Går huset att renovera upp till ett värde på 1,5–2 Mkr från 350 tkr gör du det nog inte för 3–400 tkr. Då skulle fler ha varit intresserade.

Som jag skrivit tidigare vill jag egentligen avråda dig från att ta blancolån för att renovera en bostad, men det är förstås ditt val.

Lendo gör mycket reklam för att de hittar bra erbjudanden åt en. Naturligtvis ska de också äta, så om det alls är fördelaktigt vet jag inte, men det kan ju vara en plats att börja på för att undersöka om någon alls vill låna ut till dig. Finns fler liknande sajter om du googlar blancolån eller privatlån.

En mer rekommendabel ordning vore förstås att du huvudsakligen sparat ihop till din renovering, men vi ska inte överdriva nackdelarna med att låna heller.

Ska du betala tillbaka ett blancolån på tio år blir det drygt 800 kr per månad och 100.000 i lån. Plus ränta förstås. Med 15 års amorteringstakt blir det ca 550 kr.
 
Skumt banken nekar till privatlån, då vissa tar privatlån för å åka på semester, å på privatlån behövs ingen säkerhet. Vi köpte vårt hus 2015 dok blev de inget topplån å vi köpte de lite under taxeringsvärde. Vi tog privatlån som skulle täcka inkoppling av VA då det sakna helt, samt andra större utgifter. Banken bara fråga va vi skulle ha privatlånen till å vi nämnde ovannämnda saker. Sen totalrenovera ja kåken (byggde nytt kan man kalla det) ur fickan å höjde taxeringsvärdet till de dubbla. Sen baka ja in lånet, å huset e belånat till hälften av taxeringsvärdet. Vi kör Sbab å har aldrig haft några problem med dom. Däremot va vi sugna på å bygga nytt å va nere på en känd storbank å prata å ekonomin såg bra ut å de va inga problem å låna ex antal miljoner. Sen samma vecka hitta vi huset vi bor i nu å vi ringde banken å sa vi ville låna till huset å de rörde sej om å låna en skitsumma som va långt under dom miljonerna vi fick låna å va goda för. men då börja dom klödda å skulle ha reda på va huset kunne bli värt så vi sket i dom å tog Sbab å dom löste lånet på 10 min :)
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Nej precis. Bäst hade ju såklart varit om jag hade alla pengar till renoveringen från början. Så är inte fallet.

Om jag får ett privatlån så kan man väl göra om det till bolån så fort man kan värdera upp bostaden? Då blir ju privatlånet bara dyrt under renoveringstiden, för sen blir det ju inget privatlån längre? Eller missar jag något fundamentalt?
 
Biffen87 Biffen87 skrev:
Skumt banken nekar till privatlån, då vissa tar privatlån för å åka på semester, å på privatlån behövs ingen säkerhet. Vi köpte vårt hus 2015 dok blev de inget topplån å vi köpte de lite under taxeringsvärde. Vi tog privatlån som skulle täcka inkoppling av VA då det sakna helt, samt andra större utgifter. Banken bara fråga va vi skulle ha privatlånen till å vi nämnde ovannämnda saker. Sen totalrenovera ja kåken (byggde nytt kan man kalla det) ur fickan å höjde taxeringsvärdet till de dubbla. Sen baka ja in lånet, å huset e belånat till hälften av taxeringsvärdet. Vi kör Sbab å har aldrig haft några problem med dom. Däremot va vi sugna på å bygga nytt å va nere på en känd storbank å prata å ekonomin såg bra ut å de va inga problem å låna ex antal miljoner. Sen samma vecka hitta vi huset vi bor i nu å vi ringde banken å sa vi ville låna till huset å de rörde sej om å låna en skitsumma som va långt under dom miljonerna vi fick låna å va goda för. men då börja dom klödda å skulle ha reda på va huset kunne bli värt så vi sket i dom å tog Sbab å dom löste lånet på 10 min :)
Jag får nog kolla med andra banker. Visa dem mäklarens uppskattningar om de är osäkra på prisbilden i området.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Stämmer bra att du kan göra om ett privatlån till ett bolån om och när du kan värdera upp fastigheten. Skulle ändå rekommendera att du planerar din ekonomi efter att det är ett lån du måste betala tillbaka fortare än ett bolån.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Jag får nog kolla med andra banker. Visa dem mäklarens uppskattningar om de är osäkra på prisbilden i området.
Kolla upp om det finns någon Sparbank i kommunen/området. De är oftast mer lokalt förankrade och intresserad av levande landsbygd och mer lokalkännedom. Vi gillade inte kraven och beräkningarna vi fick från Swedbank så vi gick till vår Sparbank och fick genast bättre gehör då vi ville renovera ett hus i ett område där värdet inte är i samma liga som sitt hus.

Lycka till och återkoppla gärna här om hur det går med husköpet!
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Om jag inte har fel så kan du inte värdera om ditt hus inom 5 år för att förändra belåningsgraden pga de nya amorteringsreglerna.

