Ska lägga kabel till veckan för en HQ430.

Har dock två tarmar märkta med ovaler som jag inte vet hur jag ska lägga kabeln till.

Ritning av en tomt med hus, altan, pooldeck och garage, med två markerade problemområden för kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problem 2 hade jag dragit in trådarna som vanligt och låtit slumpen lösa det. Tids nog hittar den in och kommer klippa av det snabbt. Problem 1 är lite luriga och är svårt när man inte vet riktigt hur det ser ut runt området.
 
Borde inte man med guidekabel och automatisk passage hantering kunna lösa Problem 1?
Jag kommer i framtiden i änden på Problem 1 passagen låta klipparen åka ut till ett bi område.
Ritning som visar "Problem 1" med en röd pil på en altan och måttangivelser för passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ska yttertråden ligga 35cm i från altanen för att klipparen inte krocka med den och samma på andra sidan om tarmen så kommer begränsningstrådarna ligga ihop. Och då vill inte klippa in där. Ska du dessutom lägga en guide i mitten som helst ska ligga 30cm ytterliggare ifrån begränsningstrådarna blir det trångt. Så det beror lite på vad som är över problem ett. Är det ett fasthinder eller en yta som gräsklipparen kan själa lite utrymme på?
 
Q quick skrev:
Ska yttertråden ligga 35cm i från altanen för att klipparen inte krocka med den och samma på andra sidan om tarmen så kommer begränsningstrådarna ligga ihop. Och då vill inte klippa in där. Ska du dessutom lägga en guide i mitten som helst ska ligga 30cm ytterliggare ifrån begränsningstrådarna blir det trångt. Så det beror lite på vad som är över problem ett. Är det ett fasthinder eller en yta som gräsklipparen kan själa lite utrymme på?
Det är en syrenhäck jag behöver stjäla från :)
Vilket är minsta avståndet jag behöver?
 
Kan jag inte göra såhär?

 
Leahcim Leahcim skrev:
Kan jag inte göra såhär?

[media]
Hej,

Fungerar för mig, har två passager som detta. Bägge passagerna har dessutom guidekabel ett och två liggande precis bredvid varandra.
 
60cm är lite för smalt om man ska följa Husqvarnas rekommendationer på avståndet mellan kablarna. Men det går säkert att få till. Måtten går att tänja på. Husqvarna rekommenderar 35cm ifrån fasthinder. Då har man några centimeters marginal till hindret. Och minst 30 cm i mellan guide och begränsningskabel. I ditt fall får du nog leva med att klipparen är och kör lite i häcken och krockar med altanen. Men som sagt. Jätte svårt att ge några bra råd när man inte ser hur det ser ut mer exakt.
 
Så här ser passagen ut.
 
  • Passage bredvid en träaltan med nakna lövträd och solskuggor på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smalt passageområde vid hus med trottoarplattor och övervuxna växter i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där skulle jag inte lett in en robotklippare.
Kör med en grästrimmer istället.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att i bortre delen av passagen kan man köra ut till en biyta som jag tänkte dra ut till och börja klippa i sommar.
En annan fråga är om man kan läggs en liten ögla där man senare planerar skarva och bygga ut.
 
Ja det där blir nog inte lätt. Men för att veta så får du nog helt enkelt testa. Det kan nog gå att leda igenom den med guiden men att få den att klippa där med någon reda kan bli svårt.

Man kan lägga en ögla med tråd utanför området för framtida behov eller så lägger man tråden tredubbelt. Så får man oxå lite extra kabel som inte stör klipparen.
 
Jag skulle stensatt passagerna istället för att försöka klippa dem. Den där biytan i bortänden kan man ju testa att lägga en guide i, men annars går det även att leda dit klipparen via begränsningskabeln.
 
  • Gilla
joth73
  • Laddar…
Tack för tipsen
Får klipparen imorgon och börjar med att inte ha någon slinga i Problem 2 och sedan provar mig fram under sommaren.

/Mike
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.