Hej! Har dragit en ny huvudledning (5G6mm n1xv) från mätarskåp till en arbetsbod ca.10-15m, är detta rätt sätt att koppla in den på när inkommande är tnc? (bild på mätarskåpet finns).
 
  • Öppet mätarskåp med ny huvudledning markerad i färg, visar anslutningarna för TNC-systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplar du in den där blir din elnätsägare troligen lite sur på dig då det är före mätaren och straffbart. Plinten uppe till höger borde vara efter mätaren.
 
Jag tror att det är rätt koppling om du vill stjäla ström, i dagligt tal olaga kraftavledning.

Inkommande borde vara en EKKJ med färgglada ledare, sedan säkringar, huvudbrytare, mätare och de svarta är utgående. Man har inte använt plinten för utgående ledning utan kopplat direkt från någon plint direkt efter mätaren.
 
Den delen du har öppnat brukar normalt vara plomberad just för att undvika olovlig kraftavledningen. Tyvärr sitter utgående plint (kundplinten) under samma plåt som inkommande i äldre mätarplatser.

Det kan bli strul med nätägaren nu när plomberingen är borta om du inte tar in en elektriker som i sin tur kontaktar nätägaren.

Tänk på att du har (25 eller) 35A i inkommande servicekabeln, på dom plintar du ritade in din nya kabel på.
 
prototypen prototypen skrev:
Jag tror att det är rätt koppling om du vill stjäla ström, i dagligt tal olaga kraftavledning.

Inkommande borde vara en EKKJ med färgglada ledare, sedan säkringar, huvudbrytare, mätare och de svarta är utgående. Man har inte använt plinten för utgående ledning utan kopplat direkt från någon plint direkt efter mätaren.
Okej, tror du man kan klämma in tre ledare till på utgående (mätarplint) eller ska man dra ner o försöka använda den oanvända utgående plinten? Vill självklart inte göra nätägaren sur. PE och N kan däremot läggas in på samma PEN plint?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den delen du har öppnat brukar normalt vara plomberad just för att undvika olovlig kraftavledningen. Tyvärr sitter utgående plint (kundplinten) under samma plåt som inkommande i äldre mätarplatser.

Det kan bli strul med nätägaren nu när plomberingen är borta om du inte tar in en elektriker som i sin tur kontaktar nätägaren.

Tänk på att du har (25 eller) 35A i inkommande servicekabeln, på dom plintar du ritade in din nya kabel på.
Okej då blandade jag ihop inkommande och utgående. Då lägger jag L1, L2 & L3 på plinten nära mätaren eller ska jag kanske försöka använda den oanvände diagonala plinten? P-E och N sitter väl rätt. Blir väl att en elektriker kopplar in den så det blir rätt med nätägaren.
 
Ja använd den "riktiga" plinten, den som sitter uppe till höger är inte någon höjdare. Men i det utrymmet ska man inte hålla på och "mixtra" utan att nätägaren har brutit spänningen, Så ta dit en elektriker så löser dom det på en blink.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, det där tycker till och med jag är farligt och olämpligt om det inte finns en föreliggande säkring som du kan bryta. Ett felgrepp där med metalliska verktyg blir snabbt väldigt tråkigt.
 
Som sagt vissa saker gör man bara inte som icke elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.