i vårt badrum är det så kallt på golvet att man bryter ihop från sept till maj när man ska duscha :(. sen e de bara kallt under resten av året...

nu ska allt ut pga brist på golvvärme och lite fukt i en gipsvägg, då uppenbarar sig några frågor..

1) är det problemfritt att bila upp golvet och lägga ner isolering innan man gjuter om golvet? hur mkt isolering och vilken isolering ska man ha? stöter man på mark så blir det väl lite gräva och fylla på med grus osv...

2) fuktspärr ska man väl ha. eller??? alla pratar ju om att det är så viktigt att lerteglet ska andas åt alla håll och kanter, kan man bortse från det i badrummet? eller ska man bara fuktspärra där vattnet kan komma åt och lite till? det är sammanlagt 7m yttervägg i badrummet och badkaret kommer stå i ett hörn. övriga väggar är ej av lertegel och ska fuktspärras. en fuktstyrd fläkt kommer installeras.

tacksam för svar..

C
 
Vi bor i en gammal skånelänga och håller på med badrumsrenovering just nu.
När vi började gräva ut golvet hittade vi en salig blandning av trä, klinker, Glasfiberull och jord.
Vi gjöt golvet med EPS Cement. Det ställer inga särskilda krav på underlaget samtidigt som det isolerar. (Vi jämnade dock av med makadam innan vi gjöt). På det har vi lagt golvvärme och flytspacklat.

http://www.epscement.com/

Så här såg det ut hos oss:
http://kurreburre.multiply.com/photos/album/4



 
Tack för svaret.

Spännande biler... ser mig själv om ngn månad.

Ni har inte lagt i någon annan isolering är EPS cementen? hur lång bränntid är det på den? Det är vårt enda badrum som vi ska hacka upp :-/

Kostnad?

Christopher
 
Vi har inte lagt någon annan isolering. Gjöt mellan 100 och 200 tjockt. Kan vara lite snålt kanske men kolla med säljarna på EPS Cement, de är bra att ha att göra med tyckte jag.
Brinntiden är ca 12h. Helt suveränt. Istället för att vänta veckor på vanlig betong. Man ska lägga skikt ovanpå inom 3 dygn, typ flytspackel. Tror även man kan köpa sig någon dag extra om man primar på det.
När det torkat känns det lite som att gå på frigolit, men det består också av en massa frigolitkulor som man tyvärr har lite överallt efter man blandat. Det är det enda negativa jag har att säga om det.

Vi har inte lagt någon annan isolering. Gjöt mellan 100 och 200 tjockt. Kan vara lite snålt kanske men kolla med säljarna på EPS Cement, de är bra att ha att göra med tyckte jag.
Brinntiden är ca 12h. Helt suveränt. Istället för att vänta veckor på vanlig betong. Man ska lägga skikt ovanpå inom 3 dygn, typ flytspackel. Tror även man kan köpa sig någon dag extra om man primar på det.
När det torkat känns det lite som att gå på frigolit, men det består också av en massa frigolitkulor som man tyvärr har lite överallt efter man blandat. Det är det enda negativa jag har att säga om det.

Vår kostnad blev 15 säckar á ca 170kr för nästan 5 kvm.

 
Tillbaka efter all Påskmat.

Läste på EPS's hemsida att det inte är lämpligt att guta in golvvärme i bruket. Blir ju lite som att sätta elementen i isoleringen..

Har ännu inte bestämt mig för vatten el el värme i golvet. Blir det vattenvärme så får det nog bli cellplast i golvet.

Hur har ni gjort med fuktspärren? Spärrar ni hela utrymmet eller blir det bara där vattnet riskerar att skvätta/rinna?

Christopher
 
Du ska inte gjuta in värmen i EPS Cementen, lägg den ovanpå och flytspackla över.

Vi har fuktspärrat rubbet, har en vän som är byggprojektledare som jag fick rekommendationen att göra det av.

Lycka till, själv har jag spenderat hela påsken med att kakla.
 
Okej!

Jag är inne på att fuktspärra alla innerväggar och duschhörnan + en del till. Sen blir det fuktstyrd fläkt som jag får lita på :cool:

Jag fick för mig att man var tvungen att ha en massa cm över golvvärmen men har listat ut att klenare dimentioner och tätare läggning går lika bra. 1.5 cm enligt wirsbos hemsida.

Kommer det fler bilder??

 
Det där med tjocklek över golvvärme ska du inte lita helt på mig med. Jag har i stort sätt precis så att det täcker. Är inte säker på att det egentligen är tillräckligt.

Har också köpt en fuktstyrd Pax fläkt...

Fler bilder kommer så fort sambon orkar ladda upp dem, jag har precis avslutat fogningen av kaklet och njuter av två kalla!!!

Har du inga bilder nånstans man kan kolla på?
 
ska se vad jag kan ordna... byggstart i mitten juni.

hur mkt har ni isolerat mot ytterväggarna? har putsade väggar nu men skulle ju vara lite trevligt med nån cm isolering iaf.. för att inte tala om hur mkt det skulle förenkla all rördragning...

 
Vi har enkel tegelvägg i ytterväggen.
Den isolerade vi med 175+45 mm isolering. Vi ville inte ta mer plats än så
i badrummet. De befintliga reglarna mot ytterväggen var 175mm, men de var rätt sneda, så vi reglade upp en 45 vägg utanför den för att få det rakt.

 
Det börjar dra ihop sig... om ca en månad åker det gamla badrummet ut och bilningsmaskinen ska tugga betong och vad som nu kan finnas under klinkersen.

Elektriker är kontaktad (har redan dragit för mkt el själv.. hrrm, en fd vvs:are ska träffas i veckan som kommer och offert på kakelsättning är på väg.

Som det är tänkt just nu (kan komma att ändras i sista sekunden) så ska halva badrummet kaklas (badkarshörnan och intilliggande vägg. Resten ska panelas. Anledningen till att vi valt att skaffa en kakel/klinker man är att då får man en skarp deadline som man måste hålla. Gissar att jag kommer ångra det djupt när jag väl satt igång  ;D Man har ju en viss förmåga att inte komma till avslut  :-/

Är det ngn förutom Mannesson (tack för alla tips) som har erfrenhet av renovering av badrum i lertegel hus? Bra / dåliga erfarenheter. Ngt speciellt som man ska tänka på?

mvh
Likblek
 
Har du kollat/frågat under Byggnadsvårds-forumet. Där e det säkert nån som har gjort badrum :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.