Jag står inför en installation av FTX i vårt tvåvåningshus. Jag har de senaste veckorna funderat mig blå över vart aggregatet ska placeras och hur rören till de två våningsplanen ska dras. Kombinationen av rummens placeringar, lämpliga ställen för placering av aggregatet samt dragning av befintliga ledningar (vatten, avlopp och el) gör det svårt, näst intill omöjligt, att komma fram till en lösning som känns vettig.

Den enda lösningen som skulle fungera vore om jag skaffade två stycken aggregat och hade ett för övervåningen och ett för undervåningen, tex. 2 st aggregat á 130m2, istället för 1 st aggregat á 260m2.

Finns det några uppenbara nackdelar detta - förutom den extra kostnaden, så klart?
 
Nä. Alla större byggnader har ju flera aggregat, ibland upp mot 25 st.
Finns inte platsen så gör det ju inte.
Sen blir ju precis som du säger kostnaden högre på allt men det har du ju redan med i kalkylen.
 
T Tjoa skrev:
Nä. Alla större byggnader har ju flera aggregat, ibland upp mot 25 st.
Finns inte platsen så gör det ju inte.
Sen blir ju precis som du säger kostnaden högre på allt men det har du ju redan med i kalkylen.
Det finns ingen risk att det blir svårt att justera luftflöden/-tyck med två aggregat? Vi har en öppen trappa mellan våningsplanen...
 
Nä. De justeras in separat.
Man behandlar dem som två olika system.
Alltså justerar in dem i balans på till & frånluft
 
B BennyBlyfot skrev:
Jag står inför en installation av FTX i vårt tvåvåningshus. Jag har de senaste veckorna funderat mig blå över vart aggregatet ska placeras och hur rören till de två våningsplanen ska dras. Kombinationen av rummens placeringar, lämpliga ställen för placering av aggregatet samt dragning av befintliga ledningar (vatten, avlopp och el) gör det svårt, näst intill omöjligt, att komma fram till en lösning som känns vettig.?
Hur gick det för er med detta, jag står i samma fundering, jag kan få ner rör från vinden till källaren men det ”kostar” en av få garderober samt så är jag inte jättepigg på att borra i gjutna bjälklaget. Och därtill kommer jag bara upp genom nuvarande vindstrapp med det lilla aggregatet, så kostnadsskillnaden för två mindre aggregat jämfört med ett större blir i verkligheten mindre än aggregatets merkostnad. Körde ni på två aggregat - funkar det bra, har ki en eller två styrcentraler?
Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.