S
D Daniel 109 skrev:
Hur kan en pipa vara konstruerad så att den inte går att provtrycka? Det låter väldigt konstigt.

Det är rent skitsnack att det inte finns någon nytta med den om den inte eldas två gånger per dygn. Det stämmer helt enkelt inte.
Nu är du tillbaka på ruta ett igen , har du inget reelt att komma med ska du inte kommentera så som du gör
Det verkar som det mesta av det jag skriver inte faller dig i smaken , men varför inte hålla det för dig sjäv
men du kanske vet bättre än en del här på forumet som säger det om att elda i en kakelugn eller andra ämnen som tas upp

Det med skitsnack som du så självsäkert framhåller är nog ett eko tillbaka på dig
En kakelungsspis av den typen ska för att vara till nytta eldas ofta för att inte kallna ner , gör den det så kommer den inte att lämna överskottsvärmen som lagras i den till huset ., den ska vara varm på utsidan.
Varför eldade men i kakelugnar konstant vintertid , innan det blev modernt med annan centralvärme i husen , jo för att dom fick inte kallna ner , då blev det kallt
 
Ja naturligtvis måste man elda regelbundet om man dka ha den dom primär värmekälla. Men det är knappast så att värmen magiskt försvinner om man inte eldar regelbundet.
Har man värme i någon annan pipa brukar det inte vara några problem att få drag i en kakelugn. Är murstocken helt utskyld är det lite svårare.

Jag la inte märke till att det var dig jag svarade.
 
Eftersom jag i detta fallet bett sotaren komma hit och gå igenom specifikt den spisen så vet jag inte vad kommunen har med det att göra?
Murstocken inbyggd? Absolut inte, den är blottlagd hela vägen upp!
 
Claes Sörmland
Sorry, missade att du beställt en privat besiktning av eldstaden och att det inte rörde sig om en kommunal brandskyddsbesiktning. Förklarade sotaren varför denne inte tyckte det gick att täthetsprova kanalen? Vad står det i det senaste brandskyddsbesiktningsprotokollet?

Kan det vara så att någon tidigare ägare också haft problem med att det ryker in när ugnen eldas kall och därför tagit upp det där hålet i spjälltaket för att få bättre drag genom att kringå sidokanalerna? Att du har bra drag i sotluckorna på sidorna antyder ju att konstruktionen i övrigt är intakt. Att sätta igenom det runda hålet i spjälltaket med en tegelsten och lite lerbruk är nog en smal sak om du kommer åt via den främre sotluckan.

Annars har mitt favorittrick för att få drag redan nämns i tråden. Häll upp några dl T-sprit i en metallbehållare och elda. Luktar nästan inget. Att elda papper stinker.
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Tyvärr vet jag inte vad det står då jag mig veterligen inte har fått något brandskyddsbesiktningsprotokoll?
Kan ju absolut vara möjligt att det är så Claes, och som du säger... Det är ju en smal sak speciellt om man tidigare enbart sysslat med eldfasta material fast i ett högre temperaturspann. ;)
Ska prova lite med det där med t-sprit, tack!
 
Är det möjligt att själva eldstaden är "för stor", dvs på höjden?
Vet att jag någon gång läste på något företags webbsida kring en öppen spis i det fallet som var mer estetisk än funktionell och därmed orsakade att det rök in. I det fallet monterade dom en glasskiva upptill för att krympa öppningen mot rummet.

Sedan det som skrivits om ett extra spjäll är väl det som vad jag vet kallas för "sommarspjäll". Det är väl relativt ovanligt att ha, men jag kan förstå att det är praktiskt om man har det. I det fallet kan man styra bort röken från sidokanalerna för att enklare få drag i skorstenen. När den i sin tur är uppvärmd och igång kan man slå om spjället för att låta röken gå den långa vägen genom spisen. Men jag har bara sett det i beskrivning, aldrig i verkligheten.
 
A AndreasWahlgren skrev:
[bild]
Är det spisen på bilden det gäller så behöver det vara rejält drag för att det inte ska ryka fram då eldstadsöppningen är stor. Öppna spisar av den kalibern och med helstens rökgång rakt upp brukar t.o.m ha problem med inrykning.Ska nu röken dessutom först dras nedåt innan skorstenen värms upp så är det snarare underligt om det inte ryker fram de första timmarna efter tändning. Minskas öppningen till spisen ,t.ex med luckor, minskas behovet av överdrivet skorstensdrag.
 
