jag ska byta panel på mina gavlar från 1973 när huset byggdes. Fick kontakt med en firma som säljer en isolering av aluminium och 2 lager bubbelplastliknande material. Det säges att det stoppar både värme och kyla genom att aluminiumet reflekterar. Är det någon som känner till detta. Det är också ångspörrande vilket gör mig tveksam då lag har förmodligen traditionellt plast bakom gipsen, sen isolering sen asfaltboard och reglar. Byggaren säger att det är inga problem att sätta detta utanpå allt det gamla och sen på med läkt och panel. Men min, kanske dumma fråga då, eftersom jag inte är byggkunnig, är om jag då inte bygger in fukt mellan de två ångspärrarna, dvs den gamla plasten och sen i ytterlagret sätter denna ecofoil. Det är ju en intressant produkt eftersom den inte tar så mycket plast. Vad säger ni andra? Hälsningar Bodil
 
Tror inte det är någon större fara med att bygga in fukt. Däremot låter det spontant som en ren bluffprodukt.
 
Folien stoppar ungefär lika mycket som en gipsskiva. Jag skulle vara väldigt försiktig med att sätta dubbla fuktspärrar så det är nog säkrast att skippa folien
 
Gammelnörden
Principen som produkten bygger på är den typ av isolering som dom använder för rymdfärjor. Men tester visar att tekniken bara fungerar vid extrem kyla och värme, alltså inte i vårt klimat här i Norden.
 
Alltså rymdfärjan är i vacuum som inte leder värme alls. Då har man bara strålningen kvar att ta hänsyn till. Därför funkar folien.
 
Läste lite mer noggrannt nu och förstod att byggaren ämnade sätta denna på utsidan av väggen. Jag läste lite slarvigt förut och tänkte det var på insidan av gipsskivan. Att sätta denna diffusionstäta fuskprodukt på utsidan av isoleringen är fullkomlig idioti och som gjort för att få fuktskador.

Jag skulle om jag vore du avsluta allt samarbete med denna ”byggare”.
 
Jag har lite samma känsla också. Tack för era synpunkter . Synd att det inte funkar, hade varit bra. Om ni hör ngt eller har mer att tillägga så gör gärna det. Hälsningar Bodil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.