Hejsan
Tänkte snart dra igång byggnation av en efterlängtad uteplats. Undrar dock hur jag bäst ska fästa bärlinan till uteplatsens tak i husets vägg då det är en eftermonterad tegelvägg i halvsten (mexisten). Bakom teglet är det en luftspalt på ca 10mm. Sen lite frigolit och därefter husets trästomme. Huset är ett tvåvånings funkishus så det går inte att utnyttja huset tak/takstolar. Är ju lite skraj att jag förstör hela tegelväggen. Enda lösningen jag kan komma på är att skära ut tegelsten på ett antal ställen och bygga ut mig utanför teglet och däri fästa bärlinan. Tyvärr förstör jag ju väggen lite. Hoppas det finns bättre förslag. Mvh Håkan
 
R RobertssonH skrev:
Hejsan
Tänkte snart dra igång byggnation av en efterlängtad uteplats. Undrar dock hur jag bäst ska fästa bärlinan till uteplatsens tak i husets vägg då det är en eftermonterad tegelvägg i halvsten (mexisten). Bakom teglet är det en luftspalt på ca 10mm. Sen lite frigolit och därefter husets trästomme. Huset är ett tvåvånings funkishus så det går inte att utnyttja huset tak/takstolar. Är ju lite skraj att jag förstör hela tegelväggen. Enda lösningen jag kan komma på är att skära ut tegelsten på ett antal ställen och bygga ut mig utanför teglet och däri fästa bärlinan. Tyvärr förstör jag ju väggen lite. Hoppas det finns bättre förslag. Mvh Håkan
Finns det verkligen ingen därute som varit med om samma problem? Tips och råd är väldigt välkomna.
 
Om huset är byggt före 1950, vilket det borde vara om det är ett funkishus, så består troligen ytterväggarna (innanför mexistenen) av spontad plank 2-3 tum tjocka. I så fall får du hugga ut en bit mexisten med jämna mellanrum så att du kan skruva en bärlina i plankväggen med hjälp av distanser, så att meximuren inte trycks in.
 
Att fästa i teglet är inte så bra. som jag ser det så har du två alternativ:

  1. Hacka dig genom teglet och fäst i de bärande bitarna bakom
  2. Sätt stolpar mot teglet och lägg bärlinan på dessa.
 
J justusandersson skrev:
Om huset är byggt före 1950, vilket det borde vara om det är ett funkishus, så består troligen ytterväggarna (innanför mexistenen) av spontad plank 2-3 tum tjocka. I så fall får du hugga ut en bit mexisten med jämna mellanrum så att du kan skruva en bärlina i plankväggen med hjälp av distanser, så att meximuren inte trycks in.
Ok. Det är så jag tänkte. Lite trist att ta upp hål i teglet men det kanske är det bästa. Där bakom är det ju rejält stadigt. Tack tack.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Att fästa i teglet är inte så bra. som jag ser det så har du två alternativ:

  1. Hacka dig genom teglet och fäst i de bärande bitarna bakom
  2. Sätt stolpar mot teglet och lägg bärlinan på dessa.
Kanske blir en kombo av båda alternativen. Tänkte isolera taket och behöver bygga ett utrymme för isoleringen inkl luftspalt. Innertaket kanske kan fästas i stolparna och i takstolarna. Tack tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.