. Detta är säkert behagligt när man spelar mycket och länge men brukar funka sämre när man besöker vissa hemsidor.
 
Jämför också gärna med hur det ser ut i din mobil.
 
Hade själv otroligt svårt att se den ljusblåa färgen för trådskapare. Så med hjälp av ett webbläsar plugin (Stylish) som tillåter att ändra CSS för specifika hemsidor, ändrade jag färgen så den är betydligt lättare att se.

Kod:
@media (min-width: 1px) {
    .message.originalPoster {
        background: #cefde1 !important;
    }
}
 
  • Skärmdump av ett forum med diskussionstrådar och anpassad ljusgrön bakgrundsfärg för trådskaparens inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Stort tack till alla. Hittade problemet. Det var naturligtvis min skärm som var boven.
Som standard har den färgomfång RGB 16 - 255. Färgen som visas ligger då troligen under 16 i omfång. Vet inte vad det betyder, men att ändra omfång till 0 - 255 löste det hela för mig.

Som Per sa så är det standard på många skärmar idag som är fokuserade på gaming.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hur gjorde du för att ändra färgomfånget från RGB 16-255 till RGB 0-255? Tänkte att det kan vara bra att veta nästa gång någon säger att de inte ser den blåa bakgrunden.

Efter ändringen, tyckte du att det blev bättre eller sämre då? Jag menar upplevelsen i allmänhet. Blev spelupplevelsen sämre t ex?
 
Det var i inställningarna på skärmen. På just min BenQ fanns det en avancerad bildinställning. Därunder hittade jag HDMI RGB PC Range. Där kunde jag ändra.
 
Kan inte säga att jag upplevt någon större skillnad ännu. Har dock bara arbetat på den än så länge.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Å andra sidan, om det går att ställa in färg i forumadmin kanske det är bra att välja en färg som ligger i omfånget 16-255 om flera skärmar levereras med det som standard.
 
Oavsett så tror jag att det är flera än mig som skulle uppskatta om TS inlägg var tydligare markerat än den marginellt blå färgen..

Nedsatt färgseende finns i många kombinationer..
 
  • Gilla
Dennis_Larsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.