H Hummingbird skrev:
Jag håller med Lotta, också Kvik i GBG (Sisjön) där jag ritade. Dock var Bäckebol himla trevliga att prata med, så möjligen hade de varit bättre. Blev avskräckt dock, och priset ska vi inte tala om... Ett halvfärdigt kök (säljaren lyckades inte ens rita klart det vi kom överens om) för trippla Ikea-priset var inte aktuellt...
Jag var i Bäckebol. Och köket blev inte mycket dyrare än motsvarande på IKEA. Samt att det fanns många fler alternativ på skivor och annat.

Gissningsvis så skiljde det 10-12 tusen kronor på vårt kök och resultatet blev så väldigt mycket bättre. Men killen som hjälpte oss var så fantastiskt duktig och intresserad av att verkligen lösa problemen, medan de på IKEA knappt visste hur man använde ett kök. Har en släkting som jobbat med att rita kök på IKEA, så jag vet hur lite utbildning de får, det är personlig kompetens som är helt avgörande för resultatet. Kanske är så på KVIK också?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
.. det är personlig kompetens som är helt avgörande för resultatet. Kanske är så på KVIK också?
Så är det säkert. Har ritat 2 ggr på Ikea på bokad tid och även om första gången var ok, så var det först gång nr 2 som gav mig ett förslag som jag möjligen kan tänka mig (har fortfarande inte kommit till skott), just för att den personen var lite mer intresserad.
Var även på en lokal bygghandel utanför Borås som säljer Länghems kök, där jag mötte en fantastisk säljare. Tyvärr är jag inte så intresserad av modellerna de har, men jag hade gärna anlitat honom för att rita mitt kök fast för ett annat märke.. så, absolut att personkemin är viktig!
 
  • Gilla
Magnus Staffanstorp
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Snack. Du kanske är så privilegierad att du kan snyta dig med 8 papp. De flesta av oss är inte det. Jämförelsens premisser presenterades i början av artikeln, så vad är problemet? Bänkskivor och handtag kan man välja från vilken leverantör och tillverkare som helst, och DET är därmed ointressant att ha med i jämförelsen. Gångjärn, dämpare och sådant som kan vara tillverkarberoende är en helt annan femma.
Jag gissar att det var min kommentar du inte gillade, men du missförstod mig nog.

Om ett kök kostar totalt kanske 100.000 eller mer med allt inräknat, så vore det dumt att välja det billigaste köket pga priset. Om du kan få ett kök som passar dig bättre är 8.000 mer ingen kostnad om du räknar med hur länge du ska ha köket. Det kan inte vara värt 8.000 att inte få det kök du helst vill ha.

Och... vad kostar maten en månad, ett halvår, tio år...?
 
  • Gilla
Myrlilja
  • Laddar…
Värt att nämna kan ju vara att Ikea har lägre sockelhöjd än de andra (epoq och hth iaf).

Sen spelar tillbehören in stor roll anser jag, hth tex har utdragbar städskåpsinredning vill jag minnas, något som tex Ikea inte har.

Lite mer tillbehör i kalkylen tror jag kunnat göra skillnad, så som bestickinsatser, lådavskiljare och dylikt. Priserna på dessa tillbehör kan lägg skilja 1-200kr/st och när man börjar plussa ihop det så blir det en hel del
:)
 
De flesta inlägg här verkar handla om annat än det som måste vara viktigast och därmed är också artikeln som är ursprunget till detta inte heller så viktig: hur upplevs köket när det är klart?

Alltså måste man, innan man bestämmer sig för leverantör, veta vad man vill ha och om de skillnader som finns är viktiga för beslutet. Om man tycker allt är lika bra eller helt enkelt inte upplever någon större skillnad på funktionen - det viktigaste om man ska laga mat i köket - då väljer man lämpligtvis det billigaste. I annat fall väljer man det som man upplever som bäst även om det är dyrare - om man har råd (och kan snyta sig i tusenlappar).