När den väl blivit varm kommer det att vara jättebra drag som pga värmen i materialet hjälper till för att lätt få igång brasan nästa dag. Men konstruktionen är väl tänkt för att eldas alla dagar så om första uppstarten på hösten var lite knepigare spelade mindre roll. Är det enstaka myseldningar du tänker dig att göra så kommer du uppleva nackdelarna (lång krokig rökgång + stor eldstadsöppning) men inte fördelarna (värmelagring + bra bränslekonomi)
 
Lyfter denna lite igen.
Har satt en plåt i överkant på öppningen för att få den lite ”lägre”, dock så ryker det fortfarande in. Kanske en aning mindre än tidigare.
Börjar bli sjukt less på den där rörspisen...
Ska man ta hit en sotare igen för att få helt klart vad jag ska göra åt detta? Eller är det så att man får räkna med att den ryker in hela tiden? I sådant fall så åker bilmaskin fram och rörspis bort!
 
C
Det skall inte ryka in om allt är som det skall. Kollar man på din bild ser det ut som att det inte sitter några lock på sotluckorna (den fram upptill och de på vardera sidan)?
Den översta sotluckan på framsidan går direkt ut i kanalen, ovanför spjället. Känn om du har drag där. Om du har varmt inne skall det vara hyfsat bra drag där den här tiden på året om du inte har någon mekanisk frånluftsfläkt som skapar undertryck i huset.
 
C cpalm skrev:
Det skall inte ryka in om allt är som det skall. Kollar man på din bild ser det ut som att det inte sitter några lock på sotluckorna (den fram upptill och de på vardera sidan)?
Den översta sotluckan på framsidan går direkt ut i kanalen, ovanför spjället. Känn om du har drag där. Om du har varmt inne skall det vara hyfsat bra drag där den här tiden på året om du inte har någon mekanisk frånluftsfläkt som skapar undertryck i huset.
Tack för svar!
Precis det jag menar också.
Det är luckor på sidorna och en ventil fram på.
Drag finns i den främre sotluckan/ventilen, frågan är om det behövs mer drag. Ska köpa en viska o prova dra lite själv. Något undertryck är det inte, huset är byggt 1850.
 
C
A AndreasWahlgren skrev:
Drag finns i den främre sotluckan/ventilen, frågan är om det behövs mer drag. Ska köpa en viska o prova dra lite själv. Något undertryck är det inte, huset är byggt 1850.
Mja, grunddraget påverkas knappast av att du drar med någon viska. Men då vet du att det inte är stopp ovanför spisen iallafall.
Stäng ventilationen, öppna spjället och kolla att du även har självdrag i sotluckorna på sidorna.

Hur eldar du spisen? Har du kommit så långt att du "eldat upp" den ordentligt?
 
C cpalm skrev:
Mja, grunddraget påverkas knappast av att du drar med någon viska. Men då vet du att det inte är stopp ovanför spisen iallafall.
Stäng ventilationen, öppna spjället och kolla att du även har självdrag i sotluckorna på sidorna.

Hur eldar du spisen? Har du kommit så långt att du "eldat upp" den ordentligt?
Ja det är det jag börjar fundera på, om det är stopp någonstans.
Har provat det, tom provat att elda lite i sotluckorna på sidorna och där är riktigt bra drag tycker jag.
Har inte eldat upp spisen jättemycket just eftersom det ryker in så som det gör.
 
C
A AndreasWahlgren skrev:
Ja det är det jag börjar fundera på, om det är stopp någonstans.
Har provat det, tom provat att elda lite i sotluckorna på sidorna och där är riktigt bra drag tycker jag.
Har inte eldat upp spisen jättemycket just eftersom det ryker in så som det gör.
Ja, det skadar iallafall inte att utesluta stopp om det ryker in. Hos oss drog sotaren ut en död kaja ur ena sotluckan i julas. En inspektionsspegel modell större är nog en bra investering så att du kan kolla rökgångarna genom sotluckorna.

Som påpekats tidigare tar det en stund innan det blir riktigt bra drag i en rörspis. Vi hade en som var utrustad med tändspjäll och brukade vänta uppåt en halvtimme innan man växlar över till sidokanalerna.
 
C cpalm skrev:
Ja, det skadar iallafall inte att utesluta stopp om det ryker in. Hos oss drog sotaren ut en död kaja ur ena sotluckan i julas. En inspektionsspegel modell större är nog en bra investering så att du kan kolla rökgångarna genom sotluckorna.

Som påpekats tidigare tar det en stund innan det blir riktigt bra drag i en rörspis. Vi hade en som var utrustad med tändspjäll och brukade vänta uppåt en halvtimme innan man växlar över till sidokanalerna.
Ja en spegel kanske man skulle testa. Köpte en inspektionskamera som kopplades till dator. Har kikat lite grann med den men inte hittat något.
Ska försöka kolla lite på det i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.