Vi har en altan som är i stort behov av en renovering. Den har en del med källare under, ca 7 - 8 kvm, och är utbyggde med ett trädäck till ca dubbla ytan.

Delen med källare är byggd ca 1960, då den källardelen innehöll en oljetank, tanken har sedan tagits bort, källardelen hänger ihop med husets källare.

KOnstruktionen idag verkar vara ovanifrån:

Trätrall 22mm med 22 mm "skruvreglar" på tvären
falsad plåt (från ca 1990).
Underlagspapp
Råspont av okänd tjocklek
uppregling ca 30mm
Betong. okänd tjocklek
Under betongen inne i källaren finns ett innertak av masonit, ovanför det finns gissningsvis någon form av isolering, annars hade det varit stora problem med kallt tak, och kondens.

Konstruktionen med uppreglad råspont och plåt är med stor sannolikhet gjord 1990, ursprungligen har det varit en ren betongyta, ev. med någon form av plattor.

Jag kommer åt att inspektera i ett hörn där träkonstruktionen är väldigt murken.

Problemen med denna altan är bortsett från att trädelen utan källare är kraftigt rötskadad, att paketet med uppregling, trätrall med sina skruvreglar, totalt bygger ca 120mm ovanpå betongen, och dörren till altanen går fri med mindre än 10mm i höjdled.

Jag har en längre tid funderat över att riva trätrallen och lägga någon form av stenplattor på betongen. Och då ha någon form av tätskikt avsedd för ändamålet. har sett en del varianter av det på nätet.

Men upptäckte detta att det är uppreglat ovanpå betongen häromdagen, jag trodde att plåten med underlagspapp låg direkt på betongen.

Och då blir man ju orolig över varför man byggt såhär, varför regla upp på betongen? Jag är nästan orolig att det skall visa sig finnas ett jättehål i betongen när jag river bort detta.

är det vanligt att bygga på med trä på det här viset på ett betongtak?
 
Jag förstår varför du inte fått några svar hittills. Problemet är lite lurigt. Jag tycker det måste vara en udda lösning från början med en liten del av källaren som sticker ut med ett betongtak strax över marknivå. Antagligen har man kommit på behovet av plats för oljetanken under resans gång. Att då förse betongtaket med någon form av tätskikt, bitumenmattor i varmasfalt, och stenplattor ovanpå det var väl standard. Ombyggnaden 1990 begriper jag inte alls. När du skall göra om det är det naturligtvis önskvärt med isolering mellan betong och tätskikt. Om det blir för tajt, måste det vara möjligt att fästa isolering i betongtakets underkant.
 
Men det borde väl fungera om det finns isolering på insidan i källartaket? just det faktum att där är ett innertak tyder på att det finns isolering. I övriga källaren är det putsade tak. Det är betongbjälklag mellan källare och första våningen.

Huset är byggt ca 1930. Oljetanksrummet är som sagt tillbyggt 1960.

Hela källaren sticker upp ca 140cm ur marken.

I nuläget ser jag bara in lite i ett hörn under råsponten som ligger där. det kan ju visa sig när man river att ex. betongen är i uruselt skick.

Det finns indikationer på att det förekommit vatteninträngning i skarven mellan betongplattan och huset, innan ombyggnaden 1990.
 
Absolut att det måste vara möjligt att isolera taket inifrån. Konstruktionen är väl inte helt riskfri (källartillbyggnaden alltså), så det finns säkert skäl att granska den noggrannt.
 
Jag tänkte nog ändå riva masonit taket och passa på att undersöka isoleringen, om den finns. Där finns som sagt indikationer på att masoniten är vattenskadad vid väggen mot huset.
 
Finns alla skäl att göra det.
 
Nu har jag rivit av allt. Det låg som sagt ett uppreglat råspontgolv under plåten, Det är uppreglat 40 - 50mm.

Det var rätt omfattande rötskador i träkonstruktionen utmed kanterna. Värre än jag trodde.

På betongen låg det någon form av tjära eller bitumen. Den var extremt ojämn, tjockleken varierade från 5mm - över 20mm. Det mesta av den låg i princip löst på betongen, men den sitter rejält fast på ett par mindre bitar.

De har tidigare bilat bort betong runt kanterna, kanterna måste repareras, framfröallt hörnen är helt bortbilade, och tjäran slutar 15 - 20 cm från kanten. Jag tror att det legat ytterligare ett betonglager ovanpå, som bilats bort. Det underliga är att man inte ser några betongrester på tjäran, undrar om det funnits någon fyllning ovanpå. Ex. sand.

Jag vet att golvet inomhus som angränsar mot altanen, har rosa marmorgolv, som ligger i ca 30mm bruk, som ligger på en sandbädd, på ett betongbjälklag med källare under. Bjälklaget är från 1930, men marmorgolvet är från 1960, då huset byggdes om totalt. Så det kan ha varit en liknande konstruktion här på altanen.
 
Med din erfarenhet av forumet borde du veta att dylika spörsmål kräver bilder... ;)
(Faktiskt så kräver i stort sett allting bilder)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.