Hej.

Funderar på att snickra ihop ett programmerbart bevattningssystem med hjälp av en zwave puck och en elektrisk ventil.

Var kan man få tag på en sån billigt? Google gav mig 1000 kr eller mer vilket gör det mindre intressant.

Mitt enda krav är att det är 230 vac.

Om detta är fel delforum så flytta gärna.

Mvh
Anders
 
230v för ventil? känns aningen skit farligt ;-) varför inte 5-24v ventil
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Kör man på 230 så slipper man trafo eller likriktare och jag kan använda en zwave puck jag har över.
 
230V är ju lågspänning.(y)
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Det "farliga" är väl snarare om man tappar kontrollen över ventilen så att den är på dygnet runt med vattenskador eller dyr vattenräkning som resultat. Jag skulle ha gjort det med dubbla skydd baserat på någon form av hårdvara, så att ev. programmeringsfel, problem med nätverket etc. inte gör att vattnet är på mer än en viss maxtid per dygn eller liknande. Eller åtminstone att man har någon övervakning som skickar SMS etc. om ventilen varit på för länge eller om man tappat kontakten med styrningen från sin "controller".
 
Gardena har ett par ventiler som styrs med 9 resp. 24V.
Ex artikel 01251-20
 
Bra med tips. Snåljäveln i mig har dock svårt att betala 600-700 också men men..

Jag är inte så orolig över säkerheten. Zwave puckarna är stabila. Har kört dom i flera år utan problem. Dom har även inbyggd timer.
 
Tvättmaskiner och diskmaskiner har elstyrda ventiler, så kolla skrotade maskiner.

Protte
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.