Hej, jag funderar på att köpa en lägenhet och kommer i så fall att renovera den. Det jag har tänkt är bland annat att öppna upp delar av väggen mot vardagsrummet och även göra badrummet större för att skapa plats för tvättmaskin. Jag tänkte därför kolla om det finns någon här som kan hjälpa att hitta den bästa lösningen.

Ritning över en lägenhet med två sovrum, kök, vardagsrum, badrum, hall och balkong, markerad för potentiell renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du ha badkar? Annars kanske man kan få plats med en maskin som det är? Annars kanske man kan bygga en nisch på samma ställa och ta bort en garderob. Förutsätter också att man tar bort badkaret.
 
BirgitS
Du behöver kontrollera med styrelsen att du får göra badrummet större och ta ner väggen.
I en del lägenheter från 60-talet och däromkring är badrumsväggarna i lättbetong som kan innehålla radon, vilket kräver särskild hänsyn vid en rivning.
 
Bort med badkaret och dusch i hörnet och en stapel med tvättmaskin och torktumlare.
Billigast och enklast
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Vill du ha badkar? Annars kanske man kan få plats med en maskin som det är? Annars kanske man kan bygga en nisch på samma ställa och ta bort en garderob. Förutsätter också att man tar bort badkaret.
Som jag ser det finns fet alltså två alternativ. Antingen byta ut badkar mot dusch samt tvättmaskin eller att göra en nisch. Det skulle i så fall innebära att jag måste ta ner väggen. Frågan är om kostnaderna kommer att vara värt det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver kontrollera med styrelsen att du får göra badrummet större och ta ner väggen.
I en del lägenheter från 60-talet och däromkring är badrumsväggarna i lättbetong som kan innehålla radon, vilket kräver särskild hänsyn vid en rivning.
Det finns möjlighet att göra badrummet större mot sovrummet. Som nino nämnde så är ett alternativ att bara byta ut badkar mot dusch och tvättmaskin. Det skulle såklart blir trångt, men samtidigt billigast och enklast. Badrummet måste renoveras i vilket fall. Det andra alternativet är att göra en nisch mot sovrum eller mot garderoben. Då är frågan om merkostnaderna i slutändan kommer att vara värt det.
 
nino nino skrev:
Bort med badkaret och dusch i hörnet och en stapel med tvättmaskin och torktumlare.
Billigast och enklast
Jag måste i vilket fall renovera badrummet. Det jag tänker då är om det ändå kan vara värt det extra arbetet att göra badrummet större.
 
BirgitS
Om det är värt att göra badrummet större är det ju bara du/ni som kan svara på. Det blir lite trångt när man byter badkar mot dusch och tvättmaskin men det är många som nöjer sig med det.

Du kan använda t.ex. Ikeas Home Planner för att rita upp hur badrummet kan bli med de två alternativa nischerna. Själv känner jag mig osäker eftersom det då krävs att en bit av väggen är tom framför nischen, vilket gör det tveksamt till om man vinner något. Men då bör du ha korrekta mått på badrummet och inte bara en halvdan mäklarritning.

Tillägg:
Det skulle i så fall vara om du gör nischen till höger på badrumsväggen mot sovrummet och sen en garderob inne i sovrummet på resten av väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är värt att göra badrummet större är det ju bara du/ni som kan svara på. Det blir lite trångt när man byter badkar mot dusch och tvättmaskin men det är många som nöjer sig med det.

Du kan använda t.ex. Ikeas Home Planner för att rita upp hur badrummet kan bli med de två alternativa nischerna. Själv känner jag mig osäker eftersom det då krävs att en bit av väggen är tom framför nischen, vilket gör det tveksamt till om man vinner något. Men då bör du ha korrekta mått på badrummet och inte bara en halvdan mäklarritning.

Tillägg:
Det skulle i så fall vara om du gör nischen till höger på badrumsväggen mot sovrummet och sen en garderob inne i sovrummet på resten av väggen.
Jag ska försöka få tag i korrekta ritningar och räkna på det. Tanken är i så fall, precis som du säger, att placera en garderob på resterande del av väggen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.