F fillishave skrev:
och det sen visar sig att dräneringen från 1986 är helt jättekapput och behöver göras om omgående?
Dränering brukar behöva göras om ungefär vart 30'e år, så är den från 1986 så får man ha med det i budgeten.
 
useless useless skrev:
Dränering brukar behöva göras om ungefär vart 30'e år, så är den från 1986 så får man ha med det i budgeten.
Så om en provborrning visar på såpass förhöjda fuktvärden att en omdränering är mer eller mindre akut nödvändig menar du att det ändå är något som vi som köpare borde räknat med. På de flesta ställen jag läst står det ju att omdränering absolut behöver ses över men inte per automatik vart xx år utan just när det behövs?
 
Dräneringen kan säkert hålla 15 år till, men är den drygt 30 år så får man räkna med att den tekniska livslängden är uppnådd och att man således måste räkna med att byta ut den de närmsta åren.
Ska ni ändå riva ut källaren så är det väl lika bra att dränera på en gång? Då får ni ju dels bort en stor del av den inträngande fukten och dels får ni bort allt organiskt material och har möjlighet att göra en bättre konstruktion som är ventilerad mot betongen. Då borde det vara problemfritt i 30 år till...

Men, själva grundfrågan är ju om ni ska ta dit ytterligare en besiktningsman som konstaterar detta, eller om det så att säga är utrett och klart vad som kan vara eventuella problem... Jag lutar åt det senare.
 
Det brukar anges en "norm" på 30 - 35 år för dränering. Jag (som absolut inte är expert på området) tror att den angivelsen idag är lite föråldrad. Jag har sett samma siffra anges sedan 80 - talet.

Äldre dränering, så som det gjordes till ngn gång i slutet av 70 talet, byggde på tegelrör utan muffar. Vatten skulle läcka in i rören genom de otäta skarvarna, och dessutom sugas in genom porerna i teglet. Man använde inte heller fiberduk runt makadambädden. runt rören. Duken används numera för att hindra lera och jord att ta sig in i bädden. Den skall bestå av lösa småsten som vatten lätt rinner igenom till rören.

De här äldre systemen mättas med lera och jord under åren.

Dagens dräneringssystem, som har sett ungefär likadana ut sedan slutet av 70 talet, har dels fiberduk som skiljer makadam från lera och annat fint material, dels har man plaströr med små hål som släpper in vatten, de minskar inströmningen av lera i rören.

Dagens system håller mycket längre än de som lades på 30 - 70 talet. Men hur mycket längre är jättesvårt att veta.

Vårt hus dränerades om av förre ägaren ca 1990. År 2008 grävdes det en del vid en ombyggnad, ett dräneringsrör kom upp av misstag. Det fanns ingen tillstymmelse till igensättning, inget skräp i rören. Makadambädden var helt fri från finare partiklar, det är lera i övrigt i marken. Dräneringen var i nyskick då efter 18 år.

Mitt föräldrahem byggdes 1935, mina föräldrar gjorde en stor ombyggnad 1972. Då gjordes bla. dräneringen om. Tegelrören var då helt fyllda med lera.
 
Gammelnörden
Jag tycker inte att det är något fel med att ni gör en egen besiktning för sinnesfridens skull och för att veta precis vad ni ger er in i och vilka åtgärder som behövs samt ni kan planera renoveringen av källaren bättre.

Men som du påpekar så finns det inga indikationer på bristfällig dränering på de synliga väggarna i form av flagnande färg och putssläpp, så det handlar nog mer om att det är instängd fukt bakom panel och golv.

Fuktspärren ska sitta på utsidan av källaren och invändigt ska fukten kunna ventileras bort. D v s det material och konstruktioner ni väljer för golv och väggar ska kunna släppa igenom/ut fukt. Eftersom källaren ska användas som bodel borde ni också se över ventilationen.

Om det finns påväxt på betongen tas det lätt hand om med tex Jape Mögel-fri som man rollar, penslar eller spayar på ytan. Funkade finfint på det här taket;
Källare med synliga indikationer på fuktproblem, tvättmaskin och gammal tvättho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är lite bild inifrån källaren på icke fungerande dränering;
Källarrum med synliga fuktskador på betongvägg, spruckna putsytor och hyllor längs sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns grader i helvetet och det mesta går att åtgärda...;)
 
Ja som i sista exemplet ser det ju då sannerligen inte ut! Väggar och tak ser jättefina ut och det är ventilerat med rör i taken som går in i de olika rummen så allt verkar ju luta mot att det rör sig om instängd fukt bakom golv och paneler men mitt orosmoment är just om det visar sig att det rör sig om en akut omdränering, vilket vi rent krasst inte riktigt kommer ha råd med i dagsläget med övriga flytt och renovationskostnader.
 
Gammelnörden
För att stilla den oron gör du ju en till besiktning som du närvarar vid. Med borrhål och fuktmätning mm.
Eller hur? Måla inte en fuktig, möglig fan på väggen i onödan! ;)
 
Jisses det är inte bra för nerverna det här med att köpa hus. Det är som att öppna Pandoras ask och se framför sig all världens hemskheter krypa ut. I och med alla de här funderingarna så blir jag ju ävn osäker på den generella risken med att köpa ett hus byggt 49 som renoverats till och från fram till tidigt 2000-tal. Kommer det bli en enda lång reparationsfestival som vi inte riktigt har råd med? Elsystem, vattensystem, avlopp osv osv... En del av mig vill kasta mig ut och hoppas på det bästa och vara glad över att vi hittat ett fint hus med lite renovationsbehov och en annan del av mig blir oroligare och oroligare ju mer jag tänker på det.
 
