Hej, jag håller på att byta tapeter.
Jag har några tapeter som kräver vävliv och inte nonwoven lim. Jag undrar ifall arbetet utförs som vanligt som non woven lim, eller är det något jag ska tänka på?
 
Det är olika typ på tapet - en är papper och en är inte det. Papperstapeter (non woven) kan vara av riktigt bra kvalité idag och vara väldigt enkla. Limmet ska rollas på tapeten/våden som du sedan viker ihop och låter ligga i 5-10 min beroende på lim innan du sätter upp den på väggen. Billiga papperstapeter kan vara enkla att ha sönder så man bör vara lika extra försiktig med de.
 
S
L Lexii skrev:
Det är olika typ på tapet - en är papper och en är inte det. Papperstapeter (non woven) kan vara av riktigt bra kvalité idag och vara väldigt enkla. Limmet ska rollas på tapeten/våden som du sedan viker ihop och låter ligga i 5-10 min beroende på lim innan du sätter upp den på väggen. Billiga papperstapeter kan vara enkla att ha sönder så man bör vara lika extra försiktig med de.
Papperstapeter är inte samma sak som non woven. Helt skilda saker. När man sätter non woven tapeter, rollar du lim på väggen och sätter tapeten på väggen. Papperstapeter kör man i en maskin med lim och sen sätter upp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Papperstapeter är inte samma sak som non woven. Helt skilda saker. När man sätter non woven tapeter, rollar du lim på väggen och sätter tapeten på väggen. Papperstapeter kör man i en maskin med lim och sen sätter upp.

Jo sorry, var trött - papperstapeter och non woven tapeter är två olika - ja! Redigerar! Det är de två som man använder två olika typer av lim av till. Allt annat jag skrev stämmer dock - ena rollar man på väggen för, andra låter man förvälla.
Gick inte att redigera.
De flesta vävlim kan appliceras på både väggen och tapeten men är det en papperstapet man sätter upp så ska man rolla tapeten först.
 
Redigerat:
Bra att du inte ändrade inläggens svar på...

Är det någon signifikant skillnad på klister för papper och nonwoven? Jag har använt ”fel” klister utan attmärka någon skillnad. Mer än priset.
 
D Daniel 109 skrev:
Bra att du inte ändrade inläggens svar på...

Är det någon signifikant skillnad på klister för papper och nonwoven? Jag har använt ”fel” klister utan attmärka någon skillnad. Mer än priset.
I värsta fall så lossnar papperstapeter/blir bubblor. Har aldrig gjort fel åt andra hållet, men enda gången det blev fel så blev det som sagt massvis med bubblor som inte försvann när det torkade. Märkte att jag tog fel lim efter första våden.
 
Jag har använt non woven lim till papperstapet en gång.

Rollade endast väggen, inte tapeten utan den hängdes upp torr.

Det bettar ganska bra direkt så det kan vara svårt att justera mycket.

Strök ut bubblor med gummispackel, blev hur bra som helst :)(y)
 
Papperstapet bör ju svälla lite först.
 
Ja det sägs ju det.
Men det gick bra torrt också :)
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Förr när man satt väv tapeter med pappers baksida. Limmade vi väggen och fuktade tapeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.