Håller på och planerar lite för nätinstallationen här i huset.

På ClaesO finns rackskenor som passar mig bra till rätt pris. Även färgade brytskydd till modularkontakterna finns på CO.

Pressverktyg är införskaffat på Kjell och där finns även allt annat jag behöver (kabel, patchpanel, kabelfångare etc.

Två saker saknar jag. 19" hyllor som inte bygger mer än cirka 200mm på djupet. Finns inte på varken direktronik, kjell eller mycom vad jag kan se. Jag vill ställa modem och fw på hyllplan och patcha upp några utgångar till panelen för att enkelt kunna koppla om vid behov. Även en switch ska placers på hyllplan direkt under patchpanelen.

Det andra jag saknar är något så enkelt som kabelhållare till rackskenorna för vertikal transport av kablage.

Tips?
 
Kardborband är utmärka för kabeltransporten.

Antingen köper du färdiga för dyra pengar eller också köper man metervara på tex clas ohlson och syr ihop sidorna. Sen klipper man lagoma bitar.

Se sista bilden i min nätverksskola så har du fem band monterade där för att hålla kabel på plats.

Hyllor går att få tag i men de brukar vara milt sagt dyra.

Ett recept på hylla ala mats
ta två vanliga 90 graders konsoller tex pelly.
Kapa bort fästöronen
Håll nu konsollen i "innerhörnet" på rackskenan
Ta en penna och markera genom hålen på yttersidorna av rackskenorna vart hålen ska vara
Borra hålen och skruva sen fast konsolerna
Avsluta med ett hylplan efter tycke och smak
Gratinera med elektronikprylar med mycket blinkande effekter
 
Nja, det kanske slutar med karborrar men det är inte vad jag vill ha. Nu har jag hittat 38-4611 på Direktronik, sådana är det jag vill ha. Synd bara att dom kostar 50spänn styck. Behöver 6st gissar jag.

Angåend hyllan så vill jag ha en plåthylla så lättast är nog att köpa en standardhylla och kapa den i rumpan till rätt djup.

Skulle ha samlat på mig lite mer "bra ha saker" innan jag bytte jobb för ett par år sedan.... :)
 
Jamen det får nog bli en mikrostor projekttråd av detta. Det vore ju synd om vi hade en nätverksskola men ingen mångfald av installationsexempel.

Detta blir en enkel installation, bara datanät, telefoni får komma senare vid behov.

Komponenter i detta nät är:

8 uttag i huset (inget är monterat ännu men rör ligger i väggarna)
ADSL-modem
FW
Trådlös AP#1 (trådlöst i och kring huset)
Trådlös AP#2+3 (bildar brygga till angränsande fastighet)
10/100 Switch

Rör för nätkabel är draget till alla sovrum (bredvid koaxnät för TV), till vardagsrummet, kontoret, blivande SPA-rum, verkstad.

Elektroniken placeras högst upp i en garderob i hallen. Nu är prylarna panikflyttade pga andra pågående projekt:

PICT4728.JPG


Antagligen så försvinner hyllan när resten är monterat, den blir nog överflödig när allt monteras i racket. Ett täcklock finns också för VP-rören. På bild syns också första jacket. Den svarta kablen ur röret längst till höger är 240V till en lång fördelare som förhoppningsvis räcker till alla prylar.

En första inköpsrunda har gjorts, jag håller mig denna gång till ClaesO och Kjell. Allt detta utom brytskydden är inhandlat på Kjell. CO får leverera rackskenorna.

PICT4724.JPG

Har även beställt ett par hyllor på Kjell, tänkte använda den understa hyllan för att fixera rackskenorna i väggen, bakåt.



Färgkodningen på patchkablaget blir: Rött innan FW, Gult till trådlösa enheter, grönt till fastnäts patchning. Ev telefoni får bli blå. Hemmasnickrade patchkablar blir gråa med brytskydd i rätt färg.

Så snart jag får tag på rackskenorna och tid över några sena kvällar får jag återkomma med en fortsättning.....

 
Ok, en liten uppdatering. Intresset för projekttrådar här verkar ju inte sådär överdrivet stort men några bilder till kan vi väll prestera.

Rackskenor införskaffades på ClasO tillsammans med en 18x28mm vinkelprofil i aluminium. Hyllplanen beställdes och hämtades på Kjell. Riktigt stadiga för att bara kosta 169sek styck.

Med detta provisoriskt ihopmonterat ser det ut som följer:

PICT4730.jpg

PICT4731.jpg

Och med den översta hyllan på plats:
PICT4732.jpg

Avsikten är att ställa FW och ADSLmodem på den översta hyllan, patcha upp och aldrig mer röra dessa. På den undre hyllan placeras en 8-portars switch + ev tillkommand utrustning.

Den övre aluprofilen kommer fästas i taket och bak-kanten på hyllorna kommer fixeras i väggen (iaf den undre hyllan).
 
Ser kanon bra ut...

Håller mitt projekt på skiss planet just nu...
Räknar hur många uttag jag behöver(20), hur många meter kabel...(305m? eller 3 * 100m) etc...

Huset kommer den 29:e ... men sedan går det 2 veckor till innan jag får nyckel till det..

Mitt lilla problem är att jag inte har möjlighet att dra rör i väggarna .. eftersom huset kommer färdigtapetserat och allt klart ...   funderar på att  .. ööhh vågar knappt säga det för det verkar lite tokigt, huset har ju telfoni och TV i alla rum men inte nätverk(Smålandsvilla) och jag får fiber i huset direkt (gästabudstaden i nyköping) så varken TV eller telefon behövs, kanske haka på en tråd vid TV uttag och hoppas dra tillbaka en nätverkskabel, och hoppas den inte går av i väggen...

