Tjena

Jag har fastnat i ett rätt larvigt byggnadsmoment som jag inte kommer vidare med. Har byggt om hela kåken, flyttat väggar osv men stupar på min pyttelilla garderob i sovrummet.

Min hjärna klarar uppenbarligen inte att fundera ut en bra planlösning i den lilla garderoben. =/

Det är ett utrymme som är 195x58 cm så det är inte stort.

Mina behöv är att kunna hänga lite kavajer, jackor och tröjor, ha hyllor för t-shirts, brallor, strumpor, kallingar osv.
Plats för några lådor typ 1-2 flyttkartonger är inte heller fel och skor längst ner kanske.

Problemet är att man inte kan öppna upp hela sidan till garderoben utan endast 1 meter, ena halvan. Det gör att utrymmet in till vänster är svåråtkomligt. Man måste kliva in i garderoben för att kunna komma åt vad man nu har där. Har funderat på att ha hyllor där men de blir då 72cm djupa vilket känns onödigt. Man kanske ska ha stänger där och hyllor rakt fram men då måste man fortfarande kunna komma in i garderoben och komma åt stängerna.

Är det någon som är vass på att planera garderober?
Alla förslag mottages varmt, måste fixa detta nu.. =)
bif en enkel skiss.
 
  • Enkel skiss av en liten garderob med måttangivelser i centimeter, sedd framifrån och uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det såg inte lätt ut. Att djupet är 58cm stoppar ju system som är 60 breda. Måste det vara en "vanlig" dörr? Kan du inte öppna hela väggen och sätta dit skjutdörrar?

Själv kollar jag mycket på Ikeas "Algot" för tillfället. Finns i bredderna 40,60 och 80, och djupen 40 och 60. Lågt pris och bra planeringsverktyg på IKEAs hemsida.

Kanske så här: bara sken-anordningar på väggen rakt in. Från vänster en 60cm, en 80cm och en 40cm (=180cm). sedan djupa hyllor längst till vänster (såga bort ett par cm så de går in), sedan hänganordningar (för galgar alltså) och 40cm hyllor på de övriga två.
 
Klädstång till vänster längs med kortsidan (på tvärs mot där dörren är alltså). Hyllor under som du bygger själv för bästa passform.
Hyllor till höger som du också bygger själv, för underkläder, strumpor och annat smått. Rakt fram krokar för slipsar, bälten, hängslen mm, kanske en spegel. På själva dörrens insida hängande fack för skor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej

Tack för era idéer.

det går inte att öppna upp mer tyvärr, iaf inte med enkelhet, det är en bärande tegelvägg som sitter ihop med kaminen på andra sidan.

Är också inne på stång till vänster. Djupet är 72cm vilket är mycket för en hylla men bra för en galge med ex en jacka på. Kanske t.o.m.- ska ha dubbla stänger så jag får 2x 58cm ca 120cm hängutrymme.
Höjden för att hänga bör väl vara 100cm för den ena och 120cm för den andra för lite olika långa kavajer, skjortor och jackor. Kvar blir 32cm. Det kan ju bli en liten hylla längst upp och lite utrymme för skor på golvet kanske längst ner.

Det är ett alternativ.. nackdelen är att man inte kan ha bra hyllor till höger då de kommer sticka ut i dörröppningen. Hyllor rakt fram in i garderoben kommer ta upp så pass mycket att man inte kan "komma in" och komma åt det som hänger till vänster.

Hmm..


Fler idéer?
 
  • Skiss av garderob med dubbla klädstångar, hyllor och skoförvaring.
Som sagt, 17 cm-hyllor går att använda för strumpor, underkläder, väl vikta t-shirts mm. Rakt fram ska du inte ha hyllor utan krokar. Använd sedan även dörrens insida.
 
Sant, man kan iofs ha små hyllor till höger. 17cm Det får det bli oavsett resten.

Krokar har jag inte så mycket användning av i garderoben.
Jag behöver maximalt med hyllor, minst en meter stånglängd för att hänga samt plats för 2-3 flyttkartonger längst ner med ex julpyntet osv.

Dörrarna går tyvärr inte att använda för att hänga på, det är vikdörrar.
 
Pappa har en sådan garderob i gästrummet, men ännu djupare. Han har hyllor som är nästan meterdjupa, samt en klädstång rakt innanför garderobsdörren. Ska man komma åt på hyllorna får man hålla undan kläderna. Funkar inte alls bra :crysmile:

Men den idé jag får är en klädstång på hjul som du enkelt drar ut på golvet för att komma åt hyllorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.