Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Personligen tror jag inte att gräsklippare av modell med rakblad är så stora bovar i sammanhanget Igelkottar. Tror att de med tunga knivar är farligare.
Men en ihoprullad igelkott är inte mycket större än de äpplen som typiska rakbladsklippare (HQ, Gardena, Worx etc) massakrerar med god aptit. Med äppelmodellen som indikator av risk för igelkottar skulle jag säga att det är en högst betydande risknivå de utsätts för.

Klipp under dagtid, problemet löst.
 
Är inte riktigt med på hur ni menar med igelkottarna.
Gör de att den håller längre eller kortare?
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Det är svar på en fråga som angavs som en smula OT en bunt inlägg tidigare i tråden.

Men indirekt skulle jag säga att det har relevans. Väljer man fel klippare till sin tomt så behöver den jobba mer eller mindre dygnet runt för att hålla gräsmattan i skick, leder till sämre livslängd för klipparen (relevant för tråden), även sämre klippresultat om den måste köra när daggen fallit, och - att nattaktiva smådjur kan råka illa ut.

Så kontentan är att välja klippare som klarar avsedd yta med råge, det ska inte behöva såsas med klippning dygnet runt. Då får man inte bara bättre livslängd utan även bättre klippresultat och kan klippa enbart dagtid för att skona igelkottar och känsliga grannar som sover med fönstret öppet.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Minst sex till åtta år borde man kunna räkna med/förvänta sig alldeles oavsett inköpspris! Längre är möjligt. Gäller ej okända no-name produkter. Husqvarna anger att livslängden är tio år.

Livslängden är förstås extremt beroende av hur man tar hand om den, hur man lägger schemat, hur tomten ser ut och miljön där den parkeras.

En del har tre års garanti och så får man väl räkna med att det finns reservdelar att få tag i åtminstone tre år till framförallt av modeller som sålt mycket. Dessutom verkar robotgräsklippare av kända märken inte vara alltför dyra att reparera.

Måste man skrota en 30000-kronors klippare var tionde år är det förstås 3000kr/år medan en 7000-kronors (min Worx) är billig även om den brakar efter sex år. Att låta en firma sköta gräsklippningen brukar kosta 2-3000/år om etablerade firmor finns att tillgå och firman kan samordna med andra klippningar, så om man tänker köpa en 30000-kronors klippare kanske man ska fundera lite på att lägga ut klippningen istället eftersom risken då blir lägre (speciellt vid stor tomt).

Lagret till skivtallriken/klippmotorn, hjulmotorerna och växellådorna slits förstås men sen är det ju inte något speciellt som slits egentligen (batteri är förväntat). Risken att den skadas genom yttre påverkan (t.ex. kör utför en kant på två meter??) över tio år kanske inte är noll heller.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
kontentan är att välja klippare som klarar avsedd yta med råge, det ska inte behöva såsas med klippning dygnet runt. Då får man inte bara bättre livslängd utan även bättre klippresultat och kan klippa enbart dagtid för att skona igelkottar och känsliga grannar som sover med fönstret öppet.
Man får också en väldig massa hjulspår i gräset (det före detta gräset...) om klipparen är underdimensionerad eftersom klipparen måste åka och ladda hela tiden.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Stickan56
martin43 martin43 skrev:
Måste man skrota en 30000-kronors klippare var tionde år är det förstås 3000kr/år medan en 7000-kronors (min Worx) är billig även om den brakar efter sex år. Att låta en firma sköta gräsklippningen brukar kosta 2-3000/år om etablerade firmor finns att tillgå och firman kan samordna med andra klippningar, så om man tänker köpa en 30000-kronors klippare kanske man ska fundera lite på att lägga ut klippningen istället eftersom risken då blir lägre (speciellt vid stor tomt).
Denna jämförelse haltar. Även om du inte behöver klippa själv så blir resultatet inte detsamma. I och med en robotklippare så klipps gräset ofta (bättre gödsling) och du får en mycket bättre (mindre mossa) och snyggare gräsmattta som alltid är nyklippt