Några saker som ständigt irriterar mig med Ikeas kök i serien Faktum (Epoq?) är t ex att lådorna, särskilt de djupa, är designade för tillverkning (hos Ikea) och transport, antar jag. De har en låg sarg och en horisontell pinne ovanför som håller ihop lådans delar, men som absolut inte håller allt innehåll på plats. Dessutom är den inte på maximal höjd, så mindre saker kan åka ut både under och över. Så gjorde man inte lådor förr av det enkla skälet att det inte är praktiskt. Ikea styrs dock av andra lagar. Dessutom är lådan kortare än skåpet; kanske för att tillåta rör och annat nära väggen, men vem vill kasta bort det utrymmet på alla lådor för att det kan behövas i något kök någon gång?

Gissningsvis finns det andra egenskaper av liknande slag som andra har upptäckt som en köpare gärna vill slippa. Sånt borde vara avgörande vid val av leverantör!
 
  • Gilla
Chentin och 3 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Jag gissar att det var min kommentar du inte gillade, men du missförstod mig nog.

Om ett kök kostar totalt kanske 100.000 eller mer med allt inräknat, så vore det dumt att välja det billigaste köket pga priset. Om du kan få ett kök som passar dig bättre är 8.000 mer ingen kostnad om du räknar med hur länge du ska ha köket. Det kan inte vara värt 8.000 att inte få det kök du helst vill ha.

Och... vad kostar maten en månad, ett halvår, tio år...?
Nej, just den kommentaren var inte till dig. Den var till en annan, men ovanför den så finns min kommentar till ditt första inlägg.

Vad maten kostar är inte relevant. Däremot att du med ett billigare alternativ som är fullt jämförbart med ett 8000 kr dyrare alternativ, kan köpa dig en eller två vitvaror av bättre snitt. Och jo, det spelar absolut roll för de flesta.

Däremot kanske inte "känslan" i stommarna eller vetskapen att man betalat 8000 mer för ingenting (jag hänvisar till reportaget där så fastslås), betyder så mycket för de flesta.
Tro inte att Ikea är skraltigt, slamrar eller är instabilt. Det är det inte. Det är rejäla doningar med metallsidor i lådorna, minst 10 mm tjocka lådbottmar som INTE kommer att bula, osv. Den där känslan du nämner...den handlar nog mest om att du vet att du betalat mer, och tror att du fått valuta för de pengarna. Det har du, enligt reportaget, inte fått.
 
  • Gilla
JayJay* och 6 till
  • Laddar…
Det som bör läggas in i budgeten är också livslängden på dessa ”billiga” kök, med plånboks- och miljöaspekt.
Jag har bytt ut kök i hus som var sju år gammalt, uppsvällda luckor och ful patina. Då är det inte särskilt billigt.
 
  • Gilla
Myrlilja och 2 till
  • Laddar…
B
H Höök skrev:
Det som bör läggas in i budgeten är också livslängden på dessa ”billiga” kök, med plånboks- och miljöaspekt.
Jag har bytt ut kök i hus som var sju år gammalt, uppsvällda luckor och ful patina. Då är det inte särskilt billigt.
Vilket märke var köket du byte ut?
 
T torkelb skrev:
Några saker som ständigt irriterar mig med Ikeas kök i serien Faktum (Epoq?) är t ex att lådorna, särskilt de djupa, är designade för tillverkning (hos Ikea) och transport, antar jag. De har en låg sarg och en horisontell pinne ovanför som håller ihop lådans delar, men som absolut inte håller allt innehåll på plats. Dessutom är den inte på maximal höjd, så mindre saker kan åka ut både under och över. Så gjorde man inte lådor förr av det enkla skälet att det inte är praktiskt. Ikea styrs dock av andra lagar. Dessutom är lådan kortare än skåpet; kanske för att tillåta rör och annat nära väggen, men vem vill kasta bort det utrymmet på alla lådor för att det kan behövas i något kök någon gång?

Gissningsvis finns det andra egenskaper av liknande slag som andra har upptäckt som en köpare gärna vill slippa. Sånt borde vara avgörande vid val av leverantör!
Faktum har ju inte sålts på några år, men i Metod finns det iaf sidor att köpa som täcker upp till pinnen från lådsidan. Dock sitter kanske inte pinnen längst upp på sidan, så problemet har blivit mindre, men kvarstår.

Personligen gillar jag den lägre sockeln, där tjänar man in en del utrymme.
 
Britetina skrev:
Vilket märke var köket du byte ut?
Om jag minns rätt Marbodals enklaste, spelar i samma liga. Hemmakök hos vanlig tvåbarnsfamilj.

Det som jag tror påskyndar nedbrytningsprocessen är om en ställer in blöt/fuktig disk eller inte. Och blir det ett hack i färgen så bör en bättringsmåla omgående så inte fukt tränger in för det tål inte spånskivor.

En del av spånköken ser ut som skräp redan som nya med slarvigt limmad laminat, vassa kanter i stommar osv. Syna!
 
Idag går dessutom Ikea att få med täcksidor i glas till lådorna
maximera-pabyggnadssida-for-lada-hog__0552065_PE658853_S4.JPG

Sockelhöjden är väldigt inviduellt, nackdelen där är la att Ikea inte har sockellådor något jag själv tycker är rätt käckt för att ha sånt man inte använder allt för ofta.

Sen ställer det till om man vill ha en sockelradiator då det blir för lågt för dessa. Annars är det inget fel på Ikea :)
 
E Edvuld skrev:
Faktum har ju inte sålts på några år, men i Metod finns det iaf sidor att köpa som täcker upp till pinnen från lådsidan. Dock sitter kanske inte pinnen längst upp på sidan, så problemet har blivit mindre, men kvarstår.

Personligen gillar jag den lägre sockeln, där tjänar man in en del utrymme.
Medan jag gillar den högre för då hamnar arbetsytan 5 cm högre upp. Visserligen så fick det av den anledningen bli en speciallösning vid fönstret, men det får man leva med.
 
Om man kan tänka sig luckor med laminat på så håller de otroligt bra. Vårt kök med sådana luckor och sidor är nu över tio år och det ser fortfarande helt nytt ut. Ikeaklket innan dess började se slitet ut redan efter två år (då vi sålde lägenheten), men det var sprut ålade spånluckor.

Vi har alltså inte ens en tillstymmelse till skador på fronten till diskmaskinen!

En annan sak som jag gillade i vårt val av kök var bänkskivorna av kompaktlaminat. Visserligen så blir det ibland repor, men dessa försvinner av sig själv efter ett tag.

Ytterligare ett tips är att gå på diskhoar i laminat, även dessa tål hur mycket som helst. När RUT varit förbi hemma hos oss så ser köket helt nytt ut, dvs två gånger i månaden!

Med de val vi gjorde som inte handlade om det billigaste, utan mer låg mot det högre prisspannet (förutom solitt trä) så blev som sagt var inte köket från Kvik så mycket dyrare än det på Ikea. Men skillnaden i finish på luckor, bänkskivor mm var stor. Av de bekanta som handlat av Kvik i Bäckebol (Gbg) har ingen varit missnöjd. Men det verkar ju till stor del bero på personerna där...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Medan jag gillar den högre för då hamnar arbetsytan 5 cm högre upp. Visserligen så fick det av den anledningen bli en speciallösning vid fönstret, men det får man leva med.
Sockelhöjden påverkar väl inte höjden på arbetsytan? Ikea har lägre sockelhöjd, men det går till mer lådytrymme, arbetsytan är opåverkad.
 
A arkTecko skrev:
Sockelhöjden påverkar väl inte höjden på arbetsytan? Ikea har lägre sockelhöjd, men det går till mer lådytrymme, arbetsytan är opåverkad.
Kanske är ändrat med den nya serien, men så var det inte med Faktum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.