Efter målning av väggen så gick gamla strömbrytarn sönder, alla kablar lossnade osv när den skulle dit igen.

Den var kopplad till utelampan och två stycken IR-värmare - Här någonstans var även uttagen på altanen kopplade?


Köpte mig en ny strömbrytare med dimmer till utelampan och vanlig strömbrytare till värmarna.

Skulle nu behöva hjälp med att koppla in allting, det är olika färger på kablarna hej vilt.
Jag vet inte hur dom två uttagen ute var kopplade - om dom hade ström hela tiden eller bara om lampa eller värmare var påslaget.
Skulle helst ha dessa två uttag påkopplade hela tiden.

Får dessa värden när spänning är på, mätt där strömbrytarn ska kopplas:
230v mellan svart och blå med texten "svart lampa".
130v mellan brun och svart.
0.02v mellan blå och blå.
0.01v mellan brun och blå med texten "svart lampa".
Förbise mina lappar på kablarna, lite testing bara ;)

Slänger in lite bilder med positionering.

Jag har inte ändrat något på strömbrytarn/dimmern, det var en kabel dragen från början.

Tack på förhand, säg till om det fattas något :)
 
  • Del av en altan med tak av genomskinlig plast och takbjälkar, IR-värmare monterade, utsikt mot grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tänd utomhuslampa monterad på en trävägg bredvid ett fönster, reflektionen synlig i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exponerad vit kablage bredvid en vit dörr, på en tegelvägg, under en genomskinlig takförlängning, med en lapp på kabeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en öppen elektrisk anslutningsdosa med osammankopplade färgade kablar och skarvklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med målade blå gardiner och öppen eluttag där kablar syns framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar och kabelskor i olika färger som sticker ut ur vägg för strömbrytarinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rörig eldosa med mångfärgade kablar och märklappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Osammanhängande, omärkta elektriska kablar i olika färger exponerade i en öppen väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ny strömbrytare med dimmer hålls framför ett vägguttag med lösa kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen väggkontakt med exponerade färgade elektriska kablar och en handskriven lapp som säger "svart lampa".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en ny strömbrytare med märkningen ELKO och olika anslutningsskruvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggströmbrytare med exponerade kablar och märkningar, okopplad i installationsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte säga något hur det har varit kopplat, det måste mätas mer och ”smygas”/följa trådarna.

Den strömbrytaren som har gått sönder var det en enkelströmbrytare eller dubbelströmbrytare?
Om det var en dubbel, vad gick på vilken knapp?


Vad jag kan tyda av bilderna så verkar det bara varit en enkelströmbrytare, då kan du inte rakt av använda en kombinationen du har köpt. Det verkar som om uttaget hade fast spänning (eller egen knapp) och infravärmarna och lampan gick på en strömbrytare.

När det gäller dimmer så gäller det att para ihop rätt dimmer med rätt lampa, alla lampor går inte att dimmra.
 
Hittade faktiskt lite bilder innan det var helt försent.

Det var en vanlig knapp som var till lampan och ett vred till värmarna.
Hittade ingen vettigare på Jula, ville ha olika brytare så man tydligt vet när värmarna är på.
 
  • Hand håller en elektrisk brytare med blåa kablar synliga under en öppen installationslåda med en lampa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hand som håller en elinstallation med knapp och vred, otydligt fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttagsdosa med exponerade ledningar och elektronikkort, under installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller en grön strömbrytare framför en öppen vägglåda med elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
En gissning är att du i dosan inne har svart fas, blå nolla (som bryts i vridbrytaren till värmarna) och brun tändtråd till värmarna samt grå till belysningen.

I dosan uppe (bild 8) så kommer dessa ledare nerifrån och kopplas troligen över till kabeln som man ser gå ut i botten på dosan. Exakt hur detta är hopkopplat går inte att avgöra. Om du kan rita en skiss på hur det är kopplat i den övre dosan inomhus hjälper det.

Därefter ser man rätt tydligt ute att alla saker delar nolla (fyrledare) så det borde innebära att lampa/uttag bara fungerar när värmarna är på (om de blåa var kopplade till vridbrytaren och inte bara ihopkopplade).

Troligen är svart tråd i dosan till värmarna och brun till uttaget. Jag ser inte matningen till lampan någonstans.

För att förstå hur det är kopplat ska du alltså reda ut vilka trådar som går ner till brytardosan och vilka som går ut via kabeln samt deras inbördes koppling.

Edit:

Nu när jag tittar igen ser den gråa ledaren som kommer nerifrån ut att vara kopplad med en grön, som går iväg i ett eget rör. Den är troligen till lampan eftersom det inte går att se någon utanpåliggande dragning utomhus till den. Detta kan verifieras genom att öppna lampan och se vilka ledare som finns där (samt även genom mätning).

Då reviderar jag min uppfattning till att svart i kabelne troligen är ihopkopplad med brun som kommer nerifrån i kopplingsdosan inne och går till värmarna. Brun utomhus (i kabeln) är troligen obruten fas och således kopplad till svart inomhus i kopplingsdosan. Den går till uttagen.

Fortfarande gäller att om blå bröts i vridbrytaren till värmarna så kan inte uttaget på altanen fungerat, pga att man även bröt nollan till det. Det ger dessutom upphov till en farlig situation där man kan tro att uttaget är strömlöst men det har full potential mot jord. Det är en mycket olämplig koppling och bör ändras.
 
