Håller på att byta golv på sutterängplan.
På platta står åtminstone ett lager Leca ( har inte kikat) innan syl.
Tidigare låg isolering direkt på plattan ca1m från syl och in. Vilket är nono vad jag förstått.
Planen är in med subfloor 45x45 men 45 isolering.
Tänkte täta lite hål på leca. Vad rekommenderar ni?
Kan man isolera mot Lecablocket på någotvis för att minimera ev drag?
 
  • Golvisolering med delvis borttagen gul isolering och underliggande leca vid sutterängplansrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvyta under renovering med synligt Lecablock och grus, samt skivor av upptaget golvmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvrenovering med synligt Lecablock och borttaget isolering nära syl, samt rör och bråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan väl fylla igenhålen med fogskum va!?
Men vågar man lägga ett lager fogskum mot lecablocket som isolering. Eller riskerar man någon form av fukt problematik då?
 
Vindtäta murade lecastenar brukar man göra med puts. Fogskum avråder jag ifrån. Det är helt OK att lägga isolering direkt på plattan, det är det organiska materialet (=trä) som är känsligt. Nu verkar dina golvreglar ha legat på trädistanser och därför klarat sig hyggligt, men det är ingen idealisk lösning. Isoleringen gör att plattan inte blir så fuktig. Det bästa är egentligen att använda ett isoleringmaterial som har tillräckligt hög tryckhållfasthet så att du kan lägga golvet flytande ovanpå.
 
Tanken är att lägga subfloor typ nivell golv. Då går jag en spalt mellan platta och isolering.
Isoleringen hänger då på reglerna. Och golvet kommer ventileras.
Men är av någon anledning lite orolig att det kommer dra från golvet mot väggen. Så därför lekte jag med tanken att isolera lite där. Men att lägga isoleringen direkt på platta utan plast eller något, Trodde jag var direkt olämpligt.
Fogskummet var främst tänkt till att användas till att täta lite håligheter i stenarna. Så ev råtthål tätas. Är inte det ok?
 
Du kan säkert använda fogskum för att täta ett och annat råtthål, men det är inget idealiskt material för ändamålet. Det duger definitivt inte till att täta porerna i lecastenen. Det är bättre med murbruk.

Grundproblemet med en betongplatta som saknar isolering på undersidan är att vattenånga som finns i varm inomhusluft kondenserar i betongen när luften kyls av. Betongen är av det skälet mer eller mindre konstant fuktig. Enklaste sättet att åtgärda detta är att isolera betongen på ovansidan med ett oorganiskt isoleringsmaterial. Väljer man ett material som är tillräckligt styvt kan man lägga ett golv direkt ovanpå, utan att behöva förankra reglar mot betongen.
 
Ok
Nu är redan golvet subfloor golvet köpt så det får bli den modellen då vi även önskar få cirkulation under golvet.
Accepterar att jag måste putsa. Men innerväggen täcker ju så mycket av blocket bitvis.
Men man får väl välja då mellan att riva vägg eller inte ha vindtätt då?
 
  • Mätsticka står i byggskum på en yta för att visa djupet av isolering under ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.