Mitt första inlägg på detta fantastiska forum. Har fått massor av tips och inspiration till renoveringen av vårt hus som vi hunnit bo i en dryg månad nu.

Vi har en åttaåring som är tokig i tuffa bilar, motorcyklar, fyrhjulingar etc. Nu letar jag inredningsdetaljer till hans rum i den stilen. Att köpa eller göra själv.

Det jag hittat hittills är gardintyg med motorcyklar på och en tuff klocka i ett bildäck. Sen tog det stopp. Krokar, wallies m.m som jag hittat är så småbarnsaktiga. Det ska vara coolt. :)
Alla tips och idéer mottages tacksamt.

/Isabelle.
 
Kolla om du kan få tag i ett mc styre med rätt bockning och använd som klädhängare. Broms och kopplingshandtag med rund ända går också att göra hängare av
 
Kanske lite överkurs, men en avsågad bakdel från en amerikanare som soffa eller säng. Snikversionen, en bakdel från en gammal SAAB eller Volvo.
Lilla alternativet är en sportstol från skroten på ett kontorsstolunderrede till att sitta i när man spelar bilspel på datorn.
 
tigern skrev:
Måla shackrutigt på tex ryggarna på tidningssamlare, så blir det som mållinjen på racerbanorna!
::) Njae, linjen är väl inte rutig? ???

flag10.gif

Målflaggan däremot är det. :D
 
Enklast är väl om han flyttar ut till garaget ;D

Det ska finnas en väckarklocka som låter som en F1-bil. Kan ej hitta den nu... Påslakan med F1 motiv finns på Jysk, dock vet jag inte om det finns kvar.
 
Stig-Rune skrev:
Enklast är väl om han flyttar ut till garaget  ;D
Korrekt uppfattat. :)

Tack för alla tips!
Har börjat göra en stor anslagstavla som målas med magnetfärg och skoltavelfärg. Tänkte ta småbilar och limma på magneter att fästa teckningar och dyligt med.
Kanske man skulle ta och göra en svart/vitrutig ram på tavlan.

Har även hittat en motorcykel-tavla på Rusta med fiberoptik i. Den kommer garanterat att göra succe.

Det jag saknar mest nu är belysning. Tak och fönsterlampa.
 
Jag vill tipsa dig om att "googla" på: "kids furniture + motorcycle"... du får då upp massor med spännande amerikanska och engelska siter med en hel massa roliga barnmöbler... många har billig frakt!

//Vänligen Ulrika
 
Om grabben behöver en anslagstavla så åk till en skrot och köp en gammal motorhuv.. perfekt som magnettavla! Se doc ktill att huven är av stålplåt och inte av aluminium..

Annars är bilsäten ett bra tips... Vill han ha en soffa så går det bra att sätta upp ett bilbaksäte.. kanske luta ryggstödet mot en vägg eller bygg en enkel trästomme...

 
Vilka bra tips jag hittade här för mitt eget "pojkrumsprojekt"!

Här har du några inspirationsbilder/-länkar jag har samlat på mig:

gprix3.jpg
child6_lrg.jpg
104-0430_img.jpg
10500-5.jpg
Race_Car_Show_Room.gif
 
F
Om det ska vara coolt skulle jag satsa på att inte ha för mycket av det goda.
Kanske måla rummet i en neutral färg och sen måla ex, en motorcykel på väggen i en färg (som en skugga) genom att lysa upp den via en projektor och måla av konturerna och sedan färglägga denna..

Du kan ju köpa en mdf skiva och såga ut konturerna av ex en bil. Måla i en stark färg och sätta ca 30 cm ut från väggen. Där man ska sitta kan du skruva fast så att det blir ett skrivbord. Hoppas du förstår vad jag menar. När man ser in i rummet ser det bara ut som en bil men den har även en funktion. Kan ju även ha lite överkurs och göra så man kan lägga leksaker i bagageluckan.

En bilmatta är ju coolt att ha i rummet.
Lycka till :)
 
Tack för alla svar. Nu är rummet färdigt.
Vi satsade på massor av detaljer och lämnade väggar och möbler mer neutrala.
Då blir det lättare (och framför allt billigare  ;) ) att förändra så småningom.

Gardiner, sängkläder,  målad garderob, magneter, tavlor, belysning m.m. är "motoriserat" ( :-? eller hur jag nu ska säga)

Grabben blev i alla fall helnöjd. Och det är ju huvudsaken!!

Nu ska vi gå på nästa projekt. 13-årig tjej som vill ha ett orientaliskt rum.
Har redan hittat massor med grejer så det blir nog lättare.

/Isabelle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.