Jag håller på att byta tak. Det skulle ju inte vara fel att slippa takgenomföringen för blåsröret. Det finns övertrycksventiler i systemet, så det behövs inget grovt rör genom taket av säkerhetsskäl. Är det någon som löst det på något annat sätt?
 
Menar du skvallerröret? Det kan du dra till avloppet. Gärna till en golvbrunn i pannrummet, så att du har koll på när det blivit övertryck. Har haft det så i åratal.
 
Nej. Skvallerröret går ner till pannrummet där det mynnar över ett avlopp. Jag syftar på det grövre röret som går från toppen av expansionskärlet ut genom yttertaket.
 
Det borde du kunna plugga om det bara ska vara expansionskärl och ingen sk kokledning upp. Skvallerröret blir ju bra andningsrör för kärlet och med rätt minimal syresättning också utan drag via imröret.
 
Det blir nog inte helt optimalt. Men man skulle ju kunna komplettera med någon typ av vakuumventil på vinden.
 
År ju bara om du toppfyller någon gång det kan hänga vatten i skvallerröret sen när det gått en tid är det bara ventilation för volymrörelsen den vägen. En vakuumventil som från förrådsberedare i toppanslutningen kan ju gå fint om man vill.
 
Vad händer om det blir kok i expansionskärlet?
 
Kokar det så lär det nog bli i pannan. Jag har säkerhetsventil både på pannan och expansionsledningen. Utöver det stannar fläkten vid övertemperatur. Blir det ännu hetare så öppnar nödkylningsventilen.
 
Jag kör med en lösning som gk100 rekommenderar. Ev ska jag se om jag kan dra om skvallerledningen så att det går att ha en oljefilm i kärlet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.