Hej alla Ni som vet och kan.
Någon som testat något av de företag som rengör och behandlar dina takpannor ?
Funderar på om det är värt pengarna och om resultatet blir bra.
Vi bor ute på landet. Huset är byggt 2004. Vi har lite halvblanka grå betongpannor. Det börjar ju synas lite missfärgningar och mossa. Funderar på om man ska prova eller ?
Är någon firma mer prisvärd än den andra ?
Tacksam för svar och funderingar.
 
Och är man slö eller inte tycker om att springa på tak ( som mig), så kan man t.ex. anlita LA takservice ( tror jag de heter). Det har jag gjort och resultatet är riktigt bra. Många grannar har tagit efter mig och anlitat dem också. Blir troligen betydligt billigare att göra det själv, men bara jobbet att ta hand om all mossa (första gången) är ju jobbigt.
Har betongpannor från 1978.
 
Åsa Lund
Svårt att tänka sig att det ska vara så tjockt med mossa att tvätt behövs efter 14 år.
Räcker att döda det som växer och så får det regna bort.
Vi bor i hus från 99 och har behandlat taket med grön fri två gånger. Jättefint resultat och vårt tak är mycket ljusare än grannarnas.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och är man slö eller inte tycker om att springa på tak ( som mig), så kan man t.ex. anlita LA takservice ( tror jag de heter). Det har jag gjort och resultatet är riktigt bra. Många grannar har tagit efter mig och anlitat dem också. Blir troligen betydligt billigare att göra det själv, men bara jobbet att ta hand om all mossa (första gången) är ju jobbigt.
Har betongpannor från 1978.
Jo, man är ju lite lat, dessutom är mitt tak indelat i lite olika nivåer vilket gör det svårt att springa runt på.
Vad handlade om för pris för din del ?
 
Får man ROT-avdrag för dessa jobb ?
 
Ja man får ROT- avdrag för arbetskostnaden (= det mesta). Kommer inte ihåg summan, men några (2-4?) 1000-lappar netto. Min första rengöring, innan det fanns ROT, tror jag kostade 6000:-.
Det är ju mycket beroende på hur stort taket är och hur det är på platsen. Många företag lämnar dock gratis offertförslag.
 
Funkar t ex Biltemas medel lika bra som grön fri?
 
Man kan även köpa här, http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid.html och blanda själv. Kan se lite "dyrt" ut men om jag inte minns fel så skall det blandas i 1:35 för att få samma koncentration på medlet från Grön-fri efter att det har blandas i 1:4.
 
R roli skrev:
Man kan även köpa här, [länk] och blanda själv. Kan se lite "dyrt" ut men om jag inte minns fel så skall det blandas i 1:35 för att få samma koncentration på medlet från Grön-fri efter att det har blandas i 1:4.
Finns väl en tråd om detta om jag minns rätt där folk blandat själv och vart super bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.