SysterNett SysterNett skrev:
Det behövs återupprepas att det gäller Finland och inte Sverige. Dock är TS envist säker på att reglerna är exakt samma i de två länderna, varför konstiga diskussioner uppstår.
TS är inte alls envist säker på att reglerna är lika, dock bygger åländska reglerna på svenska PBL med vissa undantag. I Sverige behandlas fritidshus och permanenthus lika i vissa avseenden men, trots att frågan har behandlats och tyckts till om i många föregående inlägg så gäller att ändrad användning KRÄVER bygglov med alla följdkrav som kan bli följden! I Åländska fallet finns, som påpekats flera ggr, en paragraf som ej medger permanentboende. Konstigt som f-n men så är det.
 
Hemmakatten
Man kan givetvis bosätta sig permanent i ett fritidshus utan att det kräver bygglov. Där jag bor finns två fritidshus områden där ca 40% har bosatt sig permanent.

Det enda undantaget jag känner till är koloniområden där permanentboende inte accepteras.

Måste finnas tusentals områden som håller på att permanentas. Har dessutom flera nära släktingar som bosatt sig i sådana områden.

Att kommunerna helst inte vill det är en helt annan sak. Kommunerna ser framför sig krav på att ordna till infrastrukturen, kommandot vatten och avlopp, skolskjutsar och dagisplatser. Men att hindra folk från att bosätta sig permanent kan de inte.
 
Redigerat:
S seniorkonsult skrev:
TS är inte alls envist säker på att reglerna är lika, dock bygger åländska reglerna på svenska PBL med vissa undantag. I Sverige behandlas fritidshus och permanenthus lika i vissa avseenden men, trots att frågan har behandlats och tyckts till om i många föregående inlägg så gäller att ändrad användning KRÄVER bygglov med alla följdkrav som kan bli följden! I Åländska fallet finns, som påpekats flera ggr, en paragraf som ej medger permanentboende. Konstigt som f-n men så är det.
Men egentligen ändrar man inte användning om man tänker till. Du får bo i ett fritidshus.
Ända skillnaden är att du bor lite mer. Så jag tycker inte det handlar om ändrad användning.
 
Återkommer till en gammal populär tråd där många har givit felaktiga svar i tron att de har rätt men här kommer ett svar jag fått från Boverket, som enl hr Malmsten bör heta Bovärket. Så, det spelar ingen roll vad många anser sig ha rätt om detta. Det är nedanstående text som gäller. Alltså hävdar jag envist att det är bygglovspliktigt. Jag vet att flera svenska kommuner struntar i detta.
"Hej Jan!
Boverkets rättschef har i en tidigare förfrågan svarat att "Att ändra från en fritidsbostad till bostad är enligt Boverket ändrat användningssätt. Kraven i bygglagstiftningen som gäller för ändring blir tillämpliga.”

Det innebär att kommunens byggnadsnämnd utifrån sitt tillsynsansvar, har möjlighet att förelägga fastighetsägaren att uppfylla kraven för permanentboende i byggnaden. Fritidshus är enligt bygglagstiftningen undantagna kraven på vilka funktioner en byggnad ska innehålla, kraven på tillgänglighet samt energikraven. I en situation som denna blir det en form av krock, då detaljplanen inte tillåter permanentbostäder.
Vid eventuell tillsyn av kommunen blir det helt enkelt en bedömning i det enskilda ärendet som byggnadsnämnden får göra.

Vänliga hälsningar

Susanne Forsman
Boverkets svarstjänst"
 
Som jag skrev tidigt i den här tråden, så är det möjligt att kommunen kan/måste utfärda föreläggande om att sluta bo i huset, permanent.

Men jag har aldrig hört talas om att något sådant sker. Därmed inte sagt att det är fritt fram för all framtid att bo permanent i fritidshus.
 
Mycket gammal tråd men et blev tyst på alla som envist hävdar att det ej är bygglovspliktigt att ändra användning. Tur att Sverige har snälla (eller okunniga) handläggare. Hoppas bara tt de inte vaknar och fullföljer med sina lagliga sanktionsavgifter:
"ATT INTE SÖKA BYGGLOV NÄR EN ÅTGÄRD INNEBÄR ÄNDRAD ANVÄNDNING • För en- och tvåbostadshus: 11 000 kr + 1 100 kr/ m 2 ändrad area. • (0,25 PBB + 0,025 PBB/ m 2 ) • För komplementbyggnad> 15 m2 : 5 500 kr + 1 100 kr/ m 2 ändrad area. • (0.125 PBB + 0,025 PBB/ m 2 ) • För en byggnad som är högst 15 m 2 : 5 500 kr (0,125 PBB) • För en annan byggnad än de som avses som en- och tvåbostadshus: 22 000 kr + 1 100 kr/ m 2 ändrad area. (0,5 PBB + 0,025 PBB/ m 2 )"
Lycka till.
Jag begär nu planändring för att få placera garage genom att göra plats genom att flytta den förb byggrutan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.