Hej,
om några veckor har vi förhoppningsvis fiber indraget i huset.
Idag har vi ADSL via Telia. Till den routern har jag kopplat en Unifi AP AC LR. Som vi är mkt nöjda med. Så den vill vi ha kvar.

Har själv försökt komma fram till vilka produkter jag vill bygga det nya nätverket kring. Men är väl inte jätteerfaren av nätverk. Men inte helt oerfaren heller..

Från nya fiberconvertern vill jag koppla en Ubiquiti Edgerouter Lite. Och sen till en Ubiquiti Switch 150 W (16 portar). Till switchen kopplar jag vår AP och sen en Cloudkey. Och även alla utgående kablar till olika rum, NAS, Sonos, Telldus mm mm.

Låter detta vettigt?

Finns det bättre alternativ till Edgeroutern för den som inte är en IT-tekniker? Är det görbart för den nyfikne men relativt oerfarne?

Jag behöver 16 portar, men Ubiquitis switch är lite väl dyr?

Hoppas på feedback o svar.

//WSP
 

Bästa svaret

W wsp skrev:
Hej,
om några veckor har vi förhoppningsvis fiber indraget i huset.
Idag har vi ADSL via Telia. Till den routern har jag kopplat en Unifi AP AC LR. Som vi är mkt nöjda med. Så den vill vi ha kvar.

Har själv försökt komma fram till vilka produkter jag vill bygga det nya nätverket kring. Men är väl inte jätteerfaren av nätverk. Men inte helt oerfaren heller..

Från nya fiberconvertern vill jag koppla en Ubiquiti Edgerouter Lite. Och sen till en Ubiquiti Switch 150 W (16 portar). Till switchen kopplar jag vår AP och sen en Cloudkey. Och även alla utgående kablar till olika rum, NAS, Sonos, Telldus mm mm.

Låter detta vettigt?

Finns det bättre alternativ till Edgeroutern för den som inte är en IT-tekniker? Är det görbart för den nyfikne men relativt oerfarne?

Jag behöver 16 portar, men Ubiquitis switch är lite väl dyr?

Hoppas på feedback o svar.

//WSP
Köper du en Edgerouter Lite (ERL) behöver du ingen Cloudkey. Den behöver du om du kör en USG (Ubiquiti Security Gateway) och vill få tillgång till alla funktioner .. USG + Cloudkey tror jag är lite "enklare" men det är inte så svårt att få fart på en ERL heller .. det finns färdiga "inställningspaket" att ladda ner och installera beroende på vilka funktioner man vill ha ....

Jag kör billigast möjligaste gbit-switch (netgear tror jag) med min ERL/AP AC PRO-setup, och det funkar utmärkt ..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Aha, ok. Tack för svar. Så det finns egentligen ingen fördel att lägga så mycket pengar på en switch alltså?
 
Min uppfattning är att en dyrare switch ger mer funktionalitet t.ex smidigare inställning av VLAN. En gigabit-switch brukar leverera oavsett
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
W wsp skrev:
Aha, ok. Tack för svar. Så det finns egentligen ingen fördel att lägga så mycket pengar på en switch alltså?
Behöver du bara något som ger dig 16 portar, men inga inställningsmöjligheter utöver det, så behöver du inte göra det, nej ...
 
Vad brukar typiska inställningar i en switch vara? Trodde att man gjorde det mesta i routern/brandväggen?
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Det behöver inte göras några inställningar i någon switch sålänge man inte använder VLAN, alltså olika virtuella nätverk i samma fysiska nätverk.

I fibern lär det vara internet otaggat, alltså man kommer åt det utan någon utrustning som klara VLAN, sedan lär det finnas IP-TV och IP-telefoni i fibern också, dessa ligger oftast i var sitt VLAN, för att kunna få ut dom så behövs en VLAN-switch (ofta benämnd som tex bredbandsadelare eller liknande).
 
Aha. Så för att vara på den säkra sidan så lär jag skaffa en VLAN-switch med andra ord?
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Den eventuella VLAN-switch som behövs om ni ska ha IP-TV levererar nätägaren/tjänsteoperatören, det går att konfigurera det själv men enklare att använda den som levereras.

Men med en ER-L/USG så finns det möjlighet att skapa egna VLAN med egna nät så att tex IoT, barnen, hemautomationen mm har sina egna nät så att man inte riskerar att alla datorer etc får virus/etc.
Men detta börjar bli överkurs.
Om detta blir aktuellt så behövs VLAN-switch.
Sedan har jag ingen koll på om det finns PoE-switchar som inte har VLAN.
 
Glöm inte bort att flera edgerouters har SFP-port (ER X SFP, samt de nya ER 4 och ER 6P), så du kan ersätta fiberconvertern. Jag kör med öppen fiber på en ER X SFP, 2 AP LR med PoE, och två enkla netgearswitchar på olika ställen i huset (gammalt hus, kan inte samla alla kablar på ett ställe). En stabil och billig lösning IMHO (jag har aldrig saknat Controllermjukvaran/USG:n).
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Hej igen,
Kör vidare med denna tråd..
Har nu fått fiber inkopplat och anslutit till min nya utrustning, Unifi USG, Unifi switch-18 150W och en Unifi UAP accesspunkt.
Som jag skrivit innan är jag väl ingen IT stjärna men tycker det är roligt och lärorikt att försöka konfigurera lite själv.
Har följt lite tips och råd på youtube, framför allt
Men undrar lite över denna video. 12:20 min in i videon menar han att man ska ändra DHCP Name Server till 8.8.8.8. Varför då och vad innebär det?
Är inte det en DNS adress till Google?

Vill ju inte göra ngt som förstör vår nya fina anslutning..

//WSP
 
C
W wsp skrev:
12:20 min in i videon menar han att man ska ändra DHCP Name Server till 8.8.8.8. Varför då och vad innebär det?
Är inte det en DNS adress till Google?
Det är mycket riktigt IP-adressen till en av googles DNS-servrar.
DHCP name server är den DNS-server som USG:n kommer att annonsera när en enhet begär ut en IP-adress i nätverket. Dvs i praktiken den DNS-server som alla enheter i nätverket kommer att använda.

Personligen tycker jag det är dumt eftersom enheterna då inte kommer att kunna slå upp de namn som används i ditt lokala nätverk. Normalt låter man detta vara USG:ns adress, så att alla namnuppslagningar skickas dit (och skickar vidare frågan till den DNS-server du konfigurerat för WAN-anslutningen om det inte är ett lokalt namn).
 
  • Gilla
term
  • Laddar…
Han sätter sekundär nameaerver till 8.x.x.x.x, det är för ett läge när din operatörs dns slutar fungera, vilket iprincip aldrig händer.
 
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Ok, då kan jag alltså bara lämna den högra rutan då.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Han sätter sekundär nameaerver till 8.x.x.x.x, det är för ett läge när din operatörs dns slutar fungera, vilket iprincip aldrig händer.
Mja, den primära pekar i detta fall på USG:n (routern), dvs inte operatörens DNS, och om USG:n slutar fungera lär du inte komma åt google heller.
Lämna den på "Auto" är mitt förslag.
 
  • Gilla
wsp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.