Skall måla hela garaget invändigt och montera riktiga lysrörsarmaturer. Betonggolvet har jag funderingar kring. Det är väldigt medfaret och måste repareras innan lackering. Där behöver jag verkligen goda råd.

Rörigt garage med verktyg och material, slitet betonggolv och gula väggar i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet betonggolv i garage med fläckar och skador som behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gör rent golvet
prima med weberfloor 4716
och spackla med Weberfloor 4040 combi rapid DR (trögflytande) (0.5-50 tjocklek)eller Weberfloor 4031 Super Flow DR(flytande(1-10mm tjocklek).
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
K Klasklättermus skrev:
gör rent golvet
prima med weberfloor 4716
och spackla med Weberfloor 4040 combi rapid DR (trögflytande) (0.5-50 tjocklek)eller Weberfloor 4031 Super Flow DR(flytande(1-10mm tjocklek).
Har du något tips om lack också? Funderar på att glänsa med flingor också.
 
L LUDDET skrev:
Har du något tips om lack också? Funderar på att glänsa med flingor också.
jag gillar epoxy på betong
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Det här hemska konstverket skall jag rätta till också i samband med att jag monterar nya lysrörsarmaturer med rätt IP-klass. Om man lägger kablar på det här sättet så beror det naturligtvis inte bara på okunnighet om elinstallationer. Måste vara ett synfel, brytningsfel eller liknande också. Vilket clips är egentligen bäst för kabeluppsättning i gipstak??
 
  • Oorganiserad elinstallation med öppen dosa och ostrukturerade kablar på en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
L LUDDET skrev:
Har du något tips om lack också? Funderar på att glänsa med flingor också.
Om du tappar ngt litet på ett golv som är lackat med flingor :rolleyes::thumbdown:
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
Det här hemska konstverket skall jag rätta till också i samband med att jag monterar nya lysrörsarmaturer med rätt IP-klass. Om man lägger kablar på det här sättet så beror det naturligtvis inte bara på okunnighet om elinstallationer. Måste vara ett synfel, brytningsfel eller liknande också. Vilket clips är egentligen bäst för kabeluppsättning i gipstak??
Ett tips när det ska dras kabel i ex ett garage är att sätta upp VP-rör med skruvklammer. Du får då en helt rak dragning och utan en kabel som kanske hänger ner. Inte världens snyggaste kanske men kan duga till ett garage.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ett tips när det ska dras kabel i ex ett garage är att sätta upp VP-rör med skruvklammer. Du får då en helt rak dragning och utan en kabel som kanske hänger ner. Inte världens snyggaste kanske men kan duga till ett garage.
Precis så jag tänker göra sen, mkt snyggare än att ha kablar som inte är raka. Usch för den synen :crysmile:

Gällande färg så har hagmans en golvfärg(epoxy) som ska funka fint!
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Jag har möjlighet att fästa de långa ledningarna på balkarna och sätta en kopplingsdosa framför varje armatur. Kan man göra så? Då behövs ju bara 4 raka snuttar på öppna taket.

Handritad skiss av en plan för elinstallation med markerade balkar, ledningar och kopplingsdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så kan du absolut göra. Men slopa dosorna till de högra armaturen för de fyller ingen funktion
:)

Den längst ner till höger alltså. Sen kan du slopa den på vänstra väggen också skulle jag tro om jag förstår ritningen rätt (dvs att elen plockas från högra väggen)

Sen hade jag nog dragit upp elen på balken i mitten, blir mindre dragning så :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Handritad skiss av en planlösning hållen i handen mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Så kan du absolut göra. Men slopa dosorna till de högra armaturen för de fyller ingen funktion
:)

Den längst ner till höger alltså. Sen kan du slopa den på vänstra väggen också skulle jag tro om jag förstår ritningen rätt (dvs att elen plockas från högra väggen)

Sen hade jag nog dragit upp elen på balken i mitten, blir mindre dragning så :)
Den på vänster vägg har jag redan och tänkte att den kan få vara kvar för ev. arbetsbelysning senare.
 
richardtenggren
Det finns ju klamringsband också, tror det heter så, de har monterat elen så i vårt pannrum. Det ger ju möjlighet för förändring också. :)
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du tappar ngt litet på ett golv som är lackat med flingor :rolleyes::thumbdown:
Menar du något tungt som spräcker ytan eller?
 
Tror han menade att det är svårt att se en skruv på ett flingat golv
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.