Gammelnörden
F fillishave skrev:
Jisses det är inte bra för nerverna det här med att köpa hus. Det är som att öppna Pandoras ask och se framför sig all världens hemskheter krypa ut. I och med alla de här funderingarna så blir jag ju ävn osäker på den generella risken med att köpa ett hus byggt 49 som renoverats till och från fram till tidigt 2000-tal. Kommer det bli en enda lång reparationsfestival som vi inte riktigt har råd med? Elsystem, vattensystem, avlopp osv osv... En del av mig vill kasta mig ut och hoppas på det bästa och vara glad över att vi hittat ett fint hus med lite renovationsbehov och en annan del av mig blir oroligare och oroligare ju mer jag tänker på det.
Men du slipper vakna 5 på söndagsmorgonen av att grannens tvättmaskin centrifugerar, eller att nyss nämnda granne försöker spela samma stycke på piano om och om igen när barnen ska nattas. Eller syrliga kommentarer från styrelsen att just din trappuppgång är extra smutsig och kostar mer att städa för att du har barn som inte torkar av skorna på fotskrapan utanför entrén. Samt påstår att dina barns leksaker förfular gården och kan orsaka olyckor som lårbensbrott... Dina barn kommer kunna plocka vilka blommor dom vill på tomten utan att en grinig gubbe hänger ut genom fönstret och skriker åt dig att du borde lära dina barn vad som är mitt och ditt. Eller att grannarna lagar mat som luktar äckligt och det kommer in i din lägenhet genom köksfläkten. Du slipper fundera på om det är värt att spika upp den där barnteckningen du gjort en tavla av för att det typ påverkar andrahandsvärdet. Så sagda tavla står lutad mot väggen i ett par år och irriterar som fanken varje gång du dammsugar.
Vad som än behövs renoveras eller underhållas så finns det ett byggahus.se redo att ge råd, dag som natt. Om inte annat kan du alltid sälja. Finns det någon som köper huset i ovanstående bilder, så finns det en köpare för ditt hus också, så länge det har ytterväggar och tak.;)
 
  • Gilla
jocke31 och 8 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Men du slipper vakna 5 på söndagsmorgonen av att grannens tvättmaskin centrifugerar, eller att nyss nämnda granne försöker spela samma stycke på piano om och om igen när barnen ska nattas. Eller syrliga kommentarer från styrelsen att just din trappuppgång är extra smutsig och kostar mer att städa för att du har barn som inte torkar av skorna på fotskrapan utanför entrén. Samt påstår att dina barns leksaker förfular gården och kan orsaka olyckor som lårbensbrott... Dina barn kommer kunna plocka vilka blommor dom vill på tomten utan att en grinig gubbe hänger ut genom fönstret och skriker åt dig att du borde lära dina barn vad som är mitt och ditt. Eller att grannarna lagar mat som luktar äckligt och det kommer in i din lägenhet genom köksfläkten. Du slipper fundera på om det är värt att spika upp den där barnteckningen du gjort en tavla av för att det typ påverkar andrahandsvärdet. Så sagda tavla står lutad mot väggen i ett par år och irriterar som fanken varje gång du dammsugar.
Vad som än behövs renoveras eller underhållas så finns det ett byggahus.se redo att ge råd, dag som natt. Om inte annat kan du alltid sälja. Finns det någon som köper huset i ovanstående bilder, så finns det en köpare för ditt hus också, så länge det har ytterväggar och tak.;)
Vilket fantastiskt härligt svar! Du ger mig hopp om att vårt val att flytta till hus är rätt (vilket jag ju egentligen vet eftersom jag har längtat efter det i såååå många år). Nu ska jag bara 100%-igt bestämma mig för om jag verkligen ska ta dit en ny besiktningsman för extra pengar eller lita på att sagda lukten faktiskt bara handlar om att riva ut golv och väggpaneler och lägga pengarna på nytt golv istället. En sån velig stackare jag är :)
 
Hur gick det nu nästan en månad senare då du antagligen "velat" färdigt? :D(y) (jag skulle nog vara lika rädd själv.) ;):oops:
 
D dicliff skrev:
Hur gick det nu nästan en månad senare då du antagligen "velat" färdigt? :D(y) (jag skulle nog vara lika rädd själv.) ;):oops:
Hej! Förlåt för oförlåtligt sent svar ;)
Såg notisen i somras och sen försvann det helt ur huvudet på mig!
Vi var där igen med besiktningsman och trots att huset hade stått helt stängt under en längre period kände varken vi eller han någon "avvikande lukt". Fick dessutom upp en inspektionslucka i ena hörnet av rummet där vi såg hur underkonstruktionen såg ut och det var typ regel på regel, dvs golvet var upphöjt rejält mycket från betonggolvet. Kändes ingen lukt därifrån heller och precis som andra i den här tråden påpekat så sa han att om vi ändå tänkte riva ut golv och uppreglad vägg mot yttervägg så var det inget att oroa sig för. Han pratade naturligtvis mer ingående än så men kontentan var ändå att han ansåg att det inte var något för oss att oroa oss över! I mitten av september får vi tillträde!
 
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.