Har byggt mig en arbetsbänk, skulle behöva bolla lite idéer kring hur jag ska göra färdigt den på "bästa" sätt.

Här ser ni stommen och placeringen av bänken, så ni kanske hänger med på min förklaring.
I dagsläget ligger det fullt med "bra att ha" saker i/under bänken som såklart är ivägen varje gång jag tappar någonting :rolleyes:
En ofärdig arbetsbänksstomme i metall placerad i ett hörn av ett garage med diverse saker och kablar på golvet runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjörnarbetsbänk med stomme av metall och grå arbetsyta, diverse verktyg och förvaringslådor på och under bänken i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar på 3 hyllplan av gallerdurk i den högra sektionen, och låta dessa gå hela vägen in i hörnet. Det känns som ett ganska självklart val.
Den stora funderingen rör vänsta sektionen (fram till innerhörnet), ett utrymme som är (bredd*höjd*djup) ca 760*730*450mm.

Jag har en handfull udda hylsor och annat som inte är praktiskt att hänga upp på väggen, funderar därför på någonting liknande bilden nedan.
Två breda lådor, ~80 mm höjd, sen två högre lådor med en plats för sortimentlådor till höger om dessa (har en hemsk blandning i dagsläget, förslag på det uppskattas med) för att avsluta med två ännu högre lådor längst ner.
Skiss på arbetsbänk med måttangivelser för planerade lådor och hyllutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ös på med tips, erfarenheter och liknande nu så den "perfekta" arbetsbänken kan ta sig ett steg närmare färdig :thinking:
 
Jag har ingen bra feedback tyvärr, däremot är jag lite nyfiken på vad du använt för material för att bygga bänken? Någon form av fyrkantsprofiler ser jag, men vilken dimension och vad är det för bänkskiva? :)
 
G gronfelt skrev:
Jag har ingen bra feedback tyvärr, däremot är jag lite nyfiken på vad du använt för material för att bygga bänken? Någon form av fyrkantsprofiler ser jag, men vilken dimension och vad är det för bänkskiva? :)
40x40 profiler, med stående 20x40 mellan benen för att få ytterligare lite mer plats för fötterna när jag står nära bänken. Svetsade fast bitar av plattjärn i botten på benen och gängade för fötterna (anslagsdämpare) så den inte ska hoppa runt om man bankar på någonting!

Köpte billigaste köksbänkskivan på en lokal bygghandel och skruvade fast ovanpå, borrade först med en lämplig borr genom 40x40 profilen och förstorade det undre hålet med en stegborr.

Har totalt 60mm överhäng på skivan jämfört med de nedre stöden, funkar rätt bra :)
Då jag lärt mig hur mycket onödigt som får ligga framme på mina bänkar så såg jag till att göra den grundare, tror det blev 500mm i slutändan (vilket även gör det lättare att nå verktygen på väggen).
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
En lite smutsig lyftning av tråden såhär efter bara någon dag, är det ingen som använt en arbetsbänk och tänkt att "det där var ju dumt" eller blivit imponerad av någon lösning?
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
En lite smutsig lyftning av tråden såhär efter bara någon dag, är det ingen som använt en arbetsbänk och tänkt att "det där var ju dumt" eller blivit imponerad av någon lösning?
Vad för slags arbete ska göras på bänken?
Kraven är ju lite olika beroende på om det är snickerier, svetsning eller exv elektronik-pyssel som ska fixas med..
 
Tycker det ser ut som en fin bänk. Min erfarenenhet är dock att hörn lämpar sig bäst för förvaring. En arbetsbänk vill man ha space runt. Tror du kommer få svårt att arbeta i hörnet. Tänk på att grejor på väggen i nivå med bänken (som dina mejslar eller vad det är) kommer göra effektiva djupet mindre. Hade moterat dem högre upp. Jag hade funderat på att bulta fast bänken i väggen.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
I första hand en mek & elektronikbänk. Sitter även ett skruvstäd i högra hörnet numera.
På andra bilden i första inlägget syns kap/svetsbänken.

Har löst snickrandet genom att lägga en "offerskiva" på saxlyften och kört upp den i behaglig höjd men ska vidareutveckla det konceptet när det är dags :)

axel_n: Problemet med avständet upptäckte jag med! Har fått upp en till verktygstavla och flyttat upp allt lite längre från bänken, längst in i hörnet läggs oftast skruvar/tillbehör till det jag håller på med. Var några som rekommenderade en hörn-bänk för att kunna hänga grejer mellan arbetsytorna, t.ex för att måla (inget jag haft nytta av ännu)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
OK! Kan börja med att konstatera att en hörnbänk är dumt, om man har något val... Hunnit använda den i inläggen ovan och hörnet blev bara dött utrymme/förvaring, nyttan med två ytor nära vägde inte upp det! Bättre att ha ett flyttbart bord/materialstöd för långa bitar.
Den blev även lite för lätt, så att slå på någonting var lönlöst då allting bara hoppade (skruvade fast den i väggen, men det fick grejer att trilla av verktygstavlorna)!

Så, här är mitt försök att gottgöra mig själv för den erfarenheten, klämma in en hel del extra förvaring (största problemet just nu) och få en naturlig plats för belysning över bänken. Kvar att bestämma är material till fronter och luckor, om jag ska klä bänken och hur jag ska dölja att väggarna lutar samt anpassa lite mått mot verkligheten. Fint tillfälle att öva med då utseendet är sekundärt :)
CAD-ritning av en verkstad med träarbetsbänk, skåp, lådor och en vägg som lutar något till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmonterat för att kunna anpassa måtten till utrymmet och se var det tar i eller behöver justeras. Gaveln längst till höger är lodrät, klurar lite på hur jag bäst trollar bort det eller om jag bara ska låta det vara som det är (kan bara skylla mig själv, jag som satt upp skiljeväggen).
I mitten har jag tänkt placera två soptunnor som går att flytta om man behöver sitta vid bänken, det utrymmet är alldeles för smalt just nu, ska göra alla skåpen lite smalare (de blev ca 70 cm). Kommer nog även passa på och integrera en moxon vise. Övriga synpunkter är välkomna, målet är förvaring och en arbetsbänk för allmänt bruk.
En träarbetsbänk i ett garage med halvfärdig konstruktion och verktygstavla på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens sista insats var att skarva/limma de längsgående stöden i torsionsboxen, någon dag till veckan ska den monteras färdigt (när det finns extra händer).
Träkonstruktion med limmade längsgående stöd och klämmor i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De korta stöden lyckades jag tillverka i ett svep, skönt med relativt stor kapsåg och ställbart djup :strong:
Trästycken limmas ihop med flera klämmor i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TLDR; Hur döljer jag bäst att väggen är sned?
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.