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Denna jämförelse haltar. Även om du inte behöver klippa själv så blir resultatet inte detsamma. I och med en robotklippare så klipps gräset ofta (bättre gödsling) och du får en mycket bättre (mindre mossa) och snyggare gräsmattta som alltid är nyklippt

Stickan
Absolut, den är inte fullständig. Men rätt val beror såklart på vad man är ute efter. Vill man ha toppgräs är robotklippare perfekt, men då kanske man även är beredd att lägga lite energi på maskrosor, bevattning, kantklippning mm mm.
 
Min Viking (”Stihl”) iMov 632 är minst drygt 6 år och har rullat 350 mil. Jag har 6000 kvadratmeter yta som den klipper och har 50% originalkabel med dess kopplingar och 50% vanlig fk billig elkabel på 100 metersrullar som jag köpt asbilligt och kontakterat snabbt med kabelskor och kabelskotång som finns på tex Biltema.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
En återuppväckt tråd. Min HQ 330x har gått i sju år med bara byte av knivar. Förvånad att batterierna håller fortfarande. Har en 430x sen tre år tillbaka också och likadant med den. Bara går och går.
 
  • Haha
dpdp
  • Laddar…
Härligt! Jag har också originalbatterier. Självklart en massa uppdateringar på vägen med min då den hade sjukt många barnsjukdomar men all cred till Stihl och lokala ÅF:s som tagit ansvar och reservdelarna och förbrukningsgrejerna är prisvärda. Jag personligen skulle aldrig ta en Husqvarna för en ny Stihl iMov men jag är avis på guidetrådspatentet. Dock kan jag förstå att Husqvarna överlag rankas högre men för mina behov är iMov knapp 1:a före Husqvarna.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
@
H Harald Blåtumme skrev:
Men en ihoprullad igelkott är inte mycket större än de äpplen som typiska rakbladsklippare (HQ, Gardena, Worx etc) massakrerar med god aptit. Med äppelmodellen som indikator av risk för igelkottar skulle jag säga att det är en högst betydande risknivå de utsätts för.

Klipp under dagtid, problemet löst.
Har en worx landroid som på tre år rullat 573 problemfria kilometer. Den har laddat 192 gånger och batteriet är lika bra nu som då jag köpte den. .
 
dpdp dpdp skrev:
Härligt! Jag har också originalbatterier. Självklart en massa uppdateringar på vägen med min då den hade sjukt många barnsjukdomar men all cred till Stihl och lokala ÅF:s som tagit ansvar och reservdelarna och förbrukningsgrejerna är prisvärda. Jag personligen skulle aldrig ta en Husqvarna för en ny Stihl iMov men jag är avis på guidetrådspatentet. Dock kan jag förstå att Husqvarna överlag rankas högre men för mina behov är iMov knapp 1:a före Husqvarna.
Aldrig ett besök på service och inte heller en enda uppdatering har krävts, så jag håller nog HQ högst. :rofl::cool:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
330X, inne på sitt sjätte år.
Två servicear gjorda, så nu är den uppdaterad till en 430X mjukvarumässigt, vet inte om jag kommer serva den mer.
Har fått byta de bakre joystickarna för några hundralappar, annars bara knivbyten.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Ville bara lyfta det positiva i att typ alla Husqvarnas och Stihls nya iMov är fantastiska och klarar 10 år och säkert 1000 mil
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
7:e säsongen för en gardena R70. Batteripacken började tappa kapacitet efter 5 säsonger så den har vi bytt.
Hjuldubbarna började bli slitna efter 6 år, så där köpte vi nya hjul och skruvade dit.
Byter kanske knivar 2-3 gånger/säsong.

Mycket nöjd med maskinen, som nu är en utgången modell. Har kanske ett eller två stopp per klippsäsong. Då pga någon höjdskillnad mellan rabatt och stenläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.