Engwall &Claessson gör mycket riktigt linoljefärg men jag har svårt att tro att de målar panel som staplas på nån brädgård med riktig sådan färg. De använder väl troligen nån grundfärg som är kompatibel och jämförbar med andras system för grundmålning. Hur skulle det annars se ut?
nej tyvärr, panelen vi har färdig och grundmålad kan du tyvärr bara använda om du ska måla med det och det. ...........det skulle nog bli väldigt svårsåld panel.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Engwall &Claessson gör mycket riktigt linoljefärg men jag har svårt att tro att de målar panel som staplas på nån brädgård med riktig sådan färg. De använder väl troligen nån grundfärg som är kompatibel och jämförbar med andras system för grundmålning. Hur skulle det annars se ut?
nej tyvärr, panelen vi har färdig och grundmålad kan du tyvärr bara använda om du ska måla med det och det. ...........det skulle nog bli väldigt svårsåld panel.
linoljefärg avsedd för grundning är det absolut bästa att ha i botten oavsett vad du lägger ovanpå.näst bästa är en alkydoljefärg och det sämsta en modern vattenbaserad historia. alla systemen går att övermåla med en modern färg, vill man ha linoljefärg duger dock bara linoljegrund. eftersom färgen är struken hos en virkesleverantör/hyvleri tar man stor hänsyn till torktiden. en ren linoljegrund är därmed mindre trolig utan är troligen en alkydoljegrund. Sedan är mellanstrykningen gjord med två olika fabrikat där det ena var en modern plastfärg alkyd/akrylat. Frågan är vad som finns under den för det avgör livslängden på panelen.
tyvärr levereras idag mest plastfärg även som grund och livslängden på panelen blir kort. Själv yrkesverksam målare/byggare bojkottas färdigmålad panel. Anledning är att med rätt färg kan man garantera lång livslängd. Oftast är det svårt att få besked hur en grund/mellanstruken panel är gjord.
Mina projekt målas uteslutande med linolja eller alkydolja.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Oj, här tog det fart och många tyckanden, jag vill klargöra att min stora farhåga är att vi kommer se en nyansskillnad om säg 5-10år då panelen har olika grundförutsättningar. har även foder som är från olika batchar som sitter monterat om vartannat.

Målaren som offererat slutstrykningen vill nu inte riktigt ta på sig uppdraget och där har vi problem nummer två (vad skall gälla vid en garanti?)!

Tanken är att slutstryka med en alkyd.
 
Nyansskillnaderna kommer inte att synas igenom två lager färdigstrykning. Vad anger målaren för skäl?

Det går ju att måla om hus där en del har väldigt avvikande färg, och få ett bra resultat.
 
M malarmaster skrev:
linoljefärg avsedd för grundning är det absolut bästa att ha i botten oavsett vad du lägger ovanpå.näst bästa är en alkydoljefärg och det sämsta en modern vattenbaserad historia. alla systemen går att övermåla med en modern färg, vill man ha linoljefärg duger dock bara linoljegrund. eftersom färgen är struken hos en virkesleverantör/hyvleri tar man stor hänsyn till torktiden. en ren linoljegrund är därmed mindre trolig utan är troligen en alkydoljegrund. Sedan är mellanstrykningen gjord med två olika fabrikat där det ena var en modern plastfärg alkyd/akrylat. Frågan är vad som finns under den för det avgör livslängden på panelen.
tyvärr levereras idag mest plastfärg även som grund och livslängden på panelen blir kort. Själv yrkesverksam målare/byggare bojkottas färdigmålad panel. Anledning är att med rätt färg kan man garantera lång livslängd. Oftast är det svårt att få besked hur en grund/mellanstruken panel är gjord.
Mina projekt målas uteslutande med linolja eller alkydolja.
Jag säger ingenting om linoljefärgen så. Jag bara menar att leverantören som sådan kan ju sälja annat än det som de är kända för. Jag tror inte att de bara har en sak i sortimentet.
 
H Hellmans skrev:
Oj, här tog det fart och många tyckanden, jag vill klargöra att min stora farhåga är att vi kommer se en nyansskillnad om säg 5-10år då panelen har olika grundförutsättningar. har även foder som är från olika batchar som sitter monterat om vartannat.

Målaren som offererat slutstrykningen vill nu inte riktigt ta på sig uppdraget och där har vi problem nummer två (vad skall gälla vid en garanti?)!

Tanken är att slutstryka med en alkyd.
om mellanstrykningen är gjord med en vattenbaserad färg alkyd/akryl eller liknande avråder jag bestämt för att måla med en ren alkydfärg ovanpå. anledning är att alkydfärgen är hårdare än mellanstrykningsfärgen så det kommer att krackelera med tiden.det är här som problematiken med olika sorters färger kommer in.Och också anledningen att jag som målare inte målar nya fasader annat än att de är trärena alt. ha grundat det själv innan uppsättning.
Jag hade absolut inte lämnat någon garanti på ett okänt underlag. Som jag ser det är du nu tvungen att fortsätta med samma färgtyp som mellanstrykningen är gjord med.Dvs en modern vattenbaserad produkt och du får också bereda dig på fasadbyte om 15-20 år .(om du då fortfarande äger fastigheten)
 
Men finns det överhuvudtaget rena alkydfärger idag (lösningsmedelbaserade)? Är inte alla fasadfärger vattenbaserade med lite diverse inblandning av akryl, även när de kallar sig för vattenbaserad alkydfärg?
 
H hempularen skrev:
Men finns det överhuvudtaget rena alkydfärger idag (lösningsmedelbaserade)? Är inte alla fasadfärger vattenbaserade med lite diverse inblandning av akryl, även när de kallar sig för vattenbaserad alkydfärg?
ja,det finns rena alkydoljefärger både för inne o utebruk. halterna lösningsmedel är låga enl. EU-regler och de flesta färgfabrikat gick ifrån alkydoljefärgerna när EU kom med sitt regelverk ang. lösningsmedelshalter.
Dock utvecklade några fabrikat nya alkydoljefärger som klarar kraven. tyvärr är marknaden idag sådan att fabrikanterna marknadsför sin färg genom Folksams färgtest. huruvida det är ett test kan ifrågasättas då det enda som undersöks är huruvida det växer på ytan eller inte. fabrikanterna löser det med diverse giftblandningar då plastfärger är rena godisbanker för påväxt. med de är ju vattenbaserade så då är det väl miljövänligt?Åtminstone marknadsförs det så. Att jämföra med oljefärger som tillverkas av inom landet producerade råvaror och minimalt med gifter. Att oljefärger också skyddar brädan mot röta om den underhålls väl tycks idag inte spela någon roll.linoljefärg t.ex innehåller inga lösningsmedel överhuvudtaget och vi har idag flera tillverkare av bra produkter. Medvetna husägare väljer idag dessa produkter istället för att utsätta sig för olika kemikalier. många yrkesmålare får idag eksem o hudproblem av de moderna färgerna och det är ett ständigt ökande problem. många har fått lämna yrket.
 
i dagens nyhetsflöde dyker Folksams test upp. Då kemikalieinspektionen skärpt kraven på innehållet i burkarna visar det sig att de flesta fabrikat misslyckas. Alltså utan höga halter av gifter funkar inte plastfärgerna. De som ligger i bäst till är de billigaste fabrikaten. Något som kan stämma till eftertanke.Tilläggas skall att Folksam inte testar lösningsmedelsfärger så ingen vet hur de klarar sig i konkurrensen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.