Hejsan alla duktiga människor här på forumet,
Jag följer och läser många trådar med stort intresse, och nu har jag själv en fundering. Vi har kikat på ett riktigt drömhus - rent stilmässigt, och lägesmässigt. Däremot verkar det som att det är en del jobb med huset - vilket jag inte har någonting emot. Däremot Ligger priset i överkant, så vi kommer inte ha någon kanonstor buffert att göra tunga arbeten för, såsom dränering etc. Inte de första 2-3 åren i vart fall.

Lägga om tak, putsa, fixa, och dona kan jag göra själv, men just stora grundarbeten, sättningsarbeten är jag inte man nog att klara av riktigt än ;)

Kommentarerna i riskanalysen:
Kommentarer och riskanalys

Allmänt:
Lukt från cigarettrök noterades i huset. Kontakt med fackman inom sanering rekommenderas för att fastställa behov till åtgärd samt omfattning av denna.

Ventilation:
Byggnaden har en svag ventilation på såväl till- som frånluftssidan. Detta kan hämma en god luftväxling i bostaden men även ge höga fuktbelastningar på känsliga konstruktioner som t.ex. vindsutrymmet. Åtgärder bör därför övervägas.

VVS:
De äldre vvs installationernas tekniska livslängd anses vara förbrukad.

El:
De elektriska installationerna är delvis av äldre ursprung och flera anmärkningar har noterats. Det rekommenderas därför att fackman kontaktas för att försäkra sig att de fungerar tillfredsställande.

Äldre källare:
En förhöjd fuktighet i betongplatta samt källarväggar är att förväntas i en äldre källare. Trädetaljer, övrigt organiskt och täta material i kontakt med dessa ytor riskerar därför att även erhålla viss förhöjd fuktighet med mikrobiella skador som följd. Utreglad vägg i hallen med förhöjd fuktindikation noterades. Bör avlägsnas.

Källarväggar samt grund:
Platonmatta har monterats mot delar av grundmur, oklart när samt i vilken omfattning grunden har fuktisolerats. Se info. pos. 6.

Bif bilder också

Här är hela länken: Besiktning
https://media.fastighetsbyran.se/Fil/2248976

Är otroligt tacksam för era tankar - framförallt kring "förhöjd fuktighet i källare"

Ha en fin dag,
Bästa Hälsningar
Andreas
 
  • Resultattabell från en husbesiktning som visar olika anmärkningar och rekommenderade åtgärder för husets olika delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bedömningsrapport för hus med markerade underhållsbehov och anmärkningar för olika byggnadsdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som tas upp är ju i huvudsak risker. Inte fullfjädrade fel. Sprickorna i källaren, bör man kanske titta lite näörmare på, men om huset har stått där i väldigt många år, och det inte är väldigt stora sprickor, så får man se det som normalt för hus av den typen och åldern.

Källaren verkar inte vara ren boyta, bra! Med den användning källaren har nu, så tål man lite förhöjd fukt, om det skull vara så. Kolla efter tecken på direkt vatteninträngning, eller större fuktskador på putsen invändigt på källarplanet.

Off Topic:
Min största invändning mot huset är läget nära flygplatsen. Se till att åka dit och lyssna under olika tider på dagen, och olika dagar. Jag tror att tomten är rätt bullerstörd. Den ligger visserligen lite vid sidan, men även när de varmkör motorer bullrar. Trafiken på Bromma kommer bara att öka, och med fler större mer bullriga flygplan. Bullret har ökat konstant de senaste 20 åren. Och utbyggnaden fortsätter.

Det brukar lukta flygbränsle om vinden ligger på, när man är så nära flygplatsen, när de varmkör motorer.

Jag skulle också titta noga på vad som pågår detaljplanemässigt i området. Det sker stora projekt i närheten av Bromma flygplats, och det skulle inte förvåna mig om man exploaterar även området mellan detta hus och flygplatsområdet, i så fall inte med bostäder (för nära flygplatsen).
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
J
Fukten i källaren är väl i sig inget större problem, men du bör riva ut det som påpekades om. Fukten kan säkert härledas till ett marken lutar åt fel håll samt att dränering saknas. Badrummet och toan har ju tjänat ut så räkna med ca 200 kkr minst. Taket får du eventuellt lägga om med ny papp/läkt/pannor etc. Runt 200 kkr där med mellan tummen och pekfingret.
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Hej Jocke,
Stort tack för grymt snabbt och kanonsvar! Det var precis vad jag hoppades på.

Som jag ser det, om pannorna är OK kan de återanvändas, och papp, läkt etc kan man med lite händighet fixa själv, och det tar ett litet tag, men då borde inte vara mer än 30-40kkr i material (om pannorna kan återanvändas dvs?).

Badrummen behöver def. bytas ut så det är en rimlig uppskattning.

Återigen, stort tack!
Bästa Hälsningar,
Andreas
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tack för snabbt svar @hempularen,
Det var ändå rätt positivt - men som du påpekar är det rätt nära flygplatsen. Det är säkert anledningen till att vi har råd med ett så pass stort hus relativt nära stan :) Det är ju alltid något - som man säger ;)

Angående det tekniska med fukt och sprickor var det bra tips! Det uppskattas.

Blir det så att vi går in och budar tar vi såklart också dit en egen besiktningsman så man kan följa med runt i huset och ställa de lite mer knepiga frågorna. Men det är ju några tusen och ovärt om man ändå inte kan köpa huset s.a.s. :)

Återigen, tack!
 
Men som sagt fundera på det där med bullret. Det kommer att fortsätta att bli värre, så det kommer att påverka värdet i området negativt framöver.

Jag bor själv en bra bit längre västerut, inte rakt under den officiella inflygningsrutten. Men vissa dagar när de har kraftig sidovind flyger de rakt över vårt hus. Det är bara problem med inflygning, starterna är brantare så de går högre över oss. Men då när de flyger rakt över, eller lite bredvid så får man ta konstpaus under passagen om man pratat med någon utomhus, inomhus hör man planen men inte störande.

Problemen har bara ökat varje år. Jag skulle inte överväga ett hus så nära flygplatsen som det du tittar på. Hos oss stör varje plan typ 10 - 15 sekunder, det kan komma ett plan varannan minut under vissa tider. Men skulle man ha det bullret från planen på marken, så blir det mera långvarig störning från varje plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.