Bumpar denna tråd lite. Vi håller på med ett trädäck på 30cm höjd. Har nu grävt bort all matjord och brett ut markduk.

Jag antar att jag behöver lägga nåt lager på duken för att ytterligare förhindra växtlighet. Grejen är att jag har ett lass bärlager 0-16 ståendes hemma och funderar på att slänga på ett 3cm lager av detta. Men eftersom det innehåller nollfraktion känns det som det är rättså lätt för ogräs att slå rot i det?

Är det bättre jag köper ett lass singel eller makadam eller nåt och slänger på för att förhindra ogräs att växa upp under trädäcket?

Hur gick det för et andra som byggde era däck? Fick ni problem med ogräs?

tacksam för svar
 
Släng ut lite i hörnen bara så markduken ligger still. Det räcker.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Bumpar jag också!

Någon som lagt markskiva under sand och singel för att sist lägga vanliga betongplattor?

Tänkte försöka minska på riskerna för tjälskott men det kanske är overkill?

Marken är vanlig jord och på vissa delar jord/sand.

Altanen ska stå kanske 10 cm ovan mark då det inte finns mer att spela på.
 
Jag har lite havdålig erfarenhet av att försöka isolera bort tjälskott.

Vi har en gång mellan gatan och entren, typ 5 - 6m. Där har jag lagt granithällar. För att undvika sättningar, så gjöt jag först en betongplatta. Och har satt hällarna med fix på betongen. Under betongen lade jag 10 cm frigolit för att isolera, och därmed minska risken för tjälskott, och så 10 cm kapilärbrytande under frigoliten.

Jag har inga sättningsproblem, men isoleringen gör att det blir tidig isbildning på vintern, just gången kan vara glashal, samtidigt som det inte finns någon is eller snö på plattorna som ligger bredvid den här granitgången. Jag har lagt vanlig marksten på båda sidor granitgången. Isoleringen gör å ena sidan att det inte bildas is under betongplattan, å andra sidan så kommer därmed ingen värme upp och hjälper till att hålla undan is.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.