Skulle rensa ogräs i mittremsan på grusvägen. Gjorde en mixtur av 1 l ogräsättika, ett par matskedar klorin och lite algtvättmedel. Det gav en rätt stickande doft, värre än klorin. När jag skulle tömma och skölja rök det från burken.
Vad har jag lyckats blanda ihop? Fräter den sönder tryckflaskan?
 
Tur att det gick bra.

Det kanske är dax att skaffa en liten experimentlåda? :crysmile:
kemilad-120-2.jpg
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Syra och klor blir inget bra som sagt. När badhusen gör fel brukar man stänga av ett par kvarter.......
 
hsd
Saltsyra och amoniak blir salmiak, men man kan bara blanda det i gasform då det reagerar häftigt,
 
C
mexitegel mexitegel skrev:
Det kanske är dax att skaffa en liten experimentlåda?
Bah, de där är ju bara skräp numera i dagens överbeskyddande samhälle. Man får varken med syra eller klor, starkaste kemikalien i lådan verkar vara bikarbonat och experimenten är av typen "gör dina egna såpbubblor". :poop:
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
[länk]

risk för lungskador, är det man tror använts vid kemvapenattacken i Syrien bland annat
Oj då. Var det så enkelt att fixa sånt! Jag som bara ville ha bort gräset... Får bli Roundup nästa gång även om sambon inte gillar det.
 
Fast min tryckspruta "ryker" också när jag öppnar den, skulle tro att det uppstår när man snabbt sänker trycket.
 
FreQa FreQa skrev:
Oj då. Var det så enkelt att fixa sånt! Jag som bara ville ha bort gräset... Får bli Roundup nästa gång även om sambon inte gillar det.
ättika funkar bra självt mot ogräs. behöver inte byta till roundup, bara skippa klorin? har aldrig hört om nån innan som använt klorin mot ogräs.........
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.