Hej!

Tänkte skruva upp högtalare i taket i vårat TV-rum, och glad i hågen började jag borra upp några hål i innertaket som består av gipsskivor, för att kunna fästa gipsankare. Upptäckte dock att lite plastfolieliknande material följde med borret ut, och insåg efter lite googlande att det antagligen var en bit av ångspärren som följt med där. Frågan är, vad gör jag? Fortsätter att sätta dit mina gipsankare och hoppas på det bästa, eller anlitar lämplig firma som får riva innertaket och lägga dit ny ångspärr?

Huset är byggt -67 och har platt tak, vill minnas att taket är tilläggsisolerat (vi flyttade in 2016). Ventilationen är av självdragstypen.

Mvh
Niklas
 
Plast är icke bra för självdragshus så det gör ingen märkbar skillnad för dig. Borra på!
 
Det stämmer inte alls. Snarare ett större behov om man inte har mekanisk frånluft.

TS: du kan ju se till att hålet i gipsen blir hyggligt tätt så skulle inte jag oroa mig.
 
Tack för svar! Om det skulle visa sig att det ändå blir fukt/mögel på grund av detta, hur yttrar sig fenomenet? Fuktrosor i innertaket? Eller smyger det sig på "osynligt" tills hela taket rasar in?
 
En eventuell fuktskada kommer längre ut i konstruktionen. Så den kommer inte att synas innifrån. Man kan iprincip inte bedöma om en konstruktion har brister utan att riva den.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plast är icke bra för självdragshus så det gör ingen märkbar skillnad för dig. Borra på!
Kan du förklara varför du tror det?
 
Inget att bry sig i. Hur många hål tror du inte det är i plasten i väggarna i ett hus från 67 och med x antal ägare som alla haft en massa konstigt på väggarna och sen bara spacklat och tapetserat.
 
  • Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Inget att bry sig i. Hur många hål tror du inte det är i plasten i väggarna i ett hus från 67 och med x antal ägare som alla haft en massa konstigt på väggarna och sen bara spacklat och tapetserat.
Inga, för man plastade inte så ofta men visstfinns det och även papp med aluminiumskikt.;)
 
Du behöver inte vara orolig. Plasten skyddar mot fuktvandring när temperaturen ändras men generellt sett är det väldigt lite fukt som vandrar ner hela vägen mot takskivorna. Du kan se plasten som ett sista säkerhetslager mot fukt och eftersom det är torrt och varmt inne så kommer det ändå att torka den ev. fukt som kan komma genom.

Alla skruvar/spikar som dina gipsskivor i taket sitter med har också troligen punkterat plasten...
 
Tack igen för alla svar, nu har ångesten lagt sig och äntligen sitter härkena där de ska i taket. Nu byter jag ångesten mot härligt Dolby Atmos-ljud :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.