Jag har läst många trådar om robotgräsklippare här men känner mig fortfarande osäker över vilken jag ska satsa på. Ett problem kan vara att det är en slänt på gräsmattan, klarar en robot den? Ett annat är att jag förmodligen får flytta roboten för hand mellan två av ytorna. Bifogar en bild på hur tomten ser ut och hur jag gissar att tråden (den röda linjen) som roboten ska följa bör dras.
Planritning av trädgård som visar föreslagen rutt för robotgräsklippare med slänt på ca 25 grader markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
OK, har du inga idéer alls om vilken klippare du ska köpa? Prisklass har det betydelse?
Om du läser här så råder det ingen tvekan om att du får bäst prestanda med Husqvarnas maskiner.
GPS och guidekabelsystem finns att få. Även nu styrning via Bluetooth.

Finns även släktingar till Husqvarna i form av Gardenas klippare. Lite annorlunda design men bygger på HQ logik och mekanik.

Sedan har vi gänget som förespråkar Workx-klipparen. Har själv ingen erfarenhet av denna familj.

Se man på din skiss så har du flera smala passager där det skulle funka bra med guidekabel. Annars lär inte en slumpklippare hitta ut i dessa sektioner.
 
L
Uppge gärna måtten på ytorna.
 
Tomtens totala yta är 1029 m2 så gräsytorna är nog ca 200 + 600 m2.
Priset för roboten har mindre betydelse det viktiga är att den fungerar bra.
 
L
Du har en del trånga passager. Det kan ställa till med problem. Kan du mäta avståndet där.
 
Passagen i nederkant på bilden är ca 2,5 m så där är det nog inget problem. Passagen i övre delen är mindre än en meter. Jag måste nog flytta över klipparen där. Hur är det med tråden, måste inte den gå i en obruten slinga som på bilden?
 
Begränsningskabeln måste bilda en sluten krets.
Avstånd mellan guidekabel och begränsinngskabel kan bli ett problem. Enl. manual ska det minst vara 30 cm mellan guide och begränsningskabel.

HQ anger att de klarar en passage ner till 60 cm beroende på modell.
 
L
HQ 310 verkar har passage funktion. Då du behöver detta så det nog den du ska kolla på.
 
F
Har fått förklarat att 310 och 315 är identiska mekaniskt. Skillnaden är en mjukvarustrypning på 310 som begränsar kapaciteten i form av antal timmar/dygn den kan klippa.

Jag har inte smala passager men två smalare områden där jag historiskt haft problem att få den gamla klipparen (som var en blek och kass kinesisk skapelse) att täcka. På det så är det slänt i båda områdena.

Jag köpte en HQ430X bara för att få två guideslingor, en in i varje smala område samt bästa specifikationen på släntlutning.

Att den har gps och att klipparen kontinuerligt lär sig sin områdesbegränsning är inte dumt alls.

Sen att det är totalt overkill vad gäller kapacitet är en annan sak men det är ganska skönt att släppa ut klipparen mellan 05-09 4-5 dagar i veckan.

Mycket nöjd med HQ. Jag tror att det finns många tillverkare som börjar bli bra men när man är på ytterligheter i kombination som slänt, passager, smala klippområden så är HQs produkt bäst utsorterad.

Jag har bekanta som är skitnöjda med sin Worx och det skulle ansolut vara mitt budgetval. Men när dom säger att dom är nöjda så säger dom samtidigt att den har aldrig rymt och den har kört fast max 10 gånger och det smala området bakom komposten får man ta med trimmern för den hittar aldrig in.

Ett 10-tal bekanta som har HQ har inte haft några bekymmer alls. Aldrig kört fast, alltid hittat in till laddststionen.
 
F fsn skrev:
Har fått förklarat att 310 och 315 är identiska mekaniskt. Skillnaden är en mjukvarustrypning på 310 som begränsar kapaciteten i form av antal timmar/dygn den kan klippa.

Jag har inte smala passager men två smalare områden där jag historiskt haft problem att få den gamla klipparen (som var en blek och kass kinesisk skapelse) att täcka. På det så är det slänt i båda områdena.

Jag köpte en HQ430X bara för att få två guideslingor, en in i varje smala område samt bästa specifikationen på släntlutning.

Att den har gps och att klipparen kontinuerligt lär sig sin områdesbegränsning är inte dumt alls.

Sen att det är totalt overkill vad gäller kapacitet är en annan sak men det är ganska skönt att släppa ut klipparen mellan 05-09 4-5 dagar i veckan.

Mycket nöjd med HQ. Jag tror att det finns många tillverkare som börjar bli bra men när man är på ytterligheter i kombination som slänt, passager, smala klippområden så är HQs produkt bäst utsorterad.

Jag har bekanta som är skitnöjda med sin Worx och det skulle ansolut vara mitt budgetval. Men när dom säger att dom är nöjda så säger dom samtidigt att den har aldrig rymt och den har kört fast max 10 gånger och det smala området bakom komposten får man ta med trimmern för den hittar aldrig in.

Ett 10-tal bekanta som har HQ har inte haft några bekymmer alls. Aldrig kört fast, alltid hittat in till laddststionen.

Hur stor gräsmatta har du?
Kollar själv på robot och säljaren rekommenderar HQ420, skulle klara mig med 315, men en 430x vore kanske bäst!:D
Har ca 1500kvm gräs.
 
L
F fsn skrev:
Har fått förklarat att 310 och 315 är identiska mekaniskt. Skillnaden är en mjukvarustrypning på 310 som begränsar kapaciteten i form av antal timmar/dygn den kan klippa.

