Jag sneglar på framtiden och en Automower 450x är ett minimum för att hantera gräsmattan som är i fokus.

Gräsmattan har dock ett stort område med gamla träd och fruktträd vilket gör att det främst framåt sensommar/höst blir mycket frukt och grenar som trillar ner. Det slog mig då att det vore smidigt att kunna lägga en begränsningsslinga som går att aktivera så att det går att styra bort klipparen från detta område till dess man hunnit rensa upp från frukt och grenar. Dvs den vanliga varianten med en brytare på slingan så det går att styra om klipparen.

Men hur lirar detta med GPS-funktionen i X-modellerna? Kommer klipparen få frispel när GPS-informationen säger att den inte varit i området på ett tag och MÅSTE dit för att klippa, men så kommer det en ny begränsningsslinga helt plötsligt som förhindrar den från att åka in i området? Och helt plötsligt är slingan ändrad igen till det fulla området och ytan är tillgänglig och verkligen måste klippas, men är då kanske raderad från klipparens minne?

Någon som har koll på detta och kanske till och med har en liknande setup?
 
Exakt hur det fungerar vet bara programmerarna, men kartbilden byggs upp under dagar/veckor så det är en tröghet i processen. Tror att det kommer att funka bra när begränsningskabeln ändras.
 
Ok, Jag tänker mig att det rör sig om kanske en veckas tid som ett område är "avstängt" innan maskinen släpps in.

Om någon har praktisk erfarenhet av det är jag tacksam för info.
 

Bästa svaret

Det brukar inte vara något problem att lägga om slingan med 430X i alla fall. Erfarenheten från min klippare är att när jag utökar kan det ta lite tid innan klipparen spenderar tillräckligt med tid i nya områden. Minskar jag området händer inget särskilt.

Jag har en bit av gräsmattan som jag låter vara äng fram till midsommar ungefär, så den delen tas bort och läggs till årligen. I övrigt så har jag successivt byggt ut den klippta ytan, och ibland skärmat av yta som exempelvis är under renovering.

Någon gång höll jag på att ge upp och nollställa hela GPS-kartan då jag tyckte att klipparen undvek ett gammalt område efter en utökning på ett annat ställe, men rätt vad det var så löste sig det av sig själv.
 
Tackar för input! Då ser jag det inte som något problem och kan planera vidare för inköp! :)
 
Någon som vet något om en ”GPS-only” modell i framtiden? Jag är rätt trött på den där slingkabeln som måste felsökas, antingen för man själv råkat kapa eller skada den eller djur som förstör den... förstår att det är tekniskt komplext men med tanke på man kan ha bilar som kör själva borde man kunna lösa en glädklippare :)
 
Ingen tillverkare går ut med sina planer för framtiden förrän produkten är klar för försäljning.

Skulle säga att noggrannheten för GPS inte duger för att styra en klippare på gräsmattan.
Ser ibland exempel på hur HQ-klipparen rapporterar sina platskoordinater till appen och där kan platsangivelsen fara iväg 20-50 meter detta beroende på dålig mottagning eller reflektioner av radiosignalerna.
 
Problemet med det är att gps inte är exakt nog, vet inte om det skulle funka med någon form av assisterad gps där man sätter ut fixpunkter i trädgården.

De självkörande bilarna använder ju kamera + LIDAR/RADAR för att "se" var vägen går, det gör inte speciellt mycket om man kör 20cm fel åt varje håll.

Men jag skulle gärna sett att de blev verklighet, tänk när den har precision nog att gå över gräsmattan systematiskt, då skulle man klara sig med en mindre maskin eller kortare körtid
 
De får anställa eller köpa in någon teknik från Tesla ellee Volvo :) har vi bilar som kör runt själva så borde man kunna få en gräsklippare stanna på ena gräsmatta... men uppenbarligenär GPSen i Automowern idag inte tillräcklig :)
 
Att det lär komma nya navigeringsmetoder i framtiden är nog helt säkert. Men idag är en billig elkabel en bra kompromiss. Billig teknik med hög noggrannhet, kräver arbete vid installation och kanske underhåll när kablen klipps.

Mig veterligen så förlitar sig inte de självkörande bilarna på GPS utan det är en kombination av olika sensorer.
Priset för tekniken går också att försvara för en produkt som kanske går lös på 0,5 - 1 miljon.
 
  • Gilla
mawi
  • Laddar…
Gps är inte så exakt, man skulle vilja ha precision på ner mot några centimeter där vi idag har några meter. Kanske är den militära gpsen noggrannare, men troligtvis inte tillräckligt bra.

Men jag skulle anta att tillverkarna håller ögonen öppna efter teknik som möjliggör att skippa slingan.
 
  • Gilla
Jimmie_ och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju differentiell GPS. Borde inte vara så dyrt med ytterligare en GPS-mottagare t ex i laddstationen som sen får skicka en korrigeringssignal till roboten...
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ju differentiell GPS. Borde inte vara så dyrt med ytterligare en GPS-mottagare t ex i laddstationen som sen får skicka en korrigeringssignal till roboten...
Problemet är att en robotklippare behöver en precision på cirka 1 cm, ingen gps oavsett pris fixar det i kombination med att man även har väder och vegetation att ta hänsyn till.
Ren GPS-styrning kan vi glömma inom överskådlig framtid.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Detta kommer nog bara vara möjligt, iallafall inom en snar framtid, om man har en fast sändare i trädgården som roboten kan avläsa sin position mot. Eventuellt i kombination med GPS eller Galileo.
 
För hemgång och val av startpositioner skulle jag kunna tänka mig en GPS-lösning. Då upphör behovet av guidekabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.