H hempularen skrev:
Det viktigaste är att lära sig lite elementär ellära, så man har lite koll på vad man mäter, vad är ström, vad är spänning. Hur hänger de ihop.
OCH, att vara extremt försiktig när man mäter ström! Så länge man bara mäter spänning så är det svårt (men iofs inte omöjligt) att göra bort sig kapitalt. Men när man mäter ström så är det enkelt att göra bort sig kapitalt. Med bränder, explosioner och ljusbågar som följd.

Så ha inte instrumentet (och mätsladdarna) inställda på strömmätning annat än precis när du vill mäta ström, och tänk då till både två och tre gånger extra innan du stoppar dit mätspetsen.
 
Egentligen bör man inte mäta ström överhuvudtaget i installationssammanhang. Inte med multimeter. Men det är inte så bra om man råkar ha instrumentet inställt att mäta resistans heller när man vill mäta 230V, även om det troligen inte blir lika dramatisk effekt, men instrumentet kan ta stryk då.

Ström mäter man lämpligen med en tångamperemeter.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Egentligen bör man inte mäta ström överhuvudtaget i installationssammanhang. Inte med multimeter. Men det är inte så bra om man råkar ha instrumentet inställt att mäta resistans heller när man vill mäta 230V, även om det troligen inte blir lika dramatisk effekt, men instrumentet kan ta stryk då.

Ström mäter man lämpligen med en tångamperemeter.
Helt riktigt. Men eftersom jag själv gör/har gjort det, det är inte alla gånger en tångamperemeter fungerar/passar, så ville jag inte skriva pekpinnen så strikt.

Så jag låter dig göra det istället! ;)
 
Müssli Müssli skrev:
Du har fått PM. Jag skickar en ny multimeter till dig, den gamla lär vara förbrukad.
Fan, jag gjorde också som du skrev innan jag läste att det var fel.
Det var en Fluke. Skickar adress på PM




;)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Du har fått PM. Jag skickar en ny multimeter till dig, den gamla lär vara förbrukad.
Snyggt uppförande Müssli ! (y)(y)
 
  • Gilla
possum77 och 9 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Du har fått PM. Jag skickar en ny multimeter till dig, den gamla lär vara förbrukad.
Så otroligt snyggt!
Illustrativ emoji med leende ansikte och två tummar upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SysterNett och 2 till
  • Laddar…
Jag blev faktiskt lite skärrad om jag ska vara ärlig, det kunde ju blivit värre än en liten smäll.
Nu är iaf en spänningsprovare som man inte kan använda fel skickad, slängde med ett par skyddsglasögon också om det skulle bli fler kortslutningar. ;)
 
  • Gilla
Joacimz och 28 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag blev faktiskt lite skärrad om jag ska vara ärlig, det kunde ju blivit värre än en liten smäll.
Nu är iaf en spänningsprovare som man inte kan använda fel skickad, slängde med ett par skyddsglasögon också om det skulle bli fler kortslutningar. ;)
Oj! Stort TACK! Verkligen snällt :)

Jag hade en kort tanke på att hålla proberna med något annat än fingrarna. Nu i efterhand skulle man nog ha följd magkänslan. Jag hade satt själva mätaren i såpet och proberna höll jag som sagt med fingrarna. Misstänker att antingen hade plasten på proberna som jag höll i smält eller så hade mätaren börjat brinna. Nu gick det iallafall bra och strömmen är tillbaka.

Blir till att friska upp teorin runt el framöver och åter igen TACK!

Förövrigt vill jag tacka alla andra i tråden som hjälpt!
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Ta ur alla elektriska prylar ur kontakterna och byt alla proppar. Det kan vara fel på någon av dessa och då går proppen direkt. När du bytt propparna sätt i en pryl i taget och se om strömmen går. Då är den vara kass. Inte helt ovanligt. När det gäller huvudsäkringarna så måste alla tre bytas till nya eftersom strömmen kan hoppa i mellan och då ser det ut som om den söndriga fungerar. Kolla passkontakterna genom att titta på dem eftersom de kan gå sönder. OBS stoppa aldrig in något i elskåpet förutom en passkontaktsbytare eftersom man kan .
 
Jag hade problem med min jordfelsbrytare att den inte skickade ut 3faser. Så börja kolla om du har fas ut på alla 3 faserna efter jbrytaren.
 
a.o.f: problemet som TS haft är löst. Det finns ingen anledning att göra som du beskriver. Det låter väldigt omständigt.
 
Missade att det var löst. Visst är det lite omständligt men billigt. Förstår ej av TS ifall det var hens eller Eons säkringar de bytte. Om det var hens så kommer det väl en räkning.
 
E
Kan nån länka till några multimetrar som är okej att mäta med i detta fall?
Gärna i prisnivå för vanliga dödliga :)
 
kitco kitco skrev:
Jag hade liknande problem förra året kollade överallt inga säkringar hade gått. Efter mera sökande hade det blivit varmgång melland huvudsäkring och brytaren i mätarskåpet och en av faserna hade brunnit av pga att de satt lite löst monterad. Värt att kolla.
Va, inte i ”10A max” hålet på mätaren. Då kortsluter du och som du märkte så hände det grejer. Röd skall sitta i den för Voltmätning.
 
S snowjim skrev:
Oj! Stort TACK! Verkligen snällt :)

Jag hade en kort tanke på att hålla proberna med något annat än fingrarna. Nu i efterhand skulle man nog ha följd magkänslan. Jag hade satt själva mätaren i såpet och proberna höll jag som sagt med fingrarna. Misstänker att antingen hade plasten på proberna som jag höll i smält eller så hade mätaren börjat brinna. Nu gick det iallafall bra och strömmen är tillbaka.

Blir till att friska upp teorin runt el framöver och åter igen TACK!

Förövrigt vill jag tacka alla andra i tråden som hjälpt!
Vilken tur att det gick bra för dig. Har tänkt lite som dig ibland när jag gjort vissa mätningar. Men sen tänkte jag för mig själv; om jag känner att jag måste ha något att skydda mig med för att utföra momentet, så har jag inte kunskap nog att utföra det. Man ska jobba säkert. Och man bör veta exakt vad man gör, särskilt med spänning på. Bättre att ta en paus om man är osäker, eller be någon som kan. Det blir snabbt försent när det gäller el.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.