Jag ska bygga ett 4x3 meter trädäck, ett anspråkslöst projekt. Av alla instruktioner framgår hur viktigt markarbetet är: Grus, makadam, markvibrator, padda...

Är det dumt att skippa den biten?

Jag bor i Norrland med tjälen som det innebär. Marken är typ mager med ohyggligt mycket sten och ohyggligt lite matjord. Hur stort riskprojekt är det att nöja sig med att ta bort gräset, gräva sig en liten bit ner och lägga ut stenplattor som reglarna får ligga på?

Blir det trädäck á la berg-och-dalbana nästa år?
 
Bor också i norr och har 3dm matjord sen väldigt.tjock.lerig jord.
Byggt 2 däck som är större än du planerar.
Första tog jag bort matgjord och nån dm av lerjorden.
Fyllde på med sand och paddade.
La sen ut stenplattor som trädäcket ligger på.
Har inte rört sig.
Sen gjorde jag nästa altan.
Tog bort matjorden bara inget annat.
Sen sand och stampade bara med stövlarna :)
Sen samma konstruktion son tidigare och det har inte heller röt sig set minsta.
Så bort med det mjuka sen kan du nog ha vilken utfyllnad makadam eller sand eller vad som.
 
Varför inte plintar?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
4x3 m är ju ingen herrejösses altan så gräv hål, lägg ner fiberduk, grus/sand, platta, trall/bärlina
 
ricebridge ricebridge skrev:
Varför inte plintar?
Plintar ev till regelrätta stora altaner men trädäck känns det overkill
 
T TheGame skrev:
Bor också i norr och har 3dm matjord sen väldigt.tjock.lerig jord.
Byggt 2 däck som är större än du planerar.
Första tog jag bort matgjord och nån dm av lerjorden.
Fyllde på med sand och paddade.
La sen ut stenplattor som trädäcket ligger på.
Har inte rört sig.
Sen gjorde jag nästa altan.
Tog bort matjorden bara inget annat.
Sen sand och stampade bara med stövlarna :)
Sen samma konstruktion son tidigare och det har inte heller röt sig set minsta.
Så bort med det mjuka sen kan du nog ha vilken utfyllnad makadam eller sand eller vad som.
Färdiga plintar att bara gräva ett hål för, måste ju vara grymt mycket enklare än ovanstående.
 
R RoBo skrev:
Färdiga plintar att bara gräva ett hål för, måste ju vara grymt mycket enklare än ovanstående.
Ja jag tänkte inte på färdiga tänkte.man måste gjuta.
Men plintar räcker det väll inte med hål heller då skjuter.väll käle upp dom.
Man måste.väll preparera väl runt och under dom ?
 
Det är nog större risk med en avgrusad yta. Plintarna finns ju i 70 cm höjd gräv en grop grusa i botten. Är man orolig använder man även en platta i botten, men det tycker jag är overkill till en altan/trädäck.
 
Eller lägg marksten och slipp överhetta hjärnan ;)
 
R RoBo skrev:
Färdiga plintar att bara gräva ett hål för, måste ju vara grymt mycket enklare än ovanstående.
Bara gräva ett hål och stoppa ner plinten....
Spenderade en halv semester med att "bara gräva hål". Då gällde det dock drygt 40m2 och den var över en meter hög, därav plintar.

Bygger du på marknivå skulle jag gräva bort gräset, jämna av med lite fotstampat grus och lägga en halv stenplatta som stöttar direkt mot regeln. För att slippa väga in alla plattor, skruva en regel som stolpe i sidan på den liggande regeln. Om marken skulle skjuta någonstans kan du vid den storleken sannolikt vända upp däcket och justera längden på stöttorna om det skjuter så illa att du faktiskt vill göra något åt det.

När man läser byggregler för norrland låter det som hela landskapet vänder upp och ner på sig varje vinter. :)
 
  • Gilla
skewby och 1 till
  • Laddar…
A AJUH skrev:
Bara gräva ett hål och stoppa ner plinten....
Spenderade en halv semester med att "bara gräva hål". Då gällde det dock drygt 40m2 och den var över en meter hög, därav plintar.

Bygger du på marknivå skulle jag gräva bort gräset, jämna av med lite fotstampat grus och lägga en halv stenplatta som stöttar direkt mot regeln. För att slippa väga in alla plattor, skruva en regel som stolpe i sidan på den liggande regeln. Om marken skulle skjuta någonstans kan du vid den storleken sannolikt vända upp däcket och justera längden på stöttorna om det skjuter så illa att du faktiskt vill göra något åt det.

När man läser byggregler för norrland låter det som hela landskapet vänder upp och ner på sig varje vinter. :)
Min tanke är att man inte skall behöva en grävmaskin och padda. Det får väl ta sin tid att gräva.
 
T TheGame skrev:
Bor också i norr och har 3dm matjord sen väldigt.tjock.lerig jord.
Byggt 2 däck som är större än du planerar.
Första tog jag bort matgjord och nån dm av lerjorden.
Fyllde på med sand och paddade.
La sen ut stenplattor som trädäcket ligger på.
Har inte rört sig.
Sen gjorde jag nästa altan.
Tog bort matjorden bara inget annat.
Sen sand och stampade bara med stövlarna :)
Sen samma konstruktion son tidigare och det har inte heller röt sig set minsta.
Så bort med det mjuka sen kan du nog ha vilken utfyllnad makadam eller sand eller vad som.
Måste man ha sand/utfyllnad, kan man inte bara lägga betongplattor direkt på markduk?
 
M Milena_U skrev:
Måste man ha sand/utfyllnad, kan man inte bara lägga betongplattor direkt på markduk?
Du måste ha något material som inte är organiskt under, alltså sand eller grus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.