Pratade med Willab idag, de var tillmötesgående och skulle skicka de saknade hörnvinklarna direct. :)

Hoppas de kommer innan lång helgen så jag kan montera partierna då.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Och nu fick jag ett mess om att tak plåten jag beställt kan hämtas på Schenkers terminal imorgon!
Får bli att åka tidigt från jobb imorgon.
 
Tak hemtat!
Paket med takmaterial från Plannja staplat på en släpvagn på en parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Då var helgens ledighet inte längre ledig...... Gissar att det skall monteras tak till 100%.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
R roli skrev:
Då var helgens ledighet inte längre ledig...... Gissar att det skall monteras tak till 100%.
Nej. Det ska även monteras skjutpartier. :D
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag har funderat en del på hur jag ska lösa tätningen mellan taknock och fönstret på andra våningen på huset.

Efter mycket funderande så kom jag fram till att det nog skulle bli best att beställa en special tillverkad plåt för detta, Dvs ett nytt underbleck till fönstret som är 17cm långt och har en lång droppkant (25 cm) som går över ståndskivan.

Jag körde förbi min lokala plåtfirma i morse och hade med mig en ritning på hur jag ville att plåten skulle se ut.
De kunde fixa det till mig för en hundring...

Ibland gör man problem större än vad de egentligen är.
 
Öpnadde president min andra och sista ask pappspik. Vad tror ni händer direct?
Den glider av taket och 1000 spikar lägger sig bland gruset brevid plattan. :cry:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Öpnadde president min andra och sista ask pappspik. Vad tror ni händer direct?
Den glider av taket och 1000 spikar lägger sig bland gruset brevid plattan. :cry:
En bautamagnet fixar det. ;)
 
Det dammar en del när man sågar i tegel:
Elverktyg för tegelsågning och tegeldamm på marken nära en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns inte som jag har kommit så långt idag. Men fotplåtar och vindskivor är på plats. Imorgon ska takplåten upp.
Pågående bygge av ett trädäck med takkonstruktion framför ett tegelhus, med fotplåtar och vindskivor installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Jag ringde Willab i morse och undrade var mina saknade hörnvinklar blev av. Säljaren tyckte att det var märkligt att de inte kommit då de skickades i måndags, så han skulle kolla upp det.
Efter en stund ringde en annan tillbaka och berättade att de klantat sig och missat att posta dem på grund av att nån var sjuk osv.
Han bad så mycket om ursäkt och satte sig i bilen och körde den hit och lämnade dem! Drygt en timmes bilresa.
Lite imponerad av Willabs service. Även om de klantat sig så gör de allt de kan för att fixa det.
 
  • Gilla
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
Plannja trend är mycket enkel att lägga.
Stondskivor därimot det är jobbigt. Speciellt när man måste figursåga och börja alla plåtar. Även foga snyggt är svårt...
Taket är nu nästan klart, bara nock plåt och nytt underbleck till fönstret kvar.
Nästan färdiglagt tak med Plannja trend plåtar vid hus, saknar nock plåt och underbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Nytt custom underbleck:
Vit custom underbleck under ett fönster, monterat ovanpå svart takmaterial, med en tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte helt nöjd med färgvalet. Ska nog måla "droppkanten" svart.
 
Alltså Willab...
Nu när jag har fått nya vinklar som "passar" så upptäckte jag att vinklarna inte alls passar.
Vinklarna har ett spår där man ska stoppa in skruvmejsel för att spänna ihop karmen. Ser spåret ut att vara i linje med hålet i karmen?!?
Vit karmhörna med icke linjerande hål och spår intill varandra, vilket antyder dålig passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är inget man inte löser med en vinkelslip. :cool:
Två metallvinklar på ett betonggolv med synliga skåror för skruvmejselinsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag väckte jag alla grannar när jag massproducerade underbleck till skjutpartierna.
En sticksåg och metallbleck fastspända på ett arbetsbord utomhus, redo för plåtbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sticksåga plåt låter sjukt mycket...
 
  • Gilla
MrTengvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.