Kolla andra banker ring direkt och ha koll på all fakta kring huset och affären. Om du kan visa en bra kalkyl och har bra koll är det lättare att få ett bra lån.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Om man gör större renoveringar eller annat har hänt som påverkar värdet mycket så kan msn göra en ny värdering.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Du får i regel endast göra omvärdering var 5:e år
Du kan inte genomföra hur många omvärderingar av din bostad som helst. Det finns nämligen en 5-årsregel som säger att du tidigast kan omvärdera din bostad 5 år efter du köpt den, och därefter löpande vart 5:e år.

Undantag kan göras från 5-årsregeln om du gjort omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader. Det räcker inte att bygga till en balkong eller renovera ett kök eller badrum utan det måste ha skett en ”avsevärd värdeändring” genom renoveringen.

Källa: boupplysningen.se
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Stommen Stommen skrev:
Du får i regel endast göra omvärdering var 5:e år
Du kan inte genomföra hur många omvärderingar av din bostad som helst. Det finns nämligen en 5-årsregel som säger att du tidigast kan omvärdera din bostad 5 år efter du köpt den, och därefter löpande vart 5:e år.

Undantag kan göras från 5-årsregeln om du gjort omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader. Det räcker inte att bygga till en balkong eller renovera ett kök eller badrum utan det måste ha skett en ”avsevärd värdeändring” genom renoveringen.

Källa: boupplysningen.se
Okej, jo jag visste det med femårsregeln, men trodde att man fick göra den första värderingen när man ville... så fem års väntetid efter köpet då alltså.... det var inte bra.

Får man göra förhandsvärderingar för att baka in renoveringen i bolånet? Finns det några sätt alls att få in ett privatlån i bolånet tidigare än fem år??
 
Läs andra stycket igen. Om du köper för 350’ och renoverar så att det är värt det dubbla har du förstås tillskapat en ”avsevärd värdeändring”, varvid du kan få fastigheten omvärderad. Å andra sidan kanske du inte är så långt från de fem åren innan du kommit så långt...
 
Det du vill undvika är en situation där du vill sälja huset men där försäljningspriset inte täcker de lån du har på fastigheten (oavsett om det är bolån eller privatlån). Lyssna inte för mycket på mäklares dröm-värderingar. Läget är alltid grunden i alla prissättningar och även om du renoverat till toppskick är det inte säkert någon annan tycker sig vilja betala för det vid en försäljning - dvs man jämför andra historiska försäljningar utan att bry sig om eventuellt skick.

Prata med några andra banker men oavsett vad de säger så är det ju du själv som behöver känna efter vad som känns vettigt. Privatlån kan du säkert hitta någon som ger dig, även om det kan bli sämre villkor än banken. T.ex. om du vill byta värmesystem så har säkert större VVS-firmor olika bolag som ger privatlån till investeringen.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Känns som det är svårt att räkna hem någon vinst på att renovera huset. Om huset kostar 350k från start och med att du vill låna ytterligare 500k för att renovera. Sen skulle huset bli värt 1.5 miljoner. Känns som det saknas en del i den kalkylen.

Själv renoverar jag i storstan. Ett radhus med en kostnad på 4-5 miljoner.

Mitt nya kök ligger som ditt hus i pris.

SÅ även om du kör IKEA för 100k är det svårt att räkna hem utgiften.

En värme pump för 100k i en kalkyl på ett hus för en miljon eller ett för 5miljoner. Det ena är 10% av budgeten den andra 2%

Pengarna springer iväg fort. Särskilt om du ska ha tak, fönster, nytt värmesystem m.m

Vilket krävs för att du ska kunna värdera om huset innan 5år.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Hur mycket har du i kontantinsats? Bankerna brukar vara klart mer positiva om man visar att man har lyckats spara ihop pengar. Och prata med fler banker, som sagt.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Baserat på mina personliga erfarenheter av köp och försäljning av ett antal lägenheter och några hus.

Att hitta rätt bankman/kvinna är mycket viktigare än att anlita mäklare. Rätt bankperson vet lika bra eller bättre än mäklaren vad hus i olika skick och olika områden är värda, går kalkylen inte ihop, får du inte låna, och hen tar inte 5000:- i arvode för att neka dig lånet. Banken är inte lika riskbenägen som mäklaren, mäklaren tar betalt och har sedan inga skyldigheter mot dig, får du lån från banken så sitter dom ju i båten med dig, or rent krasst, är man förstagångsköpare så behöver man en banks kritiska ögon, inte en mäklares drömmar.

Men det låter som att du är ute efter att göra lite pengar på huset. Bankerna gillar inte att finansiera privatpersoners spekulationer på bostadsmarknaden, inte ens med blancolån.

Apropå bolånebubbla så borde någon göra en undersökning i mäklarnas självförvållade kostnader och arvoden. Där kan vi snacka bubbla.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.