Har optifiber indraget. Kostade 16-20'. Nu säljer vi huset. Har ett abonnemang på tjänster från Telia på bredband och wifi samt vanliga abonnemang på mobilerna. Ska man säga upp abonnemanget eller överlåta det. Vad får den som köpt huset betala för nytt abonnemang? Verkade lite krångligt vid överlåtelse med blankett som båda ska skriva under de de som ska flytta in inte bor på orten. Är optofibern bara att ta över och teckna nytt abonnemang på valfri leverantör eller kostar det något extra? Fiberinstallationen är väl avklarad som fysiskt indragen så tjänsterna är väl valfria? Får inte klart för mig kostnadsförhållanden mellan överlåtelse respektive bara uppsägning.
 
den stora skillnaden är att vid överlåtelse så tuggar abonnemangen bara på utan avbrott för endera part. Vid nytecknande kan det ju ta nån vecka innan det är igång.
Hur ni gör är ju upp till er men det är ju bara erbjuda köparen en överlåtelse. Vid minsta tvekan så säg upp ditt bara så är det ju deras huvudvärk sen.
 
  • Gilla
ThoBer
  • Laddar…
Som du skriver, fiberinstallationen är köpt och installerad. Den sitter kvar även om du inte har något abonnemang kopplad till den.

Hur du gör med bef. abonemang är väl upp till dig och din köpare. Jag hade nog själv sett till att avsluta mina abonemang, sedan får köparen själv fixa önskade tjänster via fibern.
 
T ThoBer skrev:
Har optifiber indraget. Kostade 16-20'. Nu säljer vi huset. Har ett abonnemang på tjänster från Telia på bredband och wifi samt vanliga abonnemang på mobilerna. Ska man säga upp abonnemanget eller överlåta det. Vad får den som köpt huset betala för nytt abonnemang? Verkade lite krångligt vid överlåtelse med blankett som båda ska skriva under de de som ska flytta in inte bor på orten. Är optofibern bara att ta över och teckna nytt abonnemang på valfri leverantör eller kostar det något extra? Fiberinstallationen är väl avklarad som fysiskt indragen så tjänsterna är väl valfria? Får inte klart för mig kostnadsförhållanden mellan överlåtelse respektive bara uppsägning.
Brukar ju sällan finnas något syfte med att överlåta abb. nuförtiden . Är det "öppen fiber" så brukar en "ny" kund få 6-8 månader med halva priset vid nyteckning, beroende på vilket företag man väljer .....
 
Säg upp abonnemanget, lättast för alla parter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.