Bygger nytt, har pulpettak, board, skivor, 40 isolering, ångspärr, glespanel och gips.
Nu har vi satt dit ett antal konformade infällningsburkar för spottarna med tillkommande hål i plasten. Plasten sluter relativt tätt runt burkarna och isoleringen pressar plast och burk mot varandra.

Hur noga måste man vara med denna tätning runt burkarna? Elektrikern kommer gå över samtliga med en speciel ångspärrstejp och täta....det kanske inte blir 100% tätt men räcker detta?

Vill ju inte ha fuktproblem på sikt!
 
Det skall väl duga med en sådan speciell tejp. Det enda jag kan tänka mig som skulle bli säkrare vore att trycka in plasten en bit i burken med någon slags "klämring" som i en golvbrunn.
 
En följdfråga i ämnet är hur hög temperatur ångspärrsplasten klarar innan den smälter, och även tejpen då också? Någon som vet?
 
Det skall väl till mycket värme....själva infällnadsburken blir ju lite varm men det är en hel del luft i den så det är nog inget bekymmer!
 
Nä förhoppningsvis inte. Jag har iaf tänkt lösa mitt problem så här:



Isolering
_______
[ch9474] [ch9474]
Isolering [ch9474] burk [ch9474] Isolering
______________[ch9474] [ch9474]__________
____________________________________ Ångspärr
[ch9474]hål[ch9474]
_________________________________ Gips
[ch9474]hål[ch9474]





Efter gipsen är satt så borrar man igenom både gips och ångspärr. Vill man vara extra noggran så lägger man en sträng silikon på burkens nedankant som kommer mot ångspärren precis innan den sätts dit.

Eventuellt så kan man skära bort ångspärren strax innanför burkens kanter innan gipsen läggs på för att slippa oroa sig för att den ska bli för varm och det är där jag är nu. Tänker köra med 35w 12 volt alu lampor så att mesta möjliga värme går ut i rummet iaf.

Du skulle ha så att ångspärren ansluter till burkens ytersidor och inte nederkanten? Då ligger ångspärren högre upp för att kunna komma åt och tejpa eller?

 
OK men nu är det vara det att i vårt fall så sattes ångspärren och glespanelen på plats INNAN burkarna. Det var ingen kommunikation mellan elektriker och byggare. Sedan gjordes ett hål ca 10x10 cm i plasten och burken 30x30 stacks upp igenom och då var hålet mindre än burken. Det slutar nästan tätt men inte hermetiskt....dvs mot burkens yttersidor och inte nedtill!

Du har uppenbarligen tänkt sätta dit burken INNAN ångspärren vilket också torde fungera och säkert är en bättre lösning än vår.

Nu förstår varför du ställde frågan om ångspärren tål värme. Plasten i våra burkar är ju värmebeständig men inte alls lika som ångspärren. Det är nog lite värre.
 
Då är jag också med igen :) Hade jag haft det som er så hade jag helt klart nöjt mig med tejpen. Fast jag hade gjort det själv så det får ta den tid det tar och man vet att det blir ordentligt gjort.

Nu hoppas jag bara att någon som har kunskap om ångspärrars temperaturbeständighet ser detta alternativt får jag nog starta en ny tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.