Jag tänkte sätta upp ett badrumsskåp som väger 17 kg (IKEA:s Norrgrund). Om jag nu bortser från att jag är livrädd för att borra i kaklet och förstöra hela badrummet så undrar jag: Vilken borrstorlek ska man använda och hur långa/starka skruvar behöver man för att bära upp detta mastodontskåp? Har hört att 5 mm kakelborr brukar funka till det mesta? Alltså: kakelborr, inte slagfunktion, borra i fogarna, silikon, plugg - vad mer bör jag tänka på? Jättetacksam för alla tips!! :)
 
Allt beror på vilken vägg som är bakom kaklet. Och sedan borrar jag inte gärna i fogen då det är lätt att slå ur flisor ur kanterna då.
 
Hej LinaWe!

17 kg är inte speciellt tungt för en skruv. En 4mm skruv med 30 mm plastplugg i betong, klara lätt 50 kg.
Borrstorleken står på pluggen, men brukar normalt vara 5,5 mm för den storleken av skruv du skall använda.
När jag borrar i vanligt glaserat kakel, så brukar jag använda en vanlig HSS borr (metallborr). Den vassa spetsen gör att borren inte glider iväg som den gjärna gör med en trubbig betongborr.
Viktigt är att man borrar hålet djupare än vad pluggen är, och att skruven är så lång att den går igenom pluggen när skruven är fastdragen.

Lycka till!
 
Men det är helt avgörande vad du har för material under kaklet. Är det skivmaterial, alltså gips eller liknande, så ska det vara mollyplugg. Betong, lättbetong eller murverk kan det funka med vanlig plastplugg, men det finns bättre plugg att använda till respektive material. Sen, fyll hålet med silikon, i med pluggen, och sen i med silikon i pluggen innan du sätter i skruven. Egentligen inte så petigt just vad gäller badrumsskåp, men det är i alla fall så det ska göras för att tätskiktet ska vara intakt.

Lycka till
/Jon
 
Jag köpte glas/kakelborr, som ser ut som en pil i spetsen. Funkade jättebra utan att halka på glasyren. Annars är ju ett klassiskt tips att sätta lite maskeringstejp på stället där du ska borra.
 
17 kg skåp ja.
På och i mitt badrumsskåp finns ett antal kilo burkar och flaskor.....
Så den totala lasten på skruvarna blir definitivt mer än 17 kg.

;) pinebar
 
Hej och tack för alla tips! Jag tror att jag egentligen är alldeles för mesig - hur fel kan det gå egentligen? (men det är min första bostadsrätt så lite nervös är man ju...) Nu är mitt problem bara hur jag vet vad det är för vägg bakom, är inte säker på att jag ser/känner skillnad på t.ex. gips och murverk... :-?

PS. Borrmaskinen jag har är på 600W, det borde väl gå eller? Provborrade i något kakelliknande jag har i köket, men där hände ingenting, jag kom inte igenom och borren blev supervarm. Först trodde jag det berodde på att maskinen inte var tillräckligt kraftig men efter att ha läst här på forumet verkar det som om det rör sig om stenhård klinker där, och sån lär det ju inte vara i badrummet...

Ååh... en amatörs klagan... :)
 
Var försiktig med att överhetta borret. Går det över en viss temperatur så sabbar man stålets härdning och borret blir slött. Ta pauser i borrandet, och blås på borret eller doppa det i kallvatten då och då.

För att borra i kakel, se den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1286

I övrigt så kommer du snart förlora respekten för väggar och andra material och friskt röja loss med borrmaskin och annat. Så var det för mig :).
 
Hej LinaWe!

Kan vara svårt att avgöra vad det är för material i väggen. Men skillnaden mellan massiva (betong, lättbetong, tegel etc) och skivmaterial, så hörs lätt. Knacka på väggen och du hör om det är skiva eller massivt. Är det skiva så låter det "innantomt" medans massivt låter nästan ingenting.

Var försiktig när du borrar genom skivväggar, försök att inte köra in borren längre än nödvändigt. Man vet aldrig vad som kan finnas i väggen, el, vattenrör osv.

Har du massiva väggar, så kommer du att bli tvungen att borra med en slagborrmaskin. Borra genom kaklet utan slag ( går att stänga av den funktionen på maskinen).

Lycka till!
 
pinebar skrev:
17 kg skåp ja.
På och i mitt badrumsskåp finns ett antal kilo burkar och flaskor.....
Så den totala lasten på skruvarna blir definitivt mer än 17 kg.

;) pinebar
Nu ska vi fördjupa oss lite i hållfasthetens värld! :)

Vid mätning av lastförmåga för fästelement ( plugg, ankare osv ), så mäter man utdragningskraft och tvärkraft.

