G
Skall välja golv till vår villa och nu står valet mellan Ekfaner (standard) eller tillvalet ekparkett.
Undrar nu om någon kan bidra med erfarenheter om bägge golvtyperna?
 
H
I vårt förra hus valde vi att lägga in ekfaner (Kährs) i köket, då försäljaren sa att detta golvet var tåligare än parkett, nästan i klass med laminat. Denna golvtyp kommer vi att inte välja igen. Det blev mängder av märken och repor på golvet. Övriga golv som var både laminat och parkett, och både betydligt äldre och lite nyare än fanergolvet såg mycket bättre ut.
Sedan skall tilläggas att vi har djur samt barn så det blir ju lite extra slitage på golven.
 
Ekparkett går att slipa när det uppkommer skador. Ekfaner går vanligtvis inte att slipa då det är för tunt ytskikt.
Vi valde ett parkettgolv som vi har hårdvaxoljat. Fördelen med hårdvaxolja jämfört med ett klackat golv är att man kan fräscha upp/underhållsbehandla golvet genom att stryka det med ny hårdvaxolja. Ett lackat golv behövs slipas om om man skall lacka om det.
 
Snailman
B basseman skrev:
Ekparkett går att slipa när det uppkommer skador. Ekfaner går vanligtvis inte att slipa då det är för tunt ytskikt.
Vi valde ett parkettgolv som vi har hårdvaxoljat. Fördelen med hårdvaxolja jämfört med ett klackat golv är att man kan fräscha upp/underhållsbehandla golvet genom att stryka det med ny hårdvaxolja. Ett lackat golv behövs slipas om om man skall lacka om det.
Var det ett obehandlat parkettgolv?
 
G
Tackar för era svar!
Vi tar med oss dessa inputs i fortsatta diskussioner med husleverantören.
 
Snailman Snailman skrev:
Var det ett obehandlat parkettgolv?
Oljat och vi la hårdvaxolja ovanpå det
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
B basseman skrev:
Oljat och vi la hårdvaxolja ovanpå det
Ok, jag förköpte mig på hårdvaxolja när jag skulle köpa till bänkskivorna, det var mycket drygare än jag trodde (köpte 2,5 liter tror jag) men gillar ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.