Redigerat:
Lämna tillbaka det du köpt och köp en 2-polig strömställare till infravärmarna,
https://www.clasohlson.com/se/Strömbrytare-2-pol-ABB-Jussi/36-5886
Och en vanlig strömställare till lampan,
https://www.clasohlson.com/se/Strömbrytare-1-pol-trapp-ABB-Jussi/36-5890

ABB-Jussi passar rakt av i eljo/Schneider ramen du har.

Här kommer en arbetshypotes för vidare mätning/smygning:
Svart fas, byglad i 2-poliga brytaren (infravärmen) ner till strömbrytarens ”L”
Brun tändtråd till infran, via 2-poliga brytaren.
Bägge blå är inkommande & utgående nolla till infran, via 2-poliga brytaren.
Grå tändtråd till lampan.
Detta är som sagt en arbetshypotes och inget kopplingsschema.
 
tommib tommib skrev:
Edit:

Nu när jag tittar igen ser den gråa ledaren som kommer nerifrån ut att vara kopplad med en grön, som går iväg i ett eget rör. Den är troligen till lampan eftersom det inte går att se någon utanpåliggande dragning utomhus till den. Detta kan verifieras genom att öppna lampan och se vilka ledare som finns där (samt även genom mätning).

Då reviderar jag min uppfattning till att svart i kabelne troligen är ihopkopplad med brun som kommer nerifrån i kopplingsdosan inne och går till värmarna. Brun utomhus (i kabeln) är troligen obruten fas och således kopplad till svart inomhus i kopplingsdosan. Den går till uttagen.

Först och främst, tack för svar!

Gul och grön uppe går mycket riktigt till lampan, har kollat bakom lampan.
Gul > Blå märkt lampa.
Grön > Grå.

Bruna ute > (uttag)Svart inne som också är kopplad med en annan gul uppe.
Varför är det två gula uppe?

Det jag vet är att lampan fungerade separat utan att ha på värmarna, uttagen vet jag inte.
Kan jag inte koppla lampan och uttagen på samma så jag kan slå igång lampan vid användande?

Jag förstår mig inte på beteckningarna på strömbrytarn/dimmern heller, hur ska jag ens koppla in sladdarna?

Tyvärr vet jag inte om jag kan lämna tillbaks den nu, sen köpte jag den komplett med ram.
 
D Denzar skrev:
Kan jag inte koppla lampan och uttagen på samma så jag kan slå igång lampan vid användande?
Nej, inte om du använder dimmern, av två huvudanledningar;
- många saker som ansluts med stickpropp klarar inte av att bli ”dimmade”.
- dimmern klarar inte switchade nätaggregat eller någon högre belastning.
 
Nej, dom två passar inte ihop, den sista länken är en kapslad utanpåliggande den är som den är.

På Jula har dom Schneider Exxact och ELKO RS; trapp/1-polig, 2-polig, 2-facks förhöjningsram och 2-facks täckram, det är dom fyra delarna du behöver.

Den gamla förhöjningsramen och täckramen är eljo/Schneider Trend, vissa delar finns fortfarande att få tag på samt att ABB Jussi passar rakt av i den gamla ramen du har.
 
Ok tackar! Går det att få in en brytare med vred, mest för att säkra att värmarna inte är på, går iof att markera med rött på själva knappen då den är på.

Nu har jag ingen ram alls, den gamla är kasserad och den nya kom komplett med täckram, förhöjnignsram och strömbrytare+dimmer. Så jag måste ha allting,

Är det dessa du tänker på som passar ihop?
Täckram Elko RS:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...n/installationsmateriel/ramar/tackram-400385/
Förhöjningsram Elko RS:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...llationsmateriel/ramar/forhojningsram-400383/
Strömbrytare Elko RS: https://www.jula.se/catalog/el-och-...onsmateriel/strombrytare/strombrytare-008072/
Strömbrytare Schneider Exxact Primo: https://www.jula.se/catalog/el-och-...onsmateriel/strombrytare/strombrytare-400600/
 
Nja, du kan inte blanda ELKO RS och Schneider Exxakt, dom passar inte ihop. Du måste hålla dig till en tillverkare och en modell (generellt sett, några undantag finns).

Vissa 2-poliga brytare har siffrorna 0 & 1 skrivna på sig från början.

Om du vill ha en vridbrytare till infravärmen så blir det ”hemmabygge” med hjälp av täckplatta och ”tvättmaskinsbrytare”.
 
tommib
Till infravärmare är det väl nu för tiden "krav" på timer enligt svensk standard?

Det är hur som helst ingen dålig idé att ha det för att slippa glömma dem på. Det blir dock en lite mer avancerad koppling.
 
Det låter perfekt med timer, ville helst ha det.

Priset skjuter i höjden, men det får det vara värt. Får kika om den finns på Amazon med något annat namn.

Skulle dessa fyra delar passa för att bryta lampan+uttag ute och värmarna?

https://www.jula.se/catalog/el-och-...onsmateriel/strombrytare/strombrytare-400600/
https://www.schneider-electric.se/sv/product/WDE002477/mekanisk-timer-0-120-min-vit/
https://www.jula.se/catalog/el-och-...n/installationsmateriel/ramar/tackram-400532/
https://www.jula.se/catalog/el-och-...llationsmateriel/ramar/forhojningsram-400541/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.