Hej,

Har nyligen installerat en HQ Automower 310 i min trädgård. Har bara haft den knappt en vecka och är mycket nöjd än så länge.

Det är dock en sak som irriterar mig. Den verkar börja söka efter laddstation när batteriet är kring 37%. Eftersom min trädgård är relativt enkel (som ett L med laddstationen i hörnet) så hittar den i princip alltid till laddstationen och börjar ladda efter någon eller några få minuter. Har aldrig sett laddnivån vara under 33% när den börjar ladda.

Nu undrar jag, finns det någon inställning i någon dold meny eller så där man kan justera när den börjar söka efter laddstation? Mina klipptider var första dagarna riktigt korta, kring 40 minuter eller strax därunder, medans de nu är kring 50-55 minuter (gräset var ganska långt när jag startade den).
Hade den inte varit så konservativ med batteriet så hade den ju kunnat klippa 10 minuter längre mellan varje laddning.
 
Skulle säga att detta ligger hårdkodat i programmet. Maskinen måste ha en säkerhetsmarginal för att undvika att bli stående på gräsmattan med tomt batteri.
 
E etompau skrev:
Skulle säga att detta ligger hårdkodat i programmet. Maskinen måste ha en säkerhetsmarginal för att undvika att bli stående på gräsmattan med tomt batteri.
Misstänkte att det var så illa. En inte helt orimlig tanke vore ju att denna gräns vore adaptiv så att den "lärde" sig över tid. Säg att den efter att ha klippt 50 cykler där värsta söktiden var 4 minuter kunde justera denna gräns lite.

Man kan väl inte få allt tyvärr.

Är det normalt med 50-55 minuter klipptid? Trodde man skulle få lite längre?
 
Belastningen på knivdisken är en viktigt faktor för hur länge den kan köra.
Du skriver att den har klippt i högt gräs, kanske avvakta ett tag till och se vilken klipptid du får när gräset har kommit ner till önskad nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.