Vi bor i ett hus som från allra första början hade ett integrerat garage med huset, men sedan 40 år tillbaka har gjorts om till hälften sovrum/hälften förråd med förrådsdörr.

Nu vill jag gärna ha ett garage men behöver även sovrummet så min tanke är om man skulle förlänga förrådet med ett halvt garage och således få ett garage.
Jag ringde till bygglovskontoret och prata med dem och de sa att det absolut inte gick att bygga framåt mot vägen då det finns en detaljplan som säger 6 meter från väg och 4.5 meter till granne. På gamla detaljplanen från 1963 så ser det ut som att huset gränsar 6 meter från vägen men avståndet mellan hus och väg är 9 meter.

På Boverket om tillbyggnad attefall läser jag "Däremot får tillbyggnaden strida mot detaljplanen.". Vilket då i mina ögon tillåter mig att bygga 3-4 meter framåt vilket räcker för mina behov och fortfarande kunna parkera en bil framför och fortfarande stå på egen tomt.

Vad säger ni? Ser ni några problem med det?
Och hur ska jag gå vidare för att få det igenom?
 
Attefallshus måste byggas minst 4,5m från tomtgräns, såvida inte grannen accepterar en närmare placering.

Om grannen är en gata eller annan allmän plats så kan du inte få ett godkännande för placeringen, det skulle kräva explicit godkännande från var och en av Sveriges medborgare.

Observera att andra regler gäller om du vill bygga med bygglov. Då måste du följa detaljplanen, men kommunen får då bevilja mindre avvikelser från planen. Men 6m remsan mot gata är ofta en punktprickad mark, där skall det väldigt mycket till för att få godkänt att bygga.

Men OM du idag har 9m mellan garage och gata, så borde du kunna bygga så du har 4,5m kvar till gatan. Ligger det nära även gräns mot granne?

En attefallsutbyggnad kräver bygganmälan. Bör finnas information på kommunens hemsida om vilka krav de ställer på ritningar osv.
 
H hempularen skrev:
Attefallshus måste byggas minst 4,5m från tomtgräns, såvida inte grannen accepterar en närmare placering.

Om grannen är en gata eller annan allmän plats så kan du inte få ett godkännande för placeringen, det skulle kräva explicit godkännande från var och en av Sveriges medborgare.

Observera att andra regler gäller om du vill bygga med bygglov. Då måste du följa detaljplanen, men kommunen får då bevilja mindre avvikelser från planen. Men 6m remsan mot gata är ofta en punktprickad mark, där skall det väldigt mycket till för att få godkänt att bygga.

Men OM du idag har 9m mellan garage och gata, så borde du kunna bygga så du har 4,5m kvar till gatan. Ligger det nära även gräns mot granne?

En attefallsutbyggnad kräver bygganmälan. Bör finnas information på kommunens hemsida om vilka krav de ställer på ritningar osv.
Jo jag skulle säga att det är en punktprickad remsa mot gatan på 6 meter. Så vid vanligt bygglov är förstår jag det är rätt kört, men vid utbyggnad attefall, gäller bara 4.5 meter då?

Mot granne är det mer än 4.5 meter så det är grönt, men där vet jag att det går att bygga närmare om skriftlig överenskommelse finns.
 
Framför garage brukar det krävas 6m för att man ska kunna parkera där. Om det går att komma runt det kravet med attefallsregler vet jag inte.
 
Jo attefallsgarage får man placera 4,5m från gatan. Jag väntar på godkännande för min bygganmälan nu och handläggaren skrev att deras rekomendation är att placera det 5m från gatan för att få plats med en bil framför.

Min bil är 4,96m så jag köper resonemanget.
Har berg i bakkant annars hade jag flyttat in det lite till.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
P para skrev:
Jo attefallsgarage får man placera 4,5m från gatan. Jag väntar på godkännande för min bygganmälan nu och handläggaren skrev att deras rekomendation är att placera det 5m från gatan för att få plats med en bil framför.

Min bil är 4,96m så jag köper resonemanget.
Har berg i bakkant annars hade jag flyttat in det lite till.
Jo jag hade tänkt att spara ca 5,5 meter från garaget till vägen. Vilket även ger mig 6 meter långt garage. Inget drömgarage, men bättre än ett förråd!
 
D Daniel 109 skrev:
Framför garage brukar det krävas 6m för att man ska kunna parkera där. Om det går att komma runt det kravet med attefallsregler vet jag inte.
Ett Attefallshus ska vara fristående och kan inte vara ett tillbygge till en redan befintlig byggnad.
 
M Mitträcket skrev:
Ett Attefallshus ska vara fristående och kan inte vara ett tillbygge till en redan befintlig byggnad.
Jo, men gäller det troligen en attefallsutbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.