Om man hänger upp någonting i taket, så har man bara utdragningskraft, medans om man hänger upp någonting på väggen, så har man båda krafterna.

När man hänger upp ett badrumsskåp, så är det i första hand tvärkraften vi är intresserade av ( tänker inte fördjupa mej mera, med uträkningar osv).

En standard skruv, 5mm, skruvad i 40mm plastplugg, i betong (k25), klarar en tvärkraft på 0.6 kN ( 1 kN är ca 100 kg), och detta är med en säkerhetsfaktor på 4,5. Detta betyder att kraften är 4,5 x 0,6 kN, innan skruven brister, dvs 2,7 kN( ca 270 kg).

När man hänger upp någonting i en vägg av gipsskiva, så är det gipsskivan som sätter begränsningarna.

Detta är ett citat ur Thorsmans katalog "Fästmateriel"

"Våra rekommenderade belastningar gäller enkel- och
dubbelgips. Eftersom det oftast är skivan som är den
svagaste punkten, rekommenderar vi belastningar
upp till högst 800 N (80 kg) i dubbel gips (tvärkraft
med säkerhetsfaktor 2,5). Vid högre belastningar
måste infästningen ske i bärande regelstomme."

Det viktigaste är att välja rätt infästning. En standard plugg, som i exemplet ovan, håller väldigt bra i betong, men sämre i porös lättbetong. Men väljer man en plugg för lättbetong, så får man samma styrka!

Kom gärna med kommentarer, alltid kul med hållfasthet! :)

 
Jaa, det här med hållfasthet. Det är ju inte så att jag är jätteorolig att själva skruven ska gå av.. utan snarare att väggen ska ge vika, vilket nämligen hände med en annan vägg där jag satte upp hyllor som sedan rasade ner (men det är en annan historia...). Så sedan dess är jag mer tveksam än djärv vad gäller att göra saker själv. Men om bara skruven sitter stadigt i väggen så. Jag tror inte att mina toalettartiklar sammanlagt väger 50 kg i allafall. Jag hoppas på lite tips på byggvaruhuset också... sen får det väl bära eller brista helt enkelt!?!
 
Knacka lite med en syl innan du börjar borra. Det ska bli ett litet hål så borret får grepp i kaklet och så man kommer igenom den hårda ytan. Sen är det inget problem att borra på medelhastighet med ganska hårt tryck på borren. skulle rekommendera en kvalitetsplugg (glöm dom blå, röda etc.). 8mm borr o plugg. 70mm skruv? Ev. skulle det kunna funka med spikplugg 100mm om det är jävligt med mycket puts, sand etc. innan man kommer in i det fast materialet. Försök undvika fogar.
 
  • Gilla
Bertilsson81
  • Laddar…
Ardexsmitten skrev:
Hej LinaWe!

Kan vara svårt att avgöra vad det är för material i väggen. Men skillnaden mellan massiva (betong, lättbetong, tegel etc) och skivmaterial, så hörs lätt. Knacka på väggen och du hör om det är skiva eller massivt. Är det skiva så låter det "innantomt" medans massivt låter nästan ingenting.
Nu har jag knackat runt lite på väggen och det verkar som om det inte är samma material överallt, är det möjligt (det låter olika på olika plattor)? Men de plattor där skåpet antagligen kommer få sitta låter stumma och borde alltså ha massivt material bakom. Men det är väl bra, eller?

Och vad exakt menar il_duce med "kvalitetsplugg"?
Tack igen för alla tips, som amatör känner man ju lite att det är en djungel där ute... :)
/Lina
 
Kvalitetsplugg? Jo, det finns en del billiga av hård, tunn plast som inte biter alls i underlaget. De ska du undvika.
Vad är kvalitetsplugg? Ett vanligt fabrikat (som jag kommer ihåg namnet på) är Thorsman. De får väl anses bra.
Fast jag vet inte vad il_duce menar med "glöm dom blå, röda". Färgen indikerar vilken storlek det är på pluggen, inte vilken kvalitet.
 
il_duce skrev:
Knacka lite med en syl innan du börjar borra. Det ska bli ett litet hål så borret får grepp i kaklet och så man kommer igenom den hårda ytan. Sen är det inget problem att borra på medelhastighet med ganska hårt tryck på borren. skulle rekommendera en kvalitetsplugg (glöm dom blå, röda etc.). 8mm borr o plugg. 70mm skruv? Ev. skulle det kunna funka med spikplugg 100mm om det är jävligt med mycket puts, sand etc. innan man kommer in i det fast materialet. Försök undvika fogar.
Färgen på pluggen har ingenting med kvalitet att göra, det är ett mönsterskyddat färgkodsystem ( Colour Code System Thorsman), där olika storlek på pluggen har fått olika färg. Underlättar hantering, förvaring och användning.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.