Funderar på att bygga ut mitt fritidshus som är för tillfället runt 80kvm med en attefalls utbyggnad på 15kvm med ett extra sovrum och badrum. Tomten är ganska liten och min första tanke var att bygga ut delen längst ifrån sjön men vet inte exakt hur och skulle behöva input från annat håll, hur hade ni löst det? Tacksam för förslag!
 
  • Fritidshus med vit fasad nära en sjö, omgivet av grönska, potentiell utbyggnadsdel längst bort från vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett attefallshus ska vara fristående och kräver strandskyddsdispens för en tomt nära vatten. Det är dock relativt lätt att få om de anser marken ändå vara oåtkomlig för allmänheten. Placering av byggnad hade jag satt i hörnet med utsikt över vattnet, dock krävs grannars godkännande om det ska ligga närmare tomtgräns än 4 m. Om det inte går att lösa så hade jag ansökt om en utbyggnad av huset istället.
 
P PiaHelena skrev:
Ett attefallshus ska vara fristående och kräver strandskyddsdispens för en tomt nära vatten. Det är dock relativt lätt att få om de anser marken ändå vara oåtkomlig för allmänheten. Placering av byggnad hade jag satt i hörnet med utsikt över vattnet, dock krävs grannars godkännande om det ska ligga närmare tomtgräns än 4 m. Om det inte går att lösa så hade jag ansökt om en utbyggnad av huset istället.
Attefallstillbyggnad om 15kvm får man göra. Pbl kap 9 paragraf 4. Där står det oxå om fristående attefallsbyggnad om 25kvm.
 
Ja jag tänkte inte på att även en bygglovsbefriad utbyggnad kallas för attefall. Det är sant att man får bygga ut 15 m2 utan bygglov om man inte har byggt ut förut, men tror ändå att det krävs strandskyddsdispens+ ev startbesked. Funderar på kanske kunde man bygga den där entren sitter och göra en närmare entre. Fast det beror ju på vilken planlösning man har. Och utnyttja den vackra utsikten. Lycka till!
 
Tack för svaren! Vad jag förstår så finns det möjlighet att göra både utbyggnad 15m2 samt fristående byggnad på 25m2? Men måste förstås godkännas först.
 
Bygger du inte närmare strandkanten än befintlig byggnad klarar du i ditt fall strandskyddet.
 
Även om du bygger bort från vattnet så behöver du ofta dispens från strandskyddet, men det är lättare att få dispens om man inte bygger närmare vattnet.
 
H hempularen skrev:
Även om du bygger bort från vattnet så behöver du ofta dispens från strandskyddet, men det är lättare att få dispens om man inte bygger närmare vattnet.
Här finns det nog skillnader mellan kommunerna. Senaste utbyggnaden vi gjorde krävde inte bygglov (utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse) och då den inte uppfördes närmare vatten blev svaret att den inte inkräktar något ytterligare mellan hus och strandlinje, enligt dialog med berörd kommun.
 
A AndersS skrev:
Här finns det nog skillnader mellan kommunerna. Senaste utbyggnaden vi gjorde krävde inte bygglov (utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse) och då den inte uppfördes närmare vatten blev svaret att den inte inkräktar något ytterligare mellan hus och strandlinje, enligt dialog med berörd kommun.
Länsstyrelsen kan enligt 7 kap miljöbalken:
17 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att förbuden i 15 § inte ska gälla kompletteringsåtgärder till en huvudbyggnad som vidtas
1. inom 15 meter från huvudbyggnaden men inte närmare strandlinjen än 25 meter, och
2. inom en tomtplats som har angetts i ett beslut om dispens. Lag (2009:532).


Det är alltså inte ett generellt undantag utan något som måste beslutas. Och även om det har funnits tidigare så måste Länsstyrelsen ha tagit nytt beslut enligt de nya strandskyddsreglerna som trädde i kraft 1 juli 2009 med övergångsbestämmelser från de tidigare föreskrifterna till 31 dec 2014.

Det kan alltså vara nya bestämmelser inom ett området efter 2014 om inte länsstyrelsen tagit nytt beslut.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.