L
Men varför vinner inte Järnvitriol eller gamla slamfärger som Falu rödfärg eller tjära eller en fasad med prima kärnvirke
 
  • Gilla
Annsen86
  • Laddar…
Detta testet är lika mycket ett skämt som testet om tätskickt.
Nej dom testerna man kan lita på är det man hittar på detta forum.
 
Litar inte alls på dessa snabbtester, har själv hus målade med Nordsjö VX färger där jag nu funderar på om jag skulle behöva måla det äldsta från 2004 på nytt, utifrån ålder inte att det ser illa ut.
Det är mera komplicerat än att måla lite träbitar ;)
 
  • Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
Funktionstesten har säkert ett visst värde, men bedömningen av miljöpåverkan ser ut att för det första bygga på färgfabrikanternas påstådda innehåll, snarare än en analys om vad färgerna faktiskt innehåller. Där tror jag en del av förklaringen ligger vad gäller framgången för färg från Rusta, Biltema osv. Om deras färger följer specarna lika som deras elprodukter, så kan det nog finnas lite allt möjligt av oredovisade kemikalier i de färgerna.

Sedan så är troligen provtiden lite för kort, det vore intressantare att se hur färgerna beter sig efter 5 - 6 år. Å andra sidan så är det oftast inte samma innehåll i färgen om jag köper 5 år efter att de startat testen.
 
  • Gilla
RickardAvara och 2 till
  • Laddar…
Eller som jag fundera på ommålning efter 14år
 
Nåt man borde testa är Livscykelkostnaden, dvs hur mår trät under målarfärgen efter 10-40 år? Hur ofta måste man måla om? Hur ofta behöver man byta virket på fasaden? Det finns ju en anledning till att slamfärger och linoljefärger vinner i längden. Att gnälla på att linoljefärger är dåliga för miljön pga lite terpentin och sedan släppa igenom hela fasadbyten 30år efter uppsättning klingar rätt falskt. Hur många hus klarar av att stå kvar i hundra år utan att byta fasad? Inga hus som målas med plastfärger iaf.
 
  • Gilla
RickardAvara och 9 till
  • Laddar…
Skulle vara kul att se något annat test på fasadfärger. Har inget att invända mot deras korttidstest eftersom de är jämförande tester. Dessutom är testparametrarna redovisade. Men de som tycker testerna är skit, köp det ni tycker ät bäst. Låt folk fatta egna beslut på egen kunskap och erfarenhet.
 
Varför testar man inte även funktion som målbarhet, täckande förmåga, färgavvikelse över tid mm?
 
  • Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
Lars L-B skrev:
Men varför vinner inte Järnvitriol eller gamla slamfärger som Falu rödfärg eller tjära eller en fasad med prima kärnvirke
Järnvitriol försämrar väl snarare träskyddet.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Tycker man rätt som det är ser relativt nya hus som har massa alger som kreativit pryder fasaden, kanske kan fråga vad dom målat med
 
  • Gilla
KriZomb
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Funktionstesten har säkert ett visst värde, men bedömningen av miljöpåverkan ser ut att för det första bygga på färgfabrikanternas påstådda innehåll, snarare än en analys om vad färgerna faktiskt innehåller. Där tror jag en del av förklaringen ligger vad gäller framgången för färg från Rusta, Biltema osv. Om deras färger följer specarna lika som deras elprodukter, så kan det nog finnas lite allt möjligt av oredovisade kemikalier i de färgerna.

Sedan så är troligen provtiden lite för kort, det vore intressantare att se hur färgerna beter sig efter 5 - 6 år. Å andra sidan så är det oftast inte samma innehåll i färgen om jag köper 5 år efter att de startat testen.
Just Rustas färg hamnade på topp även i andra tester. Generellt har de riktigt bra målarfärg, historiskt så såldes Lady först på Rusta, det är ju numera en välkänd kvalitetsfärg. Så jag skulle säga att just på Rusta finns det någon som kan färg. ☺
 
Lite lurigt detta med tester man kan hitta på olika platser, i många fall är det samma test som sedan olika "publicerare" redovisar utan någon ytterligare analys eller värdering.
I värsta fall kan de även vara sponsrade.
 
Man kan väl anta att Folksam har ett egetintresse i att inte betala reparationer etc pga undermåliga färger. Alltså vill de få fram bra resp dåliga färger "på riktigt".

Testmetodiken är vetenskapligt sund och baserad på universella och branschmässiga standarder, vilket ger en legitimitet åt resultaten. Då ska man också komma ihåg att branschstandarder har en kravribba som är satt av den sämst presterande, annars hade det inte blivit ngn överenskommelse alls.

Däremot kan testmetoderna vara gamla, (dvs inte representativa för nya material, tillverkningsmetoder, krav etc), och/eller dåliga på att representera verkliga resultat. Dock ger de, som i Folksams test, en god jämförelse mellan olika produkter iom att metoden är samma för alla. Det är alltid ett avgörande krav i vetenskapliga studier, att metoden och utförandet in i minsta detalj är kontrollerbar.

Alternativet är att studera verkliga husfasader. Problemet med det är att då skulle man i princip behöva kontrollera samtliga Sveriges småhusfasader eftersom förutsättningarna är så olika. Slumpen styr så många faktorer, såsom underlagets/panelens skick och kvalitet, fuktkvot, väder vid målning, målarens hantverksskicklighet/noggrannhet, fasadens väderstreck, kombination av färger och färgsystem etc etc. Man skulle hitta skillnader, men det skulle vara mkt svårt eller kanske omöjligt att attribuera vad som orsakat skillnaderna, och då fallerar syftet med hela övningen.

Sedan är alltid tester som försöker simulera långtidseffekter notoriskt svåra att utforma för ett meningsfullt resultat.

Så testmetodiken är sund, testet är sannolikt det minst dåliga test som kan göras av fasadfärger.

Att det sedan finns mkt övrigt att önska är en annan sak.
Det här testet är bara en av många olika pusselbitar att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
johnny och 5 till
  • Laddar…
Jag tror inte att några försäkringsbolag ersätter ruttna fasader pga bristande underhåll?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.