Nej, jag vet. Kanske var otydlig.. syftade på dessa clas ohlson/biltema-pluggar av hård slät plast som brukar vara i sortimentlådor. Självklart är inte alla färgmärkta pluggar dåliga.
 
LinaWe skrev:
Nu har jag knackat runt lite på väggen och det verkar som om det inte är samma material överallt, är det möjligt (det låter olika på olika plattor)? Men de plattor där skåpet antagligen kommer få sitta låter stumma och borde alltså ha massivt material bakom. Men det är väl bra, eller?

Och vad exakt menar il_duce med "kvalitetsplugg"?
Tack igen för alla tips, som amatör känner man ju lite att det är en djungel där ute... :)
/Lina
Att de låter olika beror nog på hur dom sitter. De som låter ihåligt kan sitta sämre iom. att de har mindre fix bakom sig. Men eftersom skåpet inte ska fixeras i plattan utan i underlaget bakom bör det inte vara nått problem. Svårt att veta vad det är för material bakom innan man borrat.
 
Hur går det med monteringen, Lina? Har vi lyckats göra dej så förvirrad,med alla våra förslag, så att du inte vågar sätta upp skåpet.. :)


 

Ett annat tips är att borra ett litet hål först (efter att ha tagit sig igenom kaklet). Då märker du vilka material som finns i väggen. Vitt pulver är ett bra kännetecken på gips. Stöter du på något hårt under gipset så är det förmodligen någon typ av stenvägg under, eller möjligtvis en plåtregel. Annars är det mollyplugg som gäller, eller ännu hellre, hitta en träregel att borra i.

Grått damm som det går lätt att borra i = puts / lättbetong. Rödbrunt pulver som går relativt lätt att borra i = tegel. Hårt som tusan = betong. För dessa så behövs plastplugg, större för porösare material.

(Jag är också nyfiken på hur det går :) )
 
Ardexsmitten skrev:
Hur går det med monteringen, Lina? Har vi lyckats göra dej så förvirrad,med alla våra förslag, så att du inte vågar sätta upp skåpet..  :)
Haha. Ja, nåt sånt... Jag ska nog åka till Optimera i helgen. Men jag lovar, jag håller er uppdaterade. :) /L.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.