hej!

Jag håller på att bli tokig, jag ska köpa ett släp här i dagarna, bromsat, hellre lite större än standard, så jag kan ta hem lite virke samt material utan problem. Men jag kan inte komma fram till vilken tillverkar man ska välja?

Jag har kollat på både Sävsjö släp, samt fogelsta. Jag vill inte ha tiki, utan ett som jag vet är helsvetsad samt varmgalvad så det håller.

Har ni några tips? Är det någon större skillnad på dom två tillverkar jag tittat på? Finns det någon mer jag ska titta efter?

Ha de!
 
Jag funderade samma sak för ett par år sedan när jag köpte mitt hus. Scannade marknaden och kom fram till att Fogelsta/Thule/Sävsjö gör förvånansvärt lika släp. Är inte Fogelsta/Thule samma koncern till och med?
Jag fastade till slut för en modell som i Thule/Fogelstas värld heter D1000 och Sävsjö kallar den SSEL 1000.
Flaket är drygt 1,5 brett och drygt 3m långt. Detta gör att man kan lasta fullstora skivor utan att ta bort någon lem. Lastvikten är typ 750kg och totalvikten för hela släpet är dryga 1000kg.
Jag lyckades hitta en släp som hade både gallergrind och ett kapell i form av lastbilskvalite på pressen. Kapellet skyddar släpet mot väder och vind och har varit outhärdligt när jag ska lasta lite ömtåliga grejer i hård väder. Däremot är det väldigt lätt att ta av, och taket består av en metallram för att de inte ska sacka. Den lyfts lätt av själv.
När jag köpte släpet var det 5 år och jag betalade nog strax under 20" för det. Så ha tålamod och scanna marknaden, välj modell och vänta tills ett bra exemplar dyker upp. Dvs ha inte för bråttom. Mitt var ett gammalt hyrsläp, men det var en mindre uthyningsfirma som haft det under bara ett år för uthyrning, ägaren näst efter hade varit väldigt rädd om släpet. Så de var väldigt fint skick. Se även till att få med sommar och vinterhjul. Smidigt att slippa köpa det.
Lycka till med släpjakten.
 
Tjena. Vad kul att det är precis dom två modellerna som du nämnde som jag sitter och tittar efter med,

Har hittat fogelsta d1000 på kampanj då ingår nätgrindara för runt 25 ich och ungefär samma för Sävsjö fast då med 50 grindar istället för 70. Men då kanske man inte behöver ha så stor beslutsångest över det hela.
 
Jag är supernöjd med mitt släp. Skulle inte klara mig utan det nu. Jag tror jag har 70 grindar, skönt med lite extra höjd om man ska lasta ris eller så. Skönt att ha en tippfunktion också, om man köper jord eller ska köra upp något på släpet. Jag har bara en gasfjäder under släpet och spännen som håller flaket. Finns nån vev också, men de kändes lite overkill.

Lycka till med köpet.
//Tobias
 
Fogelsta och Brenderup ingår i samma koncern medan Sävsjösläpet och Reko trailer ingår i samma koncern.
Jag är inne på mitt andra hyrsläp som levereras med en grövre axel m.m. och är mycket nöjd.
Förra släpet köpte jag när det var ca 3 år gammalt och sålde det 10 år senare för samma pengar.
I höstas köpte jag en ny Fogelsta L1251 med grindar och lite andra tillbehör och är grymt nöjd.

Röd SUV kopplad till en grå Fogelsta L1251 trailer med grindar parkerad på asfalterad väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Titta på Nordic blue line. Jag har ett 3x1,5m och är riktigt nöjd. Helsvetsat och galvat. Helt annan och kraftigare knstruktion än mitt gamla Fogelsta släp
 
Dom har jag inte hörttalas om eller hittat hos någon återförsäljare. Verkar som det lutar åt en reko trailer nu, då jag fått pris på en bromsad 2,83x1,35 1000kg med nät till för 20.000kr. Men ska även kolla på en Sävsjö när jag är på plats.
 
S
När du beställer så se till att du får extra hakar utmed sidorna . Beställde ett helsvetsad och galvat efter
svetsning , dom satta dit 4 extra hakar på sidorna och 2 extra fram och bak , ångrar mig inte den lilla extrakostnaden , Orginal är det lite tunt med hakar , i bland är det bra med många hakar
lasten kan surras bättre då
 
N Niklas807 skrev:
hej!

Jag vill inte ha tiki, utan ett som jag vet är helsvetsad samt varmgalvad så det håller.
Jag tycker inte du ska räkna bort Tiki utan att ha kikat på dom. Jag har ett Tikisläp som är både helgalvat och helsvetsat med fyrkantsprofiler som jag är jättenöjd med, speciellt tippfunktionen är underbar. Har haft det i 8 år nu och det enda jag tvingats göra är att byta däcken (Kinadäck) samt en glödlampa.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Thule/Fogelsta/TGAB is the shit, har ägt några släp och Thule släpen är helt klart bra kvalité om man klarar sig med dessa små släp!

Mitt Fogelsta D1000 325x152cm med tipp och nätgrindar och luva (ej nått rangligt skit som de andra märkena döper till lövgrindar mm.) är nog det bästa valet. Mindre än såhär ska man nog inte gå för någorlunda problemfritt lastande.

Bjuder på en "actionbild" eller två

Pickupbil med en Thule/Fogelsta släpvagn lastad med en gul fyrhjuling parkerad på en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SUV med ett Fogelsta släp med uppfälld nätgrind på en bostadsgata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fogelsta släpvagn med nätgrindar lastad med grenar vid en avfallshantering med lastbil och gaffeltruck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
galento
Hyrde igår en hästkärra för transport av mc och tyckte nog denna verkade mer
nyttig än det obromsade släp jag haft tidigare. Sen ett jätte plus att det är ståhöjd
och godset skyddat mot vädret + att rampen bak håller för en häst.
 
Ser bra ut @Tokslut va på gång på en d1000 men han hade bara dom hemma när dom körde kampanj på dom. Det blev istället en Reko trailer FF4902 1000kg bromsad. Känns som den ligger riktigt bra efter bilen drejat har hunnit köra med den ännu.
 
  • Reko trailer FF4902 1000kg bromsad, parkerad på en uppfart bredvid en byggnad och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.