Jag har inte smala passager men två smalare områden där jag historiskt haft problem att få den gamla klipparen (som var en blek och kass kinesisk skapelse) att täcka. På det så är det slänt i båda områdena.

Jag köpte en HQ430X bara för att få två guideslingor, en in i varje smala område samt bästa specifikationen på släntlutning.

Att den har gps och att klipparen kontinuerligt lär sig sin områdesbegränsning är inte dumt alls.

Sen att det är totalt overkill vad gäller kapacitet är en annan sak men det är ganska skönt att släppa ut klipparen mellan 05-09 4-5 dagar i veckan.

Mycket nöjd med HQ. Jag tror att det finns många tillverkare som börjar bli bra men när man är på ytterligheter i kombination som slänt, passager, smala klippområden så är HQs produkt bäst utsorterad.

Jag har bekanta som är skitnöjda med sin Worx och det skulle ansolut vara mitt budgetval. Men när dom säger att dom är nöjda så säger dom samtidigt att den har aldrig rymt och den har kört fast max 10 gånger och det smala området bakom komposten får man ta med trimmern för den hittar aldrig in.

Ett 10-tal bekanta som har HQ har inte haft några bekymmer alls. Aldrig kört fast, alltid hittat in till laddststionen.
HQ är rent fysiskt större maskiner och hjulet som klipper är större också. Om man tänker på hur smidigt det är med en väldigt stor bil bland smala gränder, mot en liten bil. Så är det lite samma sak här. Mindre robotar har faktiskt enklare att gå runt bland växterna där det är trångt. Det blir alltså en nackdel för större maskiner som HQ. Sedan är HQ rent tekniskt mera utvecklad både i mjukvara och hårdvara. Den klara lutningar och passager och guide-kablar mm saker som billigare maskiner inte har.

Men när du skriver att deras HQ aldrig kört fast, så verkar det märkligt. Alla robotar kör fast. Det beror på hålor och andra hinder.

För de som läser och undra varför folk är nöjda med sina Worx och HQ, så tror jag att det delvis beror på att båda dessa använder tekniken med rakblad som klipper. Det tycker jag är överlägset och ger att bra resultat på gräset. En sista sak, jag fattar inte de som säger att Worx måste köra så många timmer. Det stämmer inte för mig. Den får gå 4 timmar per dag. Det räcker till mina 800 kvm.
 
  • Gilla
Soolen
  • Laddar…
F
F Freddy_kruger skrev:
Hur stor gräsmatta har du?
Kollar själv på robot och säljaren rekommenderar HQ420, skulle klara mig med 315, men en 430x vore kanske bäst!:D
Har ca 1500kvm gräs.
Inte mycket. Runt 800kvm ungefär.
 
F
L Lolight skrev:
HQ är rent fysiskt större maskiner och hjulet som klipper är större också. Om man tänker på hur smidigt det är med en väldigt stor bil bland smala gränder, mot en liten bil. Så är det lite samma sak här. Mindre robotar har faktiskt enklare att gå runt bland växterna där det är trångt. Det blir alltså en nackdel för större maskiner som HQ. Sedan är HQ rent tekniskt mera utvecklad både i mjukvara och hårdvara. Den klara lutningar och passager och guide-kablar mm saker som billigare maskiner inte har.

Men när du skriver att deras HQ aldrig kört fast, så verkar det märkligt. Alla robotar kör fast. Det beror på hålor och andra hinder.

För de som läser och undra varför folk är nöjda med sina Worx och HQ, så tror jag att det delvis beror på att båda dessa använder tekniken med rakblad som klipper. Det tycker jag är överlägset och ger att bra resultat på gräset. En sista sak, jag fattar inte de som säger att Worx måste köra så många timmer. Det stämmer inte för mig. Den får gå 4 timmar per dag. Det räcker till mina 800 kvm.

Dom har aldrig kört fast. Vad är det för gräsmattor ni har med stora hål? Jag klippte tidigare med en utrangerad greenklippare och den kör jag ledigt på 15mm utan att ta svål. Håller roboten sig inom slingan så finns det inga hålor och skit att köra fast i. Sen så kör jag med slingan 30-35cm från kant och jag utmanar inte ödet med mer än 25cm körning över slingan. Jag har fritt fall på andra sidan....
 
När robotklipparen har gått några månader så kan man lätt se om där finns något problemområde på gräsmattan. Detta fixar man med utfyllnad eller några stenplattor. Rätt injusterat så ska en klippare maximalt stoppa kanske 0-2 gånger/säsong.
 
L
F fsn skrev:
Dom har aldrig kört fast. Vad är det för gräsmattor ni har med stora hål? Jag klippte tidigare med en utrangerad greenklippare och den kör jag ledigt på 15mm utan att ta svål. Håller roboten sig inom slingan så finns det inga hålor och skit att köra fast i. Sen så kör jag med slingan 30-35cm från kant och jag utmanar inte ödet med mer än 25cm körning över slingan. Jag har fritt fall på andra sidan....
Det finns oändligt med exempel på saker som kan hända. Tex en dag hörde jag ett lustigt ljud. Det var min grannes HQ som stod och snurrade runt och runt på samma ställe. Den hade tagit några äpplen som hamnat under den.
Sen har du grenar, leksaker, osv. Min Works hittade ett hål precis nära stammen till ett plommonträd förra veckan. Där den lyckades fastna. Iofs hade jag sett hålet men inte åtgärdat det innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.