Problemet är att Telefon är ju inget stjärnnätverk utan mer som ett ring nätverk... så det kan bli lite strul.. samma gäller ju för TVnätet..

Andra frågor jag funderar över .. varför säljer inte Deltaco till privatpersoner ;(

Har ni några bra tips på Switchar ?? Modellbetekningar och inköps ställe uppskattas ..


En bra sak med huset är att övervåningen inte är inredd, så jag kanske kan pula ner lite rör i väggen iaf tillslut ..får se hur det ser ut när huset kommer ... väntar otåligt..

/Nojan
 
Angående switchar så använder jag en rackare från Netgear. Prisvärd och felfri drift. Har även använt samma modeller i ett större routerlabb utan problem. Dock har den några år på nacken så någon som är lite mer uppdaterad kan säkert ge bättre och färska tips. Nu vill man ju ha en gigabitswitch också förstås.....

 
Står en netgear Gs-108 hemma hos mig och den funkar hittilss utmärkt.

Mathias: Ser bra ut.
 
Nojan skrev:
... jag får fiber i huset direkt (gästabudstaden i nyköping)

Har ni några bra tips på Switchar ?? Modellbetekningar och inköps ställe uppskattas ..
/Nojan
Nu kidnappar vi tråden lite kanske men...

Får du en fin och snabb fiberanslutning rekommenderar jag en router med hög throughput, det vore ju synd att strypa linan med en slö router.
http://www.tomsnetworking.com/lans_routers/charts/index.html?chart=121

Mvh
/ Fenris
 
Ibland hittar man några minuter egen tid:
PICT4780.jpg

Efter en liten provkörning av den första inkopplingen ovan så var det bara att klämma fast de övriga också.
PICT4783.jpg

Dragavlastning ska det visst vara också men jag vettefasen vem det är som ska dra i dom här kablarna....
PICT4784.jpg

Nu är racket färdigt att montera i garderoben. Två gråa tåtar till ADSLmodemet, två till FW (Wanport + ett ben på insidan). Det enda jag gjort med detta är egentligen att flytta fram portarna från utrustningens baksida till patchpanelen.
PICT4790.jpg
PICT4791.jpg
 
Ok, nu är eländet monterat i skåpet. Efter några provisoriska inkopplingar verkar det också gå att använda nätverket.....

PICT4793.JPG

Jag har dock stött på lite problem. FW'ns insida är ansluten till port 20 i patchpanelen. Se bilder i tidigare post hur det är gjort. Kontakteringen är gjord rak, ingen crossover. När jag nu ska ansluta switchen till port 20 så fungerar det inte - får ingen länk. Jag tänkte då att det behövs en korsad kabel, tillverkade en sådan och provade igen. Men näe. Det fungerar ändå inte. Kopplar jag en rak kabel direkt mellan FW och switch så fungerar det förstås (det är så det är kopplat på bilden!).

Mellan FW och ADSLmodem ser kopplingarna likadana ut men där fungerar det. Gissningsvis klarar en eller båda av dessa enheter att kasta om Tx/Rx. Det går också bra att koppla den relativt nya Dlink trådlösa apparaten till port 20 med rak kabel. Antagligen så kan inte min switch trolla med tx/rx?

Hur borde man koppla kablaget mellan patchpanel och FW, dvs denna koppling:

PICT4783.jpg
 
Iom att det fungerar när du tar en vanlig patchkabel så har du bevisat att det fungerar med en rak koppling.

Och så vitt jag kan se så har du kopplat enligt b standard i panelen så så länge du har klämt andra ändan som B så ska det fungera. Det kan vara en glappkontakt i ett stift bara, har du en multimeter så att du kan mäta stift för stift?
 
mats_o skrev:
Iom att det fungerar när du tar en vanlig patchkabel så har du bevisat att det fungerar med en rak koppling.

Och så vitt jag kan se så har du kopplat enligt b standard i panelen så så länge du har klämt andra ändan som B så ska det fungera. Det kan vara en glappkontakt i ett stift bara, har du en multimeter så att du kan mäta stift för stift?
Ja mellan FW och switch funkar det med en rak koppling. Men jag tror inte att kopplingen via patchpanelen blir rak?

Om jag ansluter en modernare enhet (den trådlösa routern tex) via patchpanelen (dvs ersätt switchen med trådlösa) så fungerar det också => kopplingen i patchpanelen fungerar rent fysiskt. Jag gissar att den trådlösa routern kan vända på tx/rx men att switchen inte kan det?

Jag har multimetrar på hög här men det är som sagt inte ett elektriskt fel.

För att fatta detta måste jag veta var trådarna hamnar i patchpanelens uttag - hur ser pinkonfigen ut där när man kopplar enligt B-standarden?

Hjälp.
 
Det ser ju rätt ut där du har kopplat.

Kan du göra en testkabel, dvs en stump rj 45 med en kontakt i ena ändan
kopplad enligt http://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter/

Tanken är att få fram en mätkabel som du kan mäta mot för att se pinnarna i panelen och även att kunna mäta hela vägen fram till kontakterna på dina förlängningskablar
 
Ja, jag tror jag får göra så att jag mäter från den tp-kontakt som sitter på kablen bakom patchpanelen (mot FW), genom patch och en ansluten rak patchkabel. Om den serien inte blir rak är kopplingen i patchen "fel".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.