Jag har påbörjat att gräva ur grunden, planerar cirka 40 cm. Marken består av en del störrre stenar men de ordnar jag bort. Inget vatten eller el eller golvvärme skall installeras, varför jag tror att 40 cm borde räcka till denna enklare grund, eller vad tror ni?
Makadam hur högt upp?
Sen skall jag gjuta en betongplatta, förmodar att det är lättast med färdigblandad cement, har egen blandare. Frågan är hur mycket går åt? Behöver jag ha mer än 10 cm platta? Ameringsjärn och kantelement har jag också. Andra råd?

Belof
 
Vad är det för växthus?
Ska det t ex ha en knähög grundmur?
Blir det ett klassiskt i trä och glas, eller ett "köpehus" i aluminium och plast?
Lite olika förutsättningar.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vad är det för växthus?
Ska det t ex ha en knähög grundmur?
Blir det ett klassiskt i trä och glas, eller ett "köpehus" i aluminium och plast?
Lite olika förutsättningar.
Hej

Det blir ett köpehus, växthus Royale 10,5 m2, 6 kantigt från Glashusen.se.
Lägges direkt på plan grund, i mitt fall betongplatta.
 
Är ju ett lätt hus. Då är det nog inga konstigheter.
Antar att huset måste bultas fast så det inte flyger iväg i första bästa storm? Då är det ju bra att inte ha ett armeringsjärn just där infästningarna ska vara.

10 cm platta och 30 cm makadam låter helt ok i mina öron.
Dränering så inte grunden blir en stenkista är lämpligt såklart.
Brunn/Spygatt?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är ju ett lätt hus. Då är det nog inga konstigheter.
Antar att huset måste bultas fast så det inte flyger iväg i första bästa storm? Då är det ju bra att inte ha ett armeringsjärn just där infästningarna ska vara.

10 cm platta och 30 cm makadam låter helt ok i mina öron.
Dränering så inte grunden blir en stenkista är lämpligt såklart.
Brunn/Spygatt?
Tack för info. Hur mycket cement går åt tror du?
 
0,1 m x 10,5 m2 = 1,05 m3

Mängden cement beror på blandningsförhållandet till ballasten (sand). Kommer inte ihåg på rak arm, men det måste finnas att hitta uppgifter på det genom googling, eller att ngn mer kunnig på området grunder hoppar in och svarar.

Hur är markförhållandena? Samma över hela grundytan? Tänker på risken för tjäle.
Antar att armering och kantförstyvning räcker för den lilla ytan, men ändå. Störst risk för problem är det väl om markförhållandena är olika, såsom t ex berg under en del.
 
Nästa fråga, torktid för betongen. Plattans höjd 10 cm och 4x4 meter.
 
Du ska inte låta betongen torka. Den bör vattnas.
 
Jo, det är okey, men hur lång tid beräknas det ta innan jag kan börja bygga upp växthuset på betongplattan
 
V
Ett dygn räcker nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.