Hej!

Den här busken ser fortfarande väldigt ledsen ut efter vintersäsongen, men (givet att det finns något liv kvar i den) hur ska jag beskära den?

Antar att alla döda grenar ska bort, men var klipper jag? :)

Naken buske i kruka efter vintersäsongen behöver beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!
 
Du klipper ca 0,5 cm utanför ett utåtriktat knoppanlag. Klippet bör vara lite snett, i samma riktning som knoppanlaget pekar.
Tror att det kan finnas pedagogiska bilder på t ex Plantagen el Blomsterlandets hemsidor. Du kan även med fördel kolla in AoTs hemsida.
 
Hur vill du att den ska växa vidare?

Rosor svarar generellt med kraftig tillväxt vid hård beskärning, så om du bara tar bort det döda så får du en försiktig utväxt. Om du är nöjd med formen nu, skule jag rekommendra det.
 
Det blev en totalslakt. Klippte och klippte för att hitta något med lite liv i, men jag tror tyvärr att den är stendöd :(

Beskuren gren av växt i kruka på en trädäck balkong med sjöutsikt, indikerar växten kanske dött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beskuren planta med stubbar och en avklippt gren på jord med flis omgivet av en bård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där ser verkligen stendöd ut, jo...

Till nästa gång™, ställ lite skyddat och svep in i fiberduk under de värsta köldknäpparna?

Vi har ett par buddlejor som har negativ tillväxt - de brukar frysa ner lite längre än de kom upp förra säsongen.
 
Så synd, rosen är ju ympad på stam och det ser ut som om du klippt nästan ända ner till ympstället.

När jag tittade på din första bild i förstoring tycker jag mig se att grenarna har nya skott så jag tror inte att den var död.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man kan inte beskära rosor förrän det kommit gröna skott på den, först då ser man om det är dött eller inte. Den där kan du slänga nu.
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Ett bra tips för att se om den lever innan man sätter sekatören i grenarna är ju att skrapa lite och se om det finns grönt innanför det bruna.
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Tack för tipsen! Man lär sig av misstagen :)

Jag har bara ställt in den i ett växthus utan värme över vintern, utan väv eller liknande. Det funkade förra vintern men tydligen inte denna.
 
BirgitS
Det var ju en betydligt kallare denna vinter jämfört med förra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.