Hej!
Vi bor i ett sutteränghus och har på framsidan en gräsmatta på ca 500 kvm. Sedan har vi en gräsplätt på ca 250 kvm på ovansidan också men det går inte att åka runt huset för en robotklippare. På ena sidan är det berg och andra sidan är det vår infart + en liten återvändsgata för att komma upp till gräsmattan. Hur löser jag detta. Måste jag ha två olika robotar?

MVH/Hans
 
En robot räcker, dock måste du lyfta den till den lilla plätten några gånger i veckan, så den får gå tills batteriet är slut o sen lyfta tillbaka för laddning.
Begränsningstråden måste också gå obruten upp till den lilla plätten.

Laddstationen ställer du på den stora plätten.
 
Nej, du behöver bara en klippare men du måste manuellt förflytta den mellan ytorna.
Dra begränsningskabeln så här:
 
  • Schematisk ritning av en trädgård med markerade begränsningskablar för en klippare.
  • Gilla
Falle86
  • Laddar…
T Thordh skrev:
...
Lägg in bilden direkt i inlägget istället för att komprimera bilden med ZIP.
Spara bilden som tex jpeg istället för rtfd (textfil).
 
  • Gilla
bubisen och 1 till
  • Laddar…
Tack Demmpa! Jag tänkte mig inte för.
 
Redigerat:
Se från 5:40 :)
 
  • Gilla
tedpelas och 12 till
  • Laddar…
T Thordh skrev:
Nej, du behöver bara en klippare men du måste manuellt förflytta den mellan ytorna.
Dra begränsningskabeln så här:
Det fungerar inte för min Worx, det är kanske olika med olika robotar. En sådan slinga gör jag runt trädgårdsland mm, och sätter jag klipparen därinne står det bara att den är utanför arbetsområdet.
 
  • Gilla
Ricki Minaj
  • Laddar…
Pilla58 Pilla58 skrev:
Det fungerar inte för min Worx, det är kanske olika med olika robotar. En sådan slinga gör jag runt trädgårdsland mm, och sätter jag klipparen därinne står det bara att den är utanför arbetsområdet.
Jag tror att du missuppfattar hur slingan är dragen, det är inte fråga om en "ö" inne i befintlig klippzon utan en helt separat biyta. Det fungerar utmärkt med Worx (och jag gissar vilken robot som helst), jag har en liknande setup som Thordh visar. Enda skillnaden mellan biytan och den vanliga klippzonen är att roboten inte hittar någon laddstation där utan man får fiska upp den manuellt och bära tillbaka när den tröttnar. Eller kan man låta en stadig stenbumling agera "laddstation" på biytan så kommer den att stanna där med pip & felmeddelande när den inte kommer vidare, efter att ha stångat sig trött... :)
 
  • Gilla
Ricki Minaj och 1 till
  • Laddar…
Bara för att förtydliga: begränsningsslingan går moturs i många robotsystem typ Worx, är roboten inom denna zon detekteras att den är inom klippområdet och den klipper som vanligt. Gör du en "ö" så drar du ut slingan så att den går medurs runt ställen du inte vill den ska klippa. Roboten behandlar denna "ö" som del i den vanliga begränsningsslingan och om den skulle ramla in i "ön" så säger den samma sak som om den skulle förpassas utanför begränsningsslingan: "utanför klippområde" och stannar omedelbart.

Din biyta ska förläggas moturs precis som den ordinarie klippytan och den kommer att bete sig exakt likadant under klippning. Dock, om den vill börja med att köra en kantklippning på biytan så tryck "stop", starta den igen med startknappen så går den igång med vanlig klippning tills batteriet tar slut eller att den avbryts på annat sätt när jobbet är klart.
 
  • Gilla
Ricki Minaj
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag tror att du missuppfattar hur slingan är dragen, det är inte fråga om en "ö" inne i befintlig klippzon utan en helt separat biyta. Det fungerar utmärkt med Worx (och jag gissar vilken robot som helst), jag har en liknande setup som Thordh visar. Enda skillnaden mellan biytan och den vanliga klippzonen är att roboten inte hittar någon laddstation där utan man får fiska upp den manuellt och bära tillbaka när den tröttnar. Eller kan man låta en stadig stenbumling agera "laddstation" på biytan så kommer den att stanna där med pip & felmeddelande när den inte kommer vidare, efter att ha stångat sig trött... :)
Hm, trådarna till biytan måste ju gå bredvid varandra i den smala korridor som finns. Var kopplar jag in dem då? Ska de anslutas direkt till laddstationen, parallellt med den befintliga?
Fantastiskt om det fungerar!
 
Pilla58 Pilla58 skrev:
Hm, trådarna till biytan måste ju gå bredvid varandra i den smala korridor som finns. Var kopplar jag in dem då? Ska de anslutas direkt till laddstationen, parallellt med den befintliga?
Fantastiskt om det fungerar!
Vet inte hur du menar med att trådarna måste gå bredvid varandra i en smal korridor. Jag drog mina i ett VP-rör under altandäcket, se grovskissen nedan hur jag kopplat det. Möjligt att jag lika gärna skulle kunna ha parallellkopplat biytan över polerna, borde funka lika bra (eller kanske bättre om man har en extremt lång slinga sammantaget, finns en viss maxlängd som laddstationen klarar). Men det har jag inte haft anledning att prova eftersom detta funkar perfekt (Worx WG790E.1).
Grovskiss av ett altandäck med VP-rör och kopplingsschema för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte bry mig om att försöka med parallellkopplade slingor. Uppenbar risk att den lilla slingan "kortsluter" den längre slingan och försvagar signalen.

Jag har ett liknande projekt med en liten plätt på andra sidan entretrappan. Vet inte om roboten ska få hitta hem till laddaren själv, eller vara instängd och klippa tills det är klart. Lutar åt det senare alternativet.
 
Det man också kan göra om slingan blir för lång och man har ett ställe man måste flytta klipparen till manuellt är att man har en två-/trepolig omkopplare man vrider om när man flyttar klipparen.

Fungerar även för automatiks omkoppling.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag skulle inte bry mig om att försöka med parallellkopplade slingor. Uppenbar risk att den lilla slingan "kortsluter" den längre slingan och försvagar signalen.
Ja, parallellkoppling låter vansinnigt!
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Läs bruxet, är mitt råd. Och gör det mycket noga. I värsta fall, kontakta återförsäljaren, de flesta är rätt kompetenta.
Vad som funkar för en robot gör